دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

احمد افشار: برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی می‌تواند بستری مناسب برای ارائه آثاری متناسب با فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی باشد تا هم استعدادهای ناشناخته معرفی شوند و هم فاصله میان مخاطبان و هنرمندان را کوتاه‌تر کند؛ چراکه جشنواره‌ها در مسیر پیشرفت هنر همواره تاثیرگذار بوده‌اند.

islamic art

سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که هر سال به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، با اینکه هنوز در اوایل راه است به‌باور کارشناسان توانسته میان مردم و هنرمندان جایگاه خوبی پیدا کند. همچنین این جشنواره فرصت مناسبی ایجاد کرده تا از یک سو جوانان را با مایه‌های هنری برگرفته از پیشینه فرهنگی و جریان‌های هنری جهان آشنا کند و از سوی دیگر ظرفیت هنرهای تجسمی و موقعیت هنر در کشور را مورد ارزیابی قرار دهد.

یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال، ارسال گسترده‌ و چشمگیر آثار هنرمندان استان‌های مختلف است. آنگونه که روابط عمومی جشنواره فجر اعلام کرده از مجموع کل آثار ارسال‌شده به دبیرخانه از سطح کشور حدود 60 درصد آثار متعلق به هنرمندان شهرستانی ‌است که در مقایسه با دوره‌های پیش و رویدادهای مشابه نشانه میزان حضور هنرمندان شهرستانی در این عرصه است.

براساس این آمار، جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر توانسته یکی از اهداف دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را که همانا شعار تمرکززدایی بوده، به‌مرحله اجرا درآورد و قرار است از 12بهمن تا 12 اسفند ماه این جشنواره همزمان در تهران و 20 استان کشور نیز برگزار شود؛ اتفاقی که در چند سال اخیر با برگزاری دوسالانه‌ها در مراکز استان‌ها با تمام کم‌و‌کاستی‌هایش باعث گرایش خوب هنرمندان جوان شهرستانی به حوزه هنرهای تجسمی و خلق آثار و کسب جوایز فراوان در جشنواره‌های داخلی و خارجی شده که همگی نشان از توان بالای آنها دارد.

به همین علت برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر فرصتی است برای شناسایی قابلیت‌های هنرمندان شهرستانی تا با شناسایی هنرمندان شاخص و خلاق از آنان در برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حمایت و زمینه پیشرفت این هنرمندان فراهم شود. هر چند اهمیت برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست، اما نباید تعداد آثار رسیده به جشنواره، مسئولان برگزاری را از ماهیت تخصصی جشنواره غافل کند.

مجریان برگزاری این جشنواره باید دقت داشته باشند تا وضعیت به‌گونه‌ای نباشد که صرفا در راستای تشویق هنرمندان شهرستانی، آثار متوسط جایگزین آثار خوب شده و بین‌المللی بودن جشنواره در رقابت با آثار دیگر فراموش شود. اینجاست که نقش داوری آثار، مهم جلوه می‌کند. امیدواریم روند برگزاری جشنواره فجر در مسیر و اهدافی که از قبل مشخص شده پیش رفته و نظارت تخصصی داوران به‌گونه‌ای باشد که باعث شکوفایی استعدادهای بالقوه هنرمندان و ارتقای سطح هنر شود.

کد خبر 124824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز