گروه ادب و هنر - احمد افشار: عصر چهارشنبه حیاط قدیمی و ساختمان تاریخی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران مملو از جمعیتی بود که برای نکوداشت و تجلیل از مقام معلم و مفسر قرآن کریم، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسن قرائتی، حضور پیدا کرده بودند.

محسن قرائتی

هر 8 سخنرانی که به محله قدیمی سرپل امیربهادر، ساختمان قدیمی انجمن آثار و مفاخر ایرانی واقع در خیابان ولیعصر آمده بودند تا درباره قرائتی صحبت کنند، اخلاص را مهم‌ترین رمز ماندگاری این معلم و مفسر قرآن دانستند؛ ضمن اینکه تمسک به قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام، تزکیه و تهذیب نفس و خود‌سازی و نیز پرهیز از سیاست زدگی را از دیگر ویژگی‌های این معلم قرآن برشمردند.

در این مراسم آیت‌الله استادی با اشاره به آشنایی و رفاقت 40 ساله با قرائتی ضمن آنکه تواضع و اخلاص را از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی وی برشمرد، افزود: زمانی که آقای قرائتی در شورای‌عالی حوزه علمیه حضور پیدا می‌کند یا نامه‌هایی به‌مراجع می‌نویسد، مهم‌ترین دغدغه‌اش این است که قرآن در راس امور قرار بگیرد.

همچنین سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به آثار ارزشمند قرائتی گفت: با اینکه آثار آقای قرائتی از پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها محسوب می‌شوند ولی آنها را وقف عام کرده و بدون هیچ چشمداشتی اجازه چاپ شان را از سوی ناشران می‌دهد و تمام تالیفات این چهره موفق قرآنی که بیش از 30 عنوان اثر است، به‌دلیل بهره‌گیری از زبان طنز، بیان نکات تازه، دلنشین و عدم‌ارائه مطالب غیرضروری، با استقبال چشمگیری از سوی عام و خاص مواجهند.

ابراهیم رئیسی هم گفت: مردم آقای قرائتی را اهل عمل می‌دانند و سلوک اجتماعی‌اش از مردم جدا نشده است. دارابی قائم مقام سازمانصدا و سیما هم با اشاره به عصر هجوم رسانه‌ها گفت: ما در تلویزیون کسی را سراغ نداریم که 3 دهه هر هفته اجرای برنامه‌هایش همچنان تازگی داشته باشد و آقای قرائتی به‌خودی خود یک رسانه است. همچنین سید ابوالحسن نواب پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را در این مراسم قرائت کرد.

در ادامه این مراسم، قرائتی با ذکر این دعا که از خدا می‌خواهم من را بهتر از آنچه در موردم در این مراسم گفته شد و آنچه در خیال دیگران است قرار بدهد، به تاسیس ستاد مهدویت و نیز احیای زکات در کشور پرداخت و گفت: تا 70‌میلیارد تومان زکات در کشور جمع‌آوری شده و 700مسجد بین‌راهی نیز در کشور ساخته شده است و نماز ظهر عاشورا نیز تا خیابان‌های نیویورک رفته است و چند سال است که در خیابان‌های این شهر نماز ظهر عاشورا برگزار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در مملکت ما 2چیز جایش خالی است، گفت: ما باید در حال حاضر به خنده‌ حلال و حکیمانه بپردازیم و احساس می‌کنم جای سایت خنده حلال و حکیمانه و همچنین ستاد تسهیل ازدواج در کشور ما خالی است که اگر کسی اقدام نکند و زنده باشم، خودم وارد این وادی خواهم شد. در پایان مراسم از مقام شامخ علمی و فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی تجلیل و تقدیر شد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی پس از پایان تحصیل علوم دینی در روش تبلیغ ابداعاتی به‌وجود آورد و به‌جای استفاده از منبر و روش سنتی تبلیغ، مانند معلمان از گچ و تخته سیاه، بهره برد. این شیوه مورد توجه شهید مطهری قرار گرفت و او را پس‌از انقلاب اسلامی با قاب تلویزیون آشنا کرد. اکنون او بیش از 30 سال است که به تدریس علوم و معارف قرآنی با زبانی شیرین و همه‌فهم می‌پردازد. برنامه تلویزیونی وی با عنوان «درس‌هایی از قرآن» پنجشنبه هر هفته پس از خبر ساعت 19 از شبکه یک سیما پخش می‌شود که تکرار آن روزهای جمعه ساعت 14:30 از شبکه سیمای قرآن قابل مشاهده است.

کد خبر 124504

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز