چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

گروه حوادث: با دستگیری آخرین عضو باند زورگیران خشن، تا‌کنون 310 مالباخته با مراجعه به پلیس از متهمان شکایت‌کرده‌اند.

متهمان

گرچه اعضای این باند به خاطر چشمگیر بودن تعداد سرقت‌های ارتکابی، آمار دقیقی از قربانیان خود به خاطر ندارند، اما پلیس احتمال می‌دهد هنوز افراد زیادی هستند که از این سارقان شکایت نکرده‌اند. در نخستین ماه‌های امسال، زن جوانی به دادسرای جنایی تهران رفت و از سرقت پول‌هایش توسط سرنشینان یک پراید سفید خبر داد.

این زن مدعی بود زمانی که به‌عنوان مسافر سوار خودروی پرایدی در غرب تهران شده بود، سرنشینان آن با تهدید چاقو همه پول‌ها و طلاهایش را به سرقت برده و بعد از پرت کردن وی به بیرون از ماشین، باسرعت زیاد گریخته‌اند. با این شکایت، به دستور قاضی خاکی، پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و جست‌وجو برای شناسایی و دستگیری سارقان شروع شد.

مدت زیادی از نخستین شکایت نگذشته بود که سیل شاکیان به سوی اداره پلیس سرازیر شد و ماموران در جریان شکایت‌‌های مشابهی قرار گرفتند که از سرقت‌های سریالی 3 سارق زورگیر حکایت داشت. مشخصاتی که تمامی شاکیان از سارقان ارائه می‌کردند یکی بود و خیلی زود پلیس فهمید که تمامی سرقت‌ها از سوی یک باند صورت می‌گیرد اما آنچه در این میان جلب توجه می‌کرد این بود که دزدان برای سرقت‌ اموال مسافران از شگردهای مختلفی استفاده می‌کردند.

باند همه کاره

نخستین شگرد سارقان، تهدید و ضرب و شتم مالباخته‌ها بود. تعدادی از شاکیان مدعی بودند که سارقان با تهدید چاقو و ضرب و شتم آنها، اموالشان را دزدیده‌اند و در این میان حتی برخی از آنها را نیز مجروح کرده‌اند.دومین شگرد دزدان، کیف‌قاپی بود. در این شگرد آنها بعد از سوار کردن مسافر و طی کردن مسیری کوتاه به او می‌گفتند مسیرشان با مسیر وی یکی نیست و وقتی مسافر از ماشین پیاده می‌شد، با عکس‌العملی سریع کیف او را می‌دزدیدند و به سرعت فرار می‌کردند.

سومین روش سرقت‌های این باند نیز جیب‌بری بود. در این روش وقتی مالباخته روی صندلی جلوی خودرو می‌نشست، راننده به بهانه بستن در، حواس او را پرت می‌کرد و یکی از سارقان که مهارت عجیبی در جیب‌بری داشت در یک چشم بر هم زدن محتویات جیب مسافر را خالی می‌کرد.

زورگیری با خودروی سرقتی

کارآگاهان در ادامه تحقیق از شاکیان متوجه شدند که اعضای باند برای اجرای نقشه‌هایشان، از خودروهای پراید در رنگ‌های مختلف و با شماره پلاک‌های متفاوت استفاده می‌کردند. بررسی‌ها در این زمینه ادامه یافت و معلوم شد متهمان برای اینکه ردی از خودشان بر جای نگذارند، با خودروهای سرقتی دست به زورگیری می‌زدند.آنها بعد از سرقت هر خودرو، چند روزی با آن از مسافران سرقت می‌کردند و بعد از رها کردن خودرو در کنار خیابان، پراید دیگری می‌دزدیدند و سرقت‌هایشان را ادامه می‌دادند.
با این اطلاعات، پلیس که حدس می‌زد سارقان از مجرمان سابقه‌دار هستند، بررسی پرونده‌های موجود در بایگانی پلیس را شروع کرد و سرانجام با اطلاعاتی که مالباخته‌ها در اختیار ماموران قرار داده بودند، یکی از اعضای باند به نام علی‌حیدر شناسایی شد.

دزد سابقه‌دار

علی حیدر از مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت و زورگیری بود. او در سال‌های گذشته چندین بار به اتهام جیب‌بری، کیف‌قاپی و زورگیری دستگیر و راهی زندان شده بود اما هر بار توانسته بود با سپردن وثیقه آزاد شود و سرقت‌هایش را از سر بگیرد.
این متهم هر بار که با وثیقه آزاد می‌شد، با پرداخت پول‌های دزدی به شاکیان، رضایت آنها را جلب می‌کرد تا در دادگاه به مجازات کمتری محکوم شود. سپس سرقت‌هایش را از سر می‌گرفت تا پولی را که بابت جلب رضایت شاکیان پرداخت کرده بود، جبران کند.

بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد آخرین بار، اواخر سال گذشته به اتهام سرقت دستگیر شده اما بعد از اتمام دوران محکومیتش از زندان آزاد شده و فعالیت‌های مجرمانه‌اش را از سر گرفته بود. کارآگاهان وقتی علی‌‌حیدر و یکی از همدستانش به نام مسعود را شناسایی کردند، تصاویر آنها را در اختیار تمامی مراکز پلیس و تیم‌های گشت انتظامی و آگاهی قرار دادند و به این ترتیب تحقیقات گسترده‌ برای دستگیری اعضای این باند ادامه یافت.

فرار به سوی مرگ

ظهر یکشنبه، 16 آبان‌ماه امسال، ماموران پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران هنگام گشتزنی در بزرگراه چمران، علی‌حیدر و همدستانش را سوار بر یک پراید مسروقه شناسایی کردند و به آنها دستور ایست دادند.بعد از توقف خودرو در کنار خیابان، ماموران برای بازداشت سرنشینان پراید از ماشین پیاده شدند اما در همین هنگام راننده پراید، پایش را روی پدال گاز گذاشت و بعد از اینکه کمی دنده عقب رفت، به طرف ماموران پلیس شروع به حرکت کرد و با کنار زدن آنها، فرار کرد.

بلافاصله عملیات تعقیب مردان مرموز شروع شد و این در حالی بود که سارقان با حرکات مارپیچ و ویراژ دادن در بزرگراه سعی داشتند هر طوری شده از دست پلیس فرار کنند.ماموران پس از شلیک چند تیر اخطار وقتی دیدند آنها قصد تسلیم شدن ندارند، با توجه به قانون به کار‌گیری سلاح، اقدام به تیراندازی به سوی پراید کردند. در جریان این تیراندازی، راننده خودرو به نام مسعود بر اثر اصابت چند گلوله کشته شده و همدستش به نام علی‌‌حیدر که قصد داشت با پای پیاده به فرار ادامه دهد، توسط ماموران دستگیر شد. اما در این میان یکی از متهمان که بعدها مشخص شد رضا نام داشته است، توانست از دست پلیس فرار کند.

شکایت صدها شاکی با چاپ عکس

علی‌حیدر به اداره آگاهی انتقال یافت و با چاپ عکس این متهم در مطبوعات و اعلام خبر دستگیری وی، صدها نفر از کسانی که توسط این باند هدف سرقت قرار گرفته بودند با مراجعه به پلیس وی را شناسایی کردند. تعداد سرقت‌هایی که علی‌حیدر و همدستانش مرتکب شده بود، آنقدر زیاد بود که او آمار آن را به خاطر نداشت و مدعی بود در این سرقت‌ها آنقدر پول به دست آورده که زندگی مجللی برای همسرش در یکی از شهرهای غربی کشور فراهم کرده و 2 خودروی مدل بالای مورانو و زانتیا نیز خریداری کرده بود.

در برابر شاکیان

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: بعد از اعترافات علی حیدر، جست‌وجو برای دستگیری تنها عضو باقیمانده باند به نام رضا ادامه یافت تا اینکه ماموران متوجه شدند وی چند روز بعد از تعقیب و گریز خونین، به جرم جیب‌بری از سوی پلیس دستگیر شده است.

وی ادامه داد: با دستگیری سومین عضو باند، تاکنون متهمان به صدها سرقت اعتراف کرده‌اند و 310 مالباخته نیز با حضور در اداره آگاهی، آنها را شناسایی کرده‌اند اما تعداد مالباخته‌ها بسیار کمتر از تعداد سرقت‌هایی است که دزدان به آن اعتراف کرده‌اند.
سرهنگ محمدیان با اشاره به اینکه اعضای این باند بیش از یک میلیارد تومان از راه سرقت از طعمه‌هایشان به دست آورده بودند، افزود: بازپرس پرونده مجوز چاپ عکس بدون پوشش چهره آنها را صادر کرده و از دیگر شاکیان احتمالی خواسته است برای طرح شکایت به پایگاه دوم پلیس آگاهی یا شعبه سوم دادیاری در دادسرای جنایی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 124423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز