گروه حوادث: 11 دزد حرفه‌ای سوار بر 4‌ماکسیمای سفیدرنگ به سراغ طلافروشی‌های اصفهان می‌رفتند و نقشه سرقت از آنجا را عملی می‌کردند.

سرهنگ حسین زاده

اعضای این باند مخوف که در جریان دستبرد به 6 طلافروشی، بیش از 50 کیلو طلا را به سرقت برده بودند، نیمه‌شب سه‌شنبه گذشته در جریان یک عملیات همزمان در 4 مخفیگاه مختلف دستگیر شدند. تحقیقات پلیس آگاهی استان اصفهان برای دستگیری اعضای این باند از 4 ماه پیش شروع شد.

وقتی ماموران در جریان سرقت شبانه از یک طلافروشی در شهرستان مبارکه قرار گرفتند، راهی محل حادثه شدند و تحقیقات اولیه آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که دزدان در نیمه‌های شب، سقف مغازه طلافروشی را سوراخ کرده و وارد آنجا شده‌اند. سپس گاوصندوق داخل مغازه را تخریب کرده و با بر جا گذاشتن تجهیزات خود مثل دریل و ماشین‌های مخصوص برش فلز و پتک و دیلم در محل، 6 کیلو طلا را به سرقت برده‌اند. با این اطلاعات، رسیدگی به پرونده در دستور کار تیمی از کارآگاهان مبارزه با سرقت قرار گرفت و تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری سارقان شروع شد.

سرقت‌های مشابه

هنوز چند هفته از این سرقت نگذشته بود که پلیس در جریان دومین سرقت مشابه قرار گرفت. در جریان این سرقت نیز دزدان با تجهیزاتی که در اختیار داشتند، دیوار یک طلافروشی را سوراخ کرده و وارد آنجا شده بودند. سپس گاوصندوق داخل مغازه را تخریب کرده و با رها کردن تجهیزات خود در محل، 12 کیلو طلا را به سرقت برده بودند.

ماموران که احتمال می‌دادند هر دو سرقت با هم در ارتباط باشد، بررسی‌های خود را روی این فرضیه متمرکز کردند تا اینکه بعد از سومین سرقت مشابه، مطمئن شدند که همه این دستبردها از سوی اعضای یک باند صورت می‌‌گیرد؛ باندی حرفه‌ای که بعد از شناسایی طلافروشی‌هایی که کنار آنها مغازه یا ساختمانی نبود یا اینکه یک‌ طبقه بودند، که در نیمه‌های شب به آنجا رفته و با تجهیزاتی که در اختیار داشتند، دیوار یا سقف مغازه را سوراخ می‌کردند، سپس قدم به داخل مغازه می‌گذاشتند و با شگردی کاملا حرفه‌ای گاوصندوق‌های محکم و ایمن را تخریب کرده و همه طلاهای داخل آنها را به سرقت می‌بردند.

سرقت بیش از 50 کیلو طلا

سرقت‌ شبانه از طلافروشی‌ها ادامه داشت و سارقان ناشناس در این مدت به 5 طلافروشی در اصفهان، لنجان و فلاورجان دستبرد زدند اما آخرین سرقتی که آنها مرتکب شدند، پلیس را به این نتیجه رساند که اعضای این باند باید از مجرمان سابقه‌دار باشند که سال‌ها در زمینه سرقت از طلافروشی‌ها فعالیت داشته‌اند. سارقان در آخرین سرقت به مغازه‌ای دستبرد زدند که صاحب مغازه بیش از 90میلیون تومان خرج تجهیزات ایمنی داخل آن کرده بود. گاوصندوقی که در این مغازه وجود داشت، بسیار پیشرفته بود اما با این حال دزدان توانسته بودند آن‌را تخریب کنند و همه 15 کیلو طلای داخل آن را به سرقت ببرند.

پس از این سرقت که در خیابان وحید اصفهان صورت گرفت، جست‌وجوها برای به‌دام انداختن اعضای باند وارد مرحله‌‌ای تازه‌ای شد تا اینکه کارآگاهان در جریان بررسی صحنه تمامی سرقت‌ها و جست‌وجوهای تخصصی، به نخستین سرنخ‌ها از اعضای باند دست پیدا کردند.

عملیات همزمان

سرهنگ حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان که فرماندهی عملیات دستگیری دزدان را بر عهده داشت، با بیان این خبر به همشهری گفت: سرنخ‌های به جا مانده از دزدان، پلیس را به یکی از اعضای اصلی باند که یک سارق مسلح سابقه‌دار بود، رساند. این مرد پیش از این هم به اتهام ارتکاب جرایم مختلف از قبیل سرقت مسلحانه و حمل اسلحه دستگیر و راهی زندان شده بود.

وی ادامه داد: با شناسایی این مرد و زیرنظر گرفتن او، دیگر اعضای باند نیز که با وی در ارتباط بودند، ردگیری شدند و مخفیگاه‌های آنها در 4 شهر شیراز، یاسوج، شاهین‌شهر اصفهان و دهدشت شناسایی شد. سرهنگ حسین‌زاده افزود: تمامی این مخفیگاه‌ها به محاصره پلیس درآمد و اکیپ‌های ویژه با عزیمت به این شهرها، در نیمه‌ شب سه‌شنبه گذشته و در یک عملیات همزمان وارد آنجا شدند و هر 11 عضو باند را دستگیر کردند.

وی تصریح کرد: اعضای باند بعد از دستگیری به اداره آگاهی اصفهان انتقال یافتند و در جریان بازجویی‌ها به دستبرد شبانه به 6 طلافروشی و سرقت بیش از 50 کیلو طلا اعتراف کردند. رئیس پلیس آگاهی اصفهان با بیان اینکه ارزش اموال سرقت‌شده از سوی این باند بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان است، یادآور شد: از این باند 4‌خودروی ماکسیمای سفید رنگ کشف شد و ماموران با شناسایی یک کارگاه زرگری که متعلق به یکی از مالخران بود، در آنجا مقدار زیادی از طلاهای مسروقه را کشف و ضبط کردند. به گفته وی، تحقیقات از اعضای این باند برای کشف دیگر جرایم احتمالی آنها ادامه دارد.

کد خبر 125663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز