همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: براساس گزارش‌های اعلام شده، تهران در مساله حمل و نقل عمومی، مناسب‌ترین شهر در زمینه اجرای هدفمندی یارانه‌ها شناخته شده و کمترین فشار به مردم وارد آمده است

دکتر قالیباف

دکتر محمدباقر قالیباف در حاشیه حضور در جلسه ارتباط مدیران شهرداری با شهروندان در مرکز نظارت همگانی 1888، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدفمند سازی یارانه‌ها از اقدامات ضروری کشور بود که با تصمیم مجموعه دولت و مجلس‌، تصویب و اجرایی شد و یک اقدام ملی محسوب می‌شود که همه دستگاه‌ها و شهرداری نیز باید در این مورد انجام وظیفه کنند.

وی ضمن تشکر از شهروندان و کارکنان شهرداری تهران در مدت اجرای یک هفته‌ای هدفمند سازی یارانه‌ها افزود : همکاران من در شهرداری به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی، فشار زیادی روی دوششان بود، به ویژه تاکسیران‌ها ،البته افزایش قیمت تاکسی‌ها در دستور کار است و تا هفته آینده اعلام می‌شود و آن میزان افزایش قیمت که طبیعی است باید انجام شود، شورای اسلامی شهر در حال تصمیم گیری در این زمینه است.

دکتر قالیباف با بیان اینکه تلاش کردیم در این مدت خدمات مناسبی ارائه دهیم تا فشار اقتصادی بر دوستان وارد نیاید ادامه داد: به هر حال طبیعی است که با افزایش قیمت سوخت، افزایش هزینه‌ها را شاهد باشیم اما مهم این است که افزایش قیمت‌ها منطقی باشد که مردم دچار فشار به ویژه روانی نشوند چراکه معمولا فشار روانی بیشتر ایجاد می‌شود.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا افزایش 15 درصدی قیمت تاکسی‌ها را قبول دارید اظهار کرد: اجازه دهید درصد اعلام نکنم، به هر حال این مساله اکنون در حال کارشناسی است. دیروز در شورای شهر هم در این مورد صحبت شد و حتما با هماهنگی شورا و ستاد حمل و نقل عمومی کشور این درصد اعلام خواهد شد.

شهردار پایتخت همچنین در پاسخ به این سوال که شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف به ویژه در مورد نرخ تاکسی‌ها با توجه به اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها باید چه اقدامی انجام دهند گفت: رسیدگی به تخلف در حوزه حمل و نقل به عهده وزارت بازرگانی است که از طریق تلفن 124 نیز شهروندان اعلام می‌کنند اما آن بخشی که مدیریتش به عهده شهرداری است رسیدگی انجام می‌دهیم ؛ مترو و اتوبوس بلیطی که زیر نظر مجموعه شهرداری است به طور حتم تا پایان سال افزایش قیمت نخواهد داشت، بخش خصوصی هم با شماره 124 قابل پیگیری است.

وی افزود : تاکسیرانی هم اگر تخلفی انجام دهد و ستاد رسیدگی به تخلفات به ما منتقل کند، حتما برخوردهای لازم را انجام خواهیم داد.

دکتر قالیباف در برابر پرسش خبرنگاری که به لایه های پنهان هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر ارائه خدمات شهری اشاره کرد گفت‌: این بحث درستی است، با افزایش قیمت انرژی هر کالا و خدماتی که تولید یا ارائه می‌شود با افزایش قیمت مواجه می‌شود اما این در برنامه‌ها در نظر گرفته شده و به همین دلیل در دولت ستادی برای این مساله تشکیل شده که قرار است تا پایان سال سیاست‌های جبرانی را در حوزه‌های مختلف صنعت، مدیریت شهری و.. اعلام کند.

وی با تاکید براینکه یارانه‌ها حذف نشده بلکه هدفمند شده است ادامه داد: طبق پیش بینی انجام شده، بخشی از سیاست‌های جبرانی را دولت به شهرداری‌ها واگذار می‌کند و تا اعلام قطعی آن تا پایان سال منتظر خواهیم ماند.

دکتر قالیباف همچنین خاطرنشان ساخت: با هماهنگی دولت برای سال آینده نیز اگر هزینه‌ها اضافه شود، هر میزان از افزایش هزینه‌ها را که دولت متقبل شود پرداخت می‌کند و بخش دیگری از افزایش قیمت را مردم از یارانه‌هایی که مستقیم دریافت می‌کنند ، پرداخت خواهند کرد.

وی افزود : شرکت‌هایی نیز که با ما کار می‌کنند ، قیمت تمام شده شان براساس هزینه‌هاست و تا پایان سال، قراردادها طبق روال پیش خواهد رفت اما افزایش قیمت هم براساس میزانی که دولت اعلام می‌کند افزایش خواهیم داد که این موضوع در بودجه 90 که حداکثر تا دو هفته آینده به شورای شهر ارائه می‌شود، تعیین شده است.

دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی در خصوص عدم رعایت مبحث 19 و رعایت انرژی از سوی شهرداری اظهار کرد: مسئولیت نظارت این موضوع بر عهده سازمان نظام مهندسی است که بر اجرای نقشه‌ها نظارت می‌کند، مبحث 19 نیز بخش‌های مختلفی چون مصالح استاندارد، چگونگی به کارگیری و.. را شامل می‌شود .

وی ادامه داد: می‌پذیرم که در مجموع کشور، در مورد مبحث 19 به خوبی عمل نکرده‌ایم که البته با هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت، انگیزه رعایت آن در شهروندان و تولید کنتدگان مصالح بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که عنوان کرده بودید جلوی صدور شناسنامه فنی ساختمان را تا روشن شدن تکلیف قطعی آن خواهید گرفت اظهار کرد: شورای شهر در حای پیگیری این موضوع با سازمان نظام مهندسی است ، ما نیز ابلاغ را انجام دادیم اما این قانون است و نمی‌توان اجرای قانون را متوقف کرد، در ابلاغی که به نظام مهندسی ارائه دادیم نیز عنوان کردیم که این سازمان اجرای قانون را به درستی انجام نمی‌دهد ، شورای شهر نیز از شهرداری خواست تا این قانون به خوبی رعایت شود .

به گزارش تهران سما، دکتر قالیباف در ادامه در مورد پادگان قلعه مرغی نیز گفت‌: کار قلعه مرغی در حال انجام است ، بارگذاری‌های آن در کمیسیون ماده 5 نیز به تصویب رسیده است، دنبال این هستیم که طراحی کار انجام شود و تا طراحی به نتیجه نرسد کار اجرایی را آغاز نخواهیم کرد.

وی ادامه داد : کار آنجا به گونه‌ایست که باید به تایید شورای عالی شهرسازی نیز برسد، به آنجا هم رفته ولی ما منتظر آن نیستیم و کار اداری در حال انجام است و مشاور نیز باید براساس تصویبات ، کار طراحی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه می‌خواهید بپرسید که چرا دیوار آنجا را خراب نمی‌کنید، اظهار کرد: صرف خراب کردن دیوار ، مشکل حل نمی‌شود.

شهردار تهران افزود : طرح آن در کمیسیون ماده 5 تصویب شده و باید به تایید شورای شهر و شورای عالی شهرسازی نیز برسد و طراح نیز همزمان در حال انجام کار است.

قالیباف اظهار کرد : طراحی این مجموعه کار بزرگی است و حتی معتقدم نیازمند همکاری مشاور خارجی نیز هست، به هر حال کاری ماندگار در این دوره خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که به تشکیل دو کمیته در شورا به منظور پیگیری مطالبات مترو و افزایش فرمانداری‌های تهران و چگونگی عملکرد آنها اشاره کرد گفت: این کمیته‌ها فعال هستند اما من طبیعتا نمی‌توانم اعتراض داشته باشم البته دراین بخش بیشتر مجلس باید پیگیری کند‌، مجلس قانونی را تصویب کرده که یا باید اجرا کند یا آن را پس بگیرد.

قالیباف همچنین در پاسخ به خبرنگاری که پرسید بیشترین انتقادی که بر خود دارید چیست گفت: مایل بودم طول روز بیشتر می‌بود تا می‌توانستم بیشتر به مردم خدمت کنم، اما احساسم این است که اگر هماهنگی‌های میان دولت و شهرداری بیشتر و بهتر می‌بود ، اتفاقات بهتری در شهر می‌افتاد و بیشتر می‌توانستیم به شهر و شهروندان خدمت ارائه دهیم؛ اما تشخیص اینکه در این عدم هماهنگی‌ها ما چقدر مقصریم و دولت چه میزان، افکار عمومی باید قضاوت کنند.

شهردار تهران همچنین با اشاره به حضور خود در 1888 اظهار کرد: در جلسه امروز به مشکلات 40 شهروند به صورت حضوری و 40 نفر به صورت تلفنی رسیدگی شد که برخی از آنها پیشنهادهایی عمومی برای بهبود اداره شهر داشتند که جای تشکر دارد ، برخی دیگر نیز مسایلی در حوزه صدور پروانه عنوان کردند که البته پرونده آنها در حال اجراست و ممکن است در برخی دیگر از دستگاه‌ها دچار تاخیر شود .

وی افزود : برخی مسایل نیز در حوزه فرهنگی و اجتماعی است که عمده آنها قابل حل است و برخی نیز برای پیگیری بیشتر ارجاع داده شد.

کد خبر 124360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز