مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: تعداد خطوط تندروی اتوبوسرانی در یکسال آینده به 10 خط خواهد رسید.

اتوبوس

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: برگزیده‌شدن تهران به‌عنوان یکی از 5شهر برتر دنیا از نظر حمل‌ونقل پایدار به‌دلیل توسعه حمل‌ونقل عمومی پایدار بوده است. در کنار گسترش سریع اتوبوس‌های تندرو و مترو، توسعه دوچرخه‌سواری از اصلی‌ترین استراتژی‌های ما برای سال آینده است.

جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه باید خطوط اتوبوس‌های تندرو(BRT) به 10خط برسد،‌گفت: درحال حاضر ما تنها 5خط تندرو داریم و باید در زمان باقیمانده سال‌جاری و سال 90 این خطوط را تکمیل کنیم. تشکری هاشمی در گفت‌وگو با مهر افزود: تکمیل خط 4 اتوبوس تندرو که در حال حاضر از چهار راه پارک‌وی تا جمهوری اسلامی ادامه دارد یکی از برنامه‌های ماست.

این خط در ادامه از مسیر بزرگراه نواب، پل جوادیه، آزادراه آزادگان، میدان بهمن و بعثت می‌گذرد و تا ترمینال جنوب ادامه می‌یابد. همچنین راه‌اندازی یک خط شمالی جنوبی در مسیر پونک، بزرگراه اشرفی اصفهانی تا میدان آزادی از جمله برنامه‌های دیگر ماست که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آن انجام شده است. وی با اشاره به دیگر برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک برای تکمیل و مناسب‌سازی‌ خطوط تندرو اظهار داشت: ما در مسیر راه‌آهن تا میدان امام حسین(ع) خط اتوبوس برقی داریم که تکمیل این خط و مناسب‌سازی‌ آن برای تبدیل شدن به خط اتوبوس تندرو از اولویت‌های کاری ماست. به گفته تشکری هاشمی خط تندروی خیابان ولیعصر نیز هنوز نیازمند ساماندهی است؛ به‌خصوص در ارتباط با ایستگاه‌ها و سرپناه‌ها که باید تکمیل شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: رفع اشکال و مناسب‌سازی‌ خطوط فعلی و افزایش هوشمند‌سازی‌ از دیگر برنامه‌های کاری ماست. همچنین به‌زودی شاهد نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌ها در پایتخت خواهیم بود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: مشکل اصلی ما بحث ناوگان است که درصورت تامین ناوگان به میزان نیاز، مناسب‌سازی‌ مسیر با سرعت بیشتری دنبال می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌های ما، هر زمان این ناوگان تامین شد کمتر از یکی دوماه این خطوط را تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌کنیم.

توسعه متروی تهران

تشکری هاشمی در باره خطوط مترو نیز گفت: خط یک متروی تهران تا پایان سال به ایستگاه تجریش می‌رسد. همچنین در روزهای گذشته شاهد بهره‌برداری ایستگاه آزادی در خط 4 مترو بودیم. به گفته وی، شهروندان تهرانی می‌توانند از میدان آزادی تا میدان شهید کلاهدوز با خطوط مترو تردد کنند. همچنین 8 رام قطار جدید به خطوط داخل شهری اضافه می‌شود که در حال حاضر این قطارهای جدید در گمرک بندر عباس هستند که با تامین اعتبارات در اختیار ما قرار می‌گیرند.

خودروهای بی‌کیفیت همچنان می‌تازند

تشکری هاشمی با اشاره به توسعه طرح تردد زوج یا فرد خودرو در تهران گفت: با گسترش این محدوده، بیشتر ساکنان تهران در داخل محدوده قرار می‌گیرند، بنابراین حجم ترددها تغییری پیدا نخواهد کرد زیرا کنترل‌ها در مبادی ورود به محدوده زوج یا فرد انجام می‌شود. اگر پلیس در داخل محدوده نیز نظارت و کنترل خود را گسترش دهد نیاز به نیروی انسانی زیادی است. وی افزود: با اجرایی‌شدن این طرح از اثر‌گذاری طرح زوج یا فرد قدیم نیز کاسته خواهد شد. با گسترش طرح زوج یا فرد، اجازه خواهیم داد همچنان خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت که تولید آلاینده می‌کنند در سطح شهر جولان دهند درحالی‌که باید از شهر خارج شوند.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اگر هدف کنترل آلودگی هوای تهران است، با گسترش محدوده زوج یا فرد چنین اتفاقی نمی‌افتد چرا که آلایندگی هوای تهران به‌دلیل تعداد خودروها نیست. میزان تولید آلاینده توسط 100خودروی استاندارد به اندازه یک خودروی بی‌کیفیت و فرسوده نیست.

امیدوارم دولت ما به التفاوت نرخ سوخت حمل و نقل عمومی را پرداخت کند

سید جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار: شهرداری تهران برای آنکه شهروندان تحت فشار قرار نگیرند تلاش کرده است تا قیمت بلیت اتوبوس و همچنین هزینه سفر با اتوبوس‌های بخش خصوصی افزایش نیابد و به همین دلیل اکنون مابه‌التفاوت قیمت سوخت را به سختی پرداخت می‌کند اما این روند قابل ادامه یافتن نیست و امیدواریم طبق قول‌های داده شده دولت مابه‌التفاوت قیمت سوخت برای بخش حمل‌ونقل عمومی را پرداخت کند.

متأسفانه برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های سفر با اتوبوس برای شهروندان، همان میزان اندک درآمدهایی هم که داشتیم صرف تهیه سوخت می‌شود که این امر سبب شده که دیگر امکان تامین و نگهداری از اتوبوس‌ها نیز به سختی صورت گیرد. از طرفی ناوگان اتوبوسرانی مجبور است حجم بالای مسافر را جابه جا کند و با کمبود ناوگان هم مواجه است.

با توجه به قولی که به ما داده شده امیدواریم هرچه سریع‌تر ضمن پرداخت یارانه‌های بلیت اتوبوس و مترو، مابه‌التفاوت قیمت سوخت برای حمل‌ونقل عمومی نیز پرداخت شود که در روزهای پایانی سال وافزایش تردد‌ها در سطح شهر بتوانیم خدمات رسانی مناسبی به شهروندان داشته باشیم.

امسال 200 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت برای کل کشور تعیین شده است که به‌طور معمول باید یک سوم از این رقم به تهران اختصاص یابد یعنی حدود 70 میلیارد تومان اما تاکنون سهم تهران از یارانه بلیت حدود 8.6 میلیارد تومان بوده است که امیدواریم همکاری کمک‌های لازم صورت گیرد تا اتوبوسرانی بتواند در روزهای پایانی سال خدمات رسانی مناسبی به شهروندان داشته باشد.

کد خبر 127944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز