چنانچه نگاهی به بام‌ ساختمان‌های پایتخت بیندازیم با انبوه میله‌های عمودی و افقی آنتن‌های تلویزیون مواجه می‌شویم که در کل نمای خوبی ندارد.

آنتن تلویزیون

این اواخر تغییرات قابل توجه در گسترش فضای سبز، کاشی‌کاری و نقاشی دیوار‌ها و دیگر فعالیت‌ها در راستای زیباسازی شهر باعث شده این آنتن‌ها و انبوهی آنها بیشتر به چشم آید. تمام اینها در حالی است که تکنولوژی، امکاناتی را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا علاوه بر بهره‌مند‌ شدن از دریافت تصویری بهتر، بام خانه را نیز تمیزتر کنند.

مثلا نصب یک دستگاه آنتن مرکزی می‌تواند نیاز تمام واحد‌ها را برای دریافت تصاویر تلویزیونی رفع کند. به‌طور حتم کاهش دردسر‌های مربوط به تنظیم، میزان بالا و پایین رفتن از پله‌ها و استفاده از آسانسور، جمع‌آوری سیم‌هایی که گاه از روی ساختمان رد شده‌اند و خلاصه صرفه‌جویی در هزینه‌ها همه و همه مزایایی است که در کنار تمیزتر شدن بام خانه می‌تواند مورد توجه ساکنان ساختمان‌ها و مجتمع‌ها واقع شود.

سرعت در خط ویژه

برخی شهروندان تصور می‌کنند استفاده از خط ویژه فقط در صورت قرار گرفتن در دید پلیس دردسرساز است حال آنکه چنانچه از راننده‌های آمبولانس‌ها سؤال کنید به شما خواهند گفت در طول سال، چندبار پشت خودرو‌های اینچنینی معطل شده‌اند و حتی بیمارشان به دلیل دیر رسیدن به اورژانس فوت شده است.

به‌هر حال راننده‌‌ای که در تصویری که فربد ریخته‌گر برای ما ارسال کرده در حال رانندگی است به‌طور حتم به این زاویه از ماجرا توجه نکرده است وگرنه هیچکدام از شهروندان چنانچه به تمام تبعات تخلف خود دقت کنند مرتکب آن نخواهند شد. نکته دیگر در مورد خطوط ویژه این است که رهگذران نیز به دلیل سرعت داشتن خودرو‌هایی که در این محدوده حرکت می‌کنند در نوع تردد خود در این مسیر باید دقت بیشتری به خرج دهند.

دور افتاده

با وجود تلاش مسئولان هنوز در بخش‌هایی از شهر که رفت و آمد در آن کم است محدوده‌هایی وجود دارد که از چشم بازرسان و ماموران دور می‌ماند. برای نمونه دیواری را که در تصویر مشاهده می‌کنید پشت تونل متروی صادقیه واقع شده و به گفته شهروندان چند وقتی است تغییری در ظاهر آن دیده نمی‌شود. در چنین مواردی شهروندان می‌توانند با تماس با شماره‌137‌مراتب را به آگاهی مسئولان برسانند تا این منظره زشت هر چه زودتر رفع شود.

این موضوع شامل ساختمان‌های در حال ساخت نیز می‌شود زیرا برای نمونه، برخی از پیمانکاران با استفاده از پارچه و گونی‌های پلاستیکی سعی می‌کنند نمای ساختمان در حال ساخت را به‌صورت نرده‌بندی شده و ایمن نشان دهند. این درحالی است که چنین دیوار‌هایی نه تنها شهر را زشت می‌کنند بلکه خطر سقوط افراد در گودبرداری‌های ساختمانی را نیز افزایش
می‌دهند.

تیشه به اعصاب

از وقتی که شعب بانک‌های سطح‌شهر به سامانه نوبت‌دهی مجهز شده‌اند، کمتر شاهد تجمع افراد پشت یک‌باجه هستیم. همین موضوع باعث‌شده تا هم کارمند بانک و هم ارباب‌رجوع با دقت بیشتری کار کنند و این وسط برخی افرادی که حقوق دیگران را در رعایت نوبت در نظر نمی‌گیرند، تیشه به اعصاب سایرین نزنند.

اما گویا سامانه نوبت‌دهی باید در خودپرداز‌ بانک‌ها هم اجرا شود. بارها گفته‌ شده است که سرکشی در کار فردی که با دستگاه خودپرداز کار می‌کند دست‌کمی از سرک‌کشیدن در حریم‌ شخصی وی ندارد. با وجود این، عجله و جست‌و‌جوگری برخی (مانند تصویر) باعث می‌شود آنها تیشه روی اعصاب فرد پشت‌دستگاه باشند. به‌هرحال در مورد دستگاه‌های خودپرداز باید‌ونبایدهایی وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند امنیت مشتریان و سلامت دستگاه‌ را افزایش دهد.

کد خبر 124036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز