همشهری آنلاین: مدیر جمعیت هلال احمر استان کرمان با بیان اینکه حتی نیم درصد هم احتمال زنده‌ بودن معدنچیان کرمانی نیست، اظهار کرد: تاکنون هر روشی که برای رسیدن به اجساد حادثه دیدگان معدن به کار گرفته شده ، ناموفق بوده است.

معدن

  محمودی، در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به حادثه ریزش معدن هجدک راور کرمان که 23 آذر ماه رخ داد، با بیان اینکه دسترسی به محل مورد نظر از راه دامنه کوه تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نیست، افزود: روز گذشته ریزش کلی در محل حادثه رخ داد که پس از آن عملیات رسیدن به محل حادثه از بالای کوه و به وسیله دستگاه‌های سنگین انجام شد تا با برش کوه بتوان به محل معدنچیان رسید.

 وی در عین حال تصریح کرد: اگر تا پایان امروز وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، امدادگران هلال احمر محل را ترک خواهند کرد، چون دیگر نیازی به حضور نیروی انسانی از سوی این جمعیت نیست.

 وی با بیان این که حتی نیم درصد هم احتمال زنده بودن حادثه دیدگان وجود ندارد، افزود: در دومین روز پس از وقوع حادثه، جسد یکی از حادثه دیدگان پیدا شد، اما تاکنون اجساد سه تن دیگر از معدنچیان از محل حادثه خارج نشده است.

 احتمال زنده بودن معدنچیان گرفتار وجود ندارد

 اسماعیل نجار، استاندار کرمان نیز در دیدار با مسئولان معادن زغالسنگ استان درباره ریزش معدن هجدک راور با بیان این که احتمال زنده بودن معدنچیان گرفتار وجود ندارد، گفت:‌ در ماجرای هجدک هیچ کوتاهی نشده است و باید در خارج کردن اجساد معدنکاران سرعت و تدبیر وجود داشته باشد تا افزایش تلفات نداشته باشیم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه دوبار از معدن هجدک بازدید کرده است، افزود: با توجه به صحبت‌هایی که با متخصصان و کارگران معادن استان انجام دادیم، همه آن‌ها خارج کردن اجساد معدنکاران را دشوار، پیچیده و غیرقابل انتظار قلمداد ‌کردند.

 به گفته نجار، با توجه به ویژگی خاص معادن زغالسنگ، احتمال حیات معدنچیان گرفتار وجود ندارد و تعداد کشته شدگان نباید با انجام اقدامات عملیاتی و امدادی افزایش یابد.

 وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای خارج کردن اجساد معدنچیان به کار بگیریم، بیان کرد: باید توسط روحانیان و ائمه جمعه منطقه حادثه دیده از خانواده‌های معدنکاران دلجویی شود.

 استاندار کرمان با تقدیر از همه افرادی که داوطلبانه برای نجات معدنکاران حضور یافته و تلاش کردند، بر افزایش ایمنی در معادن تاکید کرد و گفت: در بازدیدهای انجام شده مشخص شد که کار در معدن بسیار سنگین بوده و برای انتقال معدنچیان گرفتار به بیرون نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

 نجار با بیان اینکه حسب وظیفه بازدیدهایی از این معدن حادثه دیده داشته ام، خاطرنشان کرد: وضعیت امکانات و استراحتگاه معدنچیان این معدن نیز نیاز به ساماندهی دارد.

حسین میرزایی، سرپرست شرکت معادن زغالسنگ کرمان نیز در دیدار با استاندارکرمان، اظهار کرد: ریزش و رانش مستمر، عملیات انتقال اجساد معدنچیان حادثه دیده به بیرون را با مشکل مواجه کرده است.

 وی ادامه داد: ‌بلافاصله پس از وقوع حادثه مسئولان معدن،‌ گروه نجات و نیروهای ایمنی وارد عمل شدند و کارگران سایر معادن استان برای کمک به منطقه آمدند و مسئولان معدن برای تشکیل تیم‌های امدادی و ساماندهی آنها اقدامات لازم را انجام دادند و در روز اول حادثه موفق به خارج کردن جسد یکی از معدنکاران شدند.

 سرپرست شرکت معادن زغالسنگ کرمان تصریح کرد: رانش آوار زغال سنگ در معدن هجدک راور به گونه‌ای است که کارگاه هنوز ثبات خود را کسب نکرده واین رانش بیشتر شده و علایمی در سطح نیز دارد.

 وی ادامه داد: برای پیشبرد کار انتقال معدنچیان گرفتار به بیرون از معدن، تجربه در کنار تخصص حرف اصلی را می‌زند و در این رابطه سعی شده ضمن استفاده از نظرات کارشناسان مربوطه، از تجربه نیروهای بازنشسته این معادن استفاده شده است.

 سرپرست شرکت معادن زغالسنگ کرمان با بیان اینکه از تخصص نیروهای مجموعه‌های شبیه به این مجموعه در این عملیات استفاده شده است، افزود: یکی از خاصیت‌های این معدن خودسوزی زغال آن است که در شرایط عادی پس از بروز آن اگر در مراحل ابتدایی باشیم محدوده مورد نظر را به صورت جداگانه استخراج می کنیم و یا اطراف آن را به گونه‌ای مسدود می‌کنیم که اکسیژن به محدوده مورد نظر نرسد.

 سرپرست شرکت معادن زغال سنگ کرمان تصریح کرد: در حال حاضر محدوده‌ای در معدن ذغال سنگ با قابلیت تولید سه هزار تن، به دلیل خودسوزی جدا و محصور شده است.

 وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده از سوی مسئولان استانی و کشوری به منظور استفاده از تمامی امکانات معادن استان برای رفع مشکل ایجاد شده، ادامه داد: راهکار جدید برای بیرون آوردن معدنچیان حادثه دیده مورد توجه قرار گرفته است.

 میرزایی با بیان اینکه روباز کردن محیط برای انتقال معدنچیان حادثه دیده نیاز به مطالعه دارد، ‌خاطرنشان کرد:‌ در این رابطه به دلیل لزوم طراحی جدید و ایجاد شرایط جدید، سرعت کار پایین‌تر است.

 میرزایی اظهار کرد: به دنبال ترسیم نقشه جدید توپوگرافی هستیم و بخش عمده‌ای از آن انجام و مابقی در روزهای آینده ترسیم می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، باید 600 هزار تا یک میلیون تن خا‌کبرداری برای دسترسی به اجساد معدنکاران انجام شود.

کد خبر 123913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز