یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه حوادث - جواد عزیزی : مرد میانسال در آستانه پنجاهمین سالگرد تولدش، تصمیم به فتح قله دماوند گرفت اما در ارتفاع 5هزار متری گرفتار حادثه‌ای شد که نجات از آن بسیار ناممکن به‌نظر می‌رسید

hadseh-damavand

این مرد بعد از سقوط از صخره، بیش از 48 ساعت را در شرایطی سخت و کشنده سپری کرد اما با کمک کوهنوردان به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت. بعد از ظهر پنجشنبه گذشته، یک تیم از کوهنوردان تهرانی در حال فتح قله دماوند بودند که در ارتفاع 5 هزار متری، متوجه سقوط مردی در قسمت شیبدار کوه شدند. افشاریان‌زاده یکی از اعضای تیم کوهنوردی ماجرای حادثه را اینطور توضیح می‌دهد: هنوز به قله نرسیده‌ بودیم که یکی از اعضای تیم، فریاد زنان ما را در جریان سقوط مرد میانسالی از بالای یک صخره قرار داد. گویا این مرد برای بالا رفتن از کوه به یک تخته‌سنگ دست انداخته بود که با کنده شدن سنگ، او هم به پایین سقوط کرده بود.

به‌دنبال این حادثه، کوهنوردان به کمک مرد حادثه‌ دیده شتافتند اما شیب بسیار زیاد قسمتی که وی به آنجا سقوط کرده بود، مانع از آن می‌شد که آنها به‌راحتی خود را به او برسانند. وی ادامه می‌دهد: هر طوری بود، خودم را به مرد حادثه دیده رساندم. سر و صورتش جراحت زیادی دیده بود و احتمال داشت در آن سرما و فشار هوای کم، بلایی سرش بیاید. به همین دلیل تنها کاری که از دستمان برآمد این بود که او را داخل یک کیسه خواب و در جایی قرار دادیم که شیب کمتری داشت و تعدادی از اعضای تیم به پایین برگشتند تا ماجرا را به هلال احمر اطلاع دهند. چندین ساعت از سقوط مرد کوهنورد گذشته بود اما هنوز از تیم‌های امدادی خبری نبود. انتقال او به دامنه کوه بدون استفاده از تجهیزات، ممکن نبود و با تاریک شدن هوا، رفته‌رفته به‌شدت سرما افزوده می‌شد.

صبح روز بعد

هنوز از تیم‌های امدادی خبری نبود. سرمای هوا در ارتفاع 5 هزار متری دماوند به حدی بود که یکی از کوهنوردانی که برای مراقبت از مرد مجروح کنار او مانده بود، دچار سرمازدگی و افت فشار خون شده بود. مرد مجروح قدرت حرف زدن را از دست داده بود و به‌سختی نفس می‌کشید. به خاطر شیب زیاد کوه، کسی قادر نبود خود را به وسایل این مرد که چند متر پایین‌تر افتاده بود، برساند تا بتواند هویت وی را شناسایی کند و خانواده‌‌اش را در جریان قرار دهد. او در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برد و دیگر کوهنوردان هنوز منتظر رسیدن تیم امداد بودند.

پرواز نافرجام

کاشفی، رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران، درباره عملیات نجات این کوهنورد می‌گوید: پنجشنبه شب بود که ماجرای سقوط این مرد به ما اطلاع داده شد. گرچه ما هم ماجرا را به قرارگاه پلور اطلاع دادیم اما روز بعد خبری از نیروهای امدادی نشد. حدود ظهر جمعه بود که یک بالگرد امدادی برای نجات کوهنورد صدمه دیده به محل حادثه اعزام شد اما متأسفانه به‌علت شدت وزش باد و محدودیت ارتفاع گرفتن بالگردهای امدادی که در کشور وجود دارند، این بالگرد نتوانست به محل حادثه برسد.
بعد از برگشت بالگرد امداد، درحالی‌که همه منتظر اعزام تیم امدادی بودند اما باز هم از گروه نجات خبری نشد. جمعه شب، به سرمای هوا افزوده شد و دیگر کسی امیدی به زنده ماندن کوهنورد مجروح نداشت.

کاشفی ادامه می‌دهد: بعد از ظهر جمعه، 3 تیم 7 نفره از کوهنوردان تهرانی که برای نجات مرد مصدوم داوطلب شده بودند، با هماهنگی‌های انجام‌شده راهی ارتفاع 5 هزار متری دماوند شدند. حدود ساعت یک بامداد شنبه، این تیم‌ها به پناهگاه سیمرغ در ارتفاع 4 هزار متری رسیدند. ساعت4 صبح آنها دوباره به سمت محل حادثه به راه افتادند و وقتی به آنجا رسیدند، متوجه شدند که فرد مصدوم هنوز زنده است.

نجات معجزه‌‌آسا

رئیس هیات کوهنوردی استان تهران با اشاره به اینکه زنده ماندن یک فرد مصدوم در آن شرایط سخت چیزی شبیه یک معجزه است، می‌افزاید: تیم‌های نجات به سرعت دست به کار شدند و با مشقت زیاد توانستند مصدوم را به ارتفاع 3500 متری - جایی که بالگرد امداد می‌توانست در آنجا فرود بیاید- منتقل کنند. حدود ساعت 6 بعد از ظهر شنبه بود که بالگرد امداد در این محل فرود آمد و بعد از گذشت بیش از 48 ساعت از سقوط کوهنورد میانسال، او به بیمارستان میلاد انتقال یافت.

تولد دوباره

به محض انتقال مردمجروح به بیمارستان، او به بخش آی‌سی‌یو انتقال یافت و درمان وی شروع شد. همسر او توضیح می‌دهد: از 16 سال قبل همسرم هر سال همزمان با سالگرد تولدش، راهی دماوند می‌شد تا قله را فتح کند. او 30 سال است که در رشته کوهنوردی ورزش می‌کند و به همین دلیل با شرایط سخت زندگی در کوه و ارتفاع زیاد آشناست. او می‌افزاید: صبح‌ پنجشنبه گذشته، همسرم مثل هر سال راهی دماوند شد تا سالگرد تولدش را در قله بگذراند. او بیشتر اوقات تنهایی به کوه می‌رفت.

بعدازظهر جمعه، وقتی همسرم به خانه برنگشت، نگرانش شدم. به هر کسی که می‌شناختم زنگ زدم و بعد از 5 ساعت تماس، از مسئولان کوهنوردی شنیدم که وی در نزدیکی قله دچار حادثه شده است. با اینکه او شرایط بسیار سختی را می‌گذراند اما با تلاش کوهنوردان جوانی که داوطلبانه برای کمک به او راهی قله شدند، نجات یافت و من زندگی دوباره همسرم را مدیون همین کوهنوردان جوان هستم. همسر کوهنورد صدمه دیده ادامه می‌دهد: او در حال حاضر در بخش آی‌سی‌یو بستری است و هوشیاری خود را تا حدودی به دست آورده و امیدوارم هر چه زودتر سلامت خود را به دست بیاورد.

 

کد خبر 112369

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز