گروه حوادث: به‌دنبال وقوع حادثه مرگبار در پالایشگاه تهران که منجر به مرگ 2 نفر و مجروح‌شدن 3 نفر دیگر شد، روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران توضیحاتی را درخصوص این حادثه ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید.

از آنجایی که قبل از نصب تجهیزات پالایشگاهی، طی عملیات شبیه‌سازی‌، تمام مراحل نصب در محل نصب با وزنه‌ای 25 درصد سنگین‌تر از تجهیزات اصلی تست می‌شود، جرثقیل حادثه‌ساز هم در حال انجام عملیات تست بوده و تمامی موارد ایمنی و استانداردهای لازم درخصوص آن رعایت شده است. از سوی دیگر هنگامی که جرثقیل در حال تست بود، در اطراف محل بروز این حادثه نیروی انسانی غیرمتخصص و کارکنان عادی حضور نداشته‌اند و تا شعاع چندین متری، نوار احتیاط نصب شده و افراد پشت این نوار مستقر شده بودند که این حادثه اتفاق افتاد.

همچنین جرثقیل استفاده شده در این عملیات دارای ظرفیت نصب تجهیزاتی با وزن 450تن با یک بوم و 600 تن با 2بوم است و در طول 20سال گذشته، تمامی تجهیزات سنگین پروژه توسط همین جرثقیل نصب شده بود. حتی 2روز قبل از حادثه نیز این جرثقیل وزنه 272 تنی را تست کرده بود اما روز حادثه در حال تست وزنه 312 تنی بود که ناگهان بوم آن شکسته شد. طبق بررسی‌های انجام شده و اسناد موجود، جرثقیل مورد نظر فرسوده نبود و تا قبل از حادثه هم فعال بوده و در هر مرحله از کار، تست‌های متناسب را گذرانده بود.» بعد از ظهر سه‌شنبه، 7 تیرماه امسال، زمانی که تعدادی از مهندسان سرگرم تست یک دستگاه جرثقیل در پالایشگاه تهران بودند، ناگهان بوم جرثقیل شکسته شد و در اثر سقوط، قطعات آن با 5 نفر که در اطراف محوطه بودند، برخورد کرد که در این حادثه 2مهندس جان باختند و 3نفر دیگر مجروح شدند.

کد خبر 139680

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز