گروه اقتصادی: با عملیاتی شدن 2 مرحله مهم قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی واریز یارانه نقدی و افزایش قیمت کالاها و خدمات مشمول یارانه‌، کار دولت تا حدودی پایان پذیرفته و از این زمان مردم میدان‌دار قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند که با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف موفقیت طرح و مهار آثار منفی آن بر زندگی خود را رقم بزنند.

خرید فروشگاه

پس از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل که به سرعت مردم با آن مواجه شدند، در یکی دو ماه آینده قبض‌های جدید آب، برق وگاز برای خانوارها صادر می‌شود. بنابراین مردم از هم‌اکنون باید با صرفه‌جویی در مصرف این خدمات و مدیریت درست، خود را آماده مواجهه با قیمت‌های جدید کنند.

به گزارش خبرنگار ما، نخستین واکنش مردم به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پس از گذشت 3 روز از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و اعلان نرخ‌های جدید، مراجعه تدریجی به بانک‌ها و خودپردازها برای دریافت یارانه نقدی و البته خبرگیری از نوسانات بازار بوده است اما به‌نظر می‌رسد هنوز مردم به واقعیت‌های ناشی از اصلاح قیمت‌ها توجه ندارند.

ارزیابی رفتار اقتصادی مردم در 3 روز گذشته نشان می‌دهد که سطح آگاهی و دانش اقتصادی مردم نسبت به پیامدهای ناشی از افزایش قیمت‌ها عمیق نیست و بیم آن می‌رود که با اتمام سهمیه 2 حامل اصلی انرژی یعنی بنزین و گازوئیل از یک سو و دریافت قبوض جدید آب، برق و گاز بودجه خانوارها را در تنگنا قرار دهد.

اصلی‌ترین انتظار از مردم در روزهای آینده این است که اعتماد خود را به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت حفظ کنند و با صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی از یک سو و مدیریت هزینه‌های زندگی از سوی دیگر، مانع از بروز مشکل در مدیریت معیشت خود شوند.

و حالا نوبت مردم است

با واریز مبلغ یارانه‌های نقدی و امکان برداشت آن و همچنین اعلام رسمی قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی، نخستین اثرات قیمتی در هزینه‌های خانوار متوجه هزینه‌های رفت‌وآمد درون شهری و برون‌شهری خواهد بود؛ ولیکن هنوز تغییر محسوسی در ترافیک کلانشهرها و همچنین سفرهای برون شهری مشاهده نمی‌شود. همچنین این دغدغه جدی است که آیا مردم قصد تغییر رفتار اقتصادی در 2 بخش خرید کالاهای غیرضرور یا کالاهای ضروری با مصرف انرژی بالا و نیز کاهش مصرف انرژی هم در بعد خانوار و هم در بعد رفت‌وآمد با وسایط نقلیه شخصی را ندارند؟

بر‌این اساس حالا نوبت مردم است تا با تغییر در الگوی مصرف خانوار و نیز اولویت بندی در خرید اقلام مورد نیاز به‌گونه‌ای اقدام کنند که بتوانند هزینه‌های آینده را آسان‌تر تحمل کنند.به گزارش همشهری، برخی از مردم بر این گمان هستند که درصورت تداوم فرایند مصرف انرژی و نیز هزینه‌های جاری خود، می‌توانند با دریافت نقدی یارانه‌ها، مصرف بیشتری هم داشته باشند.

این تحلیل خطا به‌ویژه از آنجا شکل گرفته است که وعده مقامات دولتی مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی 6 دهک از اقشار مردم ضامن بهبود وضعیت معیشتی آنها خواهد بود. این گزارش می‌افزاید با اعمال رسمی قیمت‌های جدید و افزایش قیمت خدمات عمومی مانند حمل‌ونقل و نیز گران شدن طبیعی اقلام مورد نیاز مردم، این احتمال وجود دارد که با تداوم روند مصرف کنونی نه تنها یارانه نقدی واریز شده از سوی دولت جوابگو نباشد بلکه گاه این امکان وجود دارد که خانوارها ناچار به هزینه‌کردن بخشی از پس‌انداز خود برای جبران کسری بودجه خویش شوند.

براساس این گزارش، رویکرد اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها، نه توزیع مصرف بلکه مصرف بهینه است؛ مسئله‌ای که نهادینه شدن آن نیازمند ارتقای دانش اقتصادی مردم است؛ نکته‌ای که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در یک برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرد و گفت که ظرفیت اقتصادی ایران اگر چه بزرگ است اما دانش اقتصادی ما ضعیف است.

مردم! منتظر قبض‌ها بمانید

کمتر از 2 ماه دیگر قبض‌های جدید برق، آب و گاز صادر و از قیمت‌های جدید رونمایی خواهد شد و بهتر است مردم به جای برداشت یارانه نقدی و هزینه کردن آن منتظر قبض‌های جدید بمانند و مهم‌تر اینکه پیشنهاد می‌شود اقشار متوسط و پایین جامعه به جای استفاده فوری از سهمیه بنزین اختصاص داده شده و مصرف آن به استفاده از حمل‌ونقل عمومی روی آورند تا هم برای فردای مبادا بنزین ارزان‌قیمت داشته باشند و هم مدیران دولتی و کلانشهرها بتوانند با تحلیل رفتار اقتصادی مردم جهت گسترش حمل‌ونقل عمومی و تخصیص سریع‌تر اعتبارات چاره اندیشی کنند. حالا نوبت مردم است!

کد خبر 123765

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز