گروه اقتصادی: اظهارات مقام‌های دولتی در روزهای اخیر این گمانه را تقویت کرده که این هفته، هفته آخر پرداخت یارانه‌ها و مبدأ روند آزادسازی قیمت‌هاست.

به گزارش همشهری، مقامات دولتی از معاون اول رئیس‌جمهور گرفته تا رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور همسو با یکدیگر  اعلام کردند که این هفته، هفته وداع با یارانه‌ها و خوشامد به قیمت‌های جدید است. البته این اظهارات همچنان مبهم است و به‌صورت قطع اعلام نمی‌شود؛ هرچند اظهارات شب گذشته رئیس‌جمهور می‌تواند به انتظارات 2 سال اخیر و بازار داغ شایعات پیرامون قانون یارانه‌ها پایان دهد و برخلاف روند گذشته، پرده واقعی قانون یارانه‌ها را کنار زند.

دیروز معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس کارگروه ویژه کنترل بازار خبر داد: در همین ماه و در آینده‌ای بسیار نزدیک، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها آغاز می‌شود. به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی این بار در مراسم معارفه سرپرست وزارت خارجه گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌زودی در سراسر کشور و با رعایت حال دهک‌های پایین جامعه اجرا خواهد شد. از سوی دیگر محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور هم دیروز گفت: این هفته، هفته آماده کردن بستر برای آغاز قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش حمل‌ونقل است.

قیمت‌ها شدیدا تحت کنترل است

اما رئیس‌کل بانک مرکزی هم با تشریح جزئیات جلسه دیروز با مدیران عامل بانک‌ها درباره هدفمندی یارانه‌ها، از بررسی آخرین وضعیت نظام بانکی برای مواجهه با اعلام ناگهانی اصلاح قیمت‌ها خبر داد و گفت: قیمت‌ها شدیدا تحت کنترل است. محمود بهمنی از برگزاری جلسه‌ای با مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی در مورد هدفمندی یارانه‌ها خبرداد و گفت: در این جلسه بر آمادگی سیستم بانکی برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها تاکید شد. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: این جلسه برای این منظور بود که اگر اجرای هدفمندی یارانه‌ها به‌طور ناگهانی اعلام شود و یا اگر قرار باشد تا 2 - 3 روز آینده عملیاتی شود، بانک‌ها قادر باشند امکانات و تمهیدات لازم را برای این منظور فراهم کنند.

وی با بیان اینکه البته از زمان دقیق اجرای هدفمندی یارانه‌ها اطلاع ندارم، تصریح کرد: بانک‌ها باید در تمام زمینه‌ها آمادگی لازم را داشته باشند. فرضا اگر قرار باشد که مردم وجوه یارانه‌های نقدی خود را تبدیل به سپرده کرده یا اینکه آن را به‌صورت نقدی از بانک دریافت کنند، بانک‌ها باید آمادگی داشته باشند. بهمنی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید بتوانند ساعات بیشتری را برای مردم در همین راستا اختصاص دهند، اظهار داشت: زمان دقیق اجرای هدفمندی یارانه‌ها را رئیس‌جمهوری اعلام می‌کند. وی با تاکید بر اینکه با اجرای هدفمندی یارانه‌ها نقدینگی افزایش نمی‌یابد؛ زیرا پولی از چرخه خارج نخواهد شد، تصریح کرد: پول در سیستم باقی خواهد ماند و تنها از حسابی به حساب دیگری می‌رود و این پول سرانجام باید در جایی بنشیند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها به‌نحوی درحال اجراست که تاثیری روی تورم نگذارد، تصریح کرد: قیمت‌ها شدیدا تحت کنترل است و کالاهای ضروری و اساسی به میزان کافی ذخیره‌سازی‌ شده است. وی ادامه داد: همانطور که وزارت بازرگانی اعلام کرده است واردات کالاهای اساسی به میزان کافی صورت گرفته است، بنابراین قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد و کنترل شده است.

افزایش ساعت کار بانک‌ها پس از اجرای قانون یارانه‌ها

آخرین خبر اینکه معاون اقتصادی بانک مرکزی از افزایش ساعات فعالیت بانک‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: از آنجا که احتمال اجرای این قانون از امروز وجود داشت، مسئولان بانکی تا آخرین ساعات دیشب در بانک‌ها ماندند.

حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: درصورتی که رئیس‌جمهور دستور آزادسازی قیمت‌ها را صادر کند، سیستم بانکی آمادگی همکاری‌های لازم را برای این کار خواهد داشت. وی ضمن اشاره به جلسه دیروز در بانک مرکزی، افزود:‌ هدف از این جلسه بازبینی آمادگی‌های مخفی سیستم بانکی در روزهای اخیر بود. طبق این جلسه قرار شد که دیشب تا دیرهنگام تمامی ستادهای تشکیل شده در بانک‌ها با آمادگی لازم در بانک‌ها حضور داشته باشند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی درخصوص هدف از حضور مسئولان ستادی در بانک‌ها تا ساعات پایانی دیشب، گفت: با این امر مسئولان می‌توانند براساس تصمیم‌گیری‌های رئیس‌جمهور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند تا از امروز خدمت رسانی به مردم با توجه به شرایط احتمالی جدید باشد. قضاوی اضافه کرد:‌ بانک مرکزی آمادگی لازم را دارد که در جهت خدمت‌رسانی و ارائه تسهیلات بانکی و تسهیل مبادلات اقتصادی خدمات خود را ارائه دهد.

کد خبر 123431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز