گروه اقتصادی: سرانجام در ساعت صفر روز یکشنبه 28 آذرماه فرمان اصلاح قیمت کالاهای یارانه‌ای به‌طور عملیاتی کلید خورد و با انتشار اطلاعیه‌های رسمی ستاد هدفمندی یارانه‌ها، تغییرات قیمتی اقلام یارانه‌ای اعلام شد.

به گزارش همشهری، براساس اطلاعیه شماره یک ستاد هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی، آرد و نان و آب شرب روستا و شهر اصلاح شده است که از این‌رو قیمت حامل‌های انرژی شامل، بنزین موتور، نفت گاز (‌گازوئیل)، نفت کوره، گاز مایع، گاز خودرو، نفت سفید، گاز طبیعی و برق افزایش یافته است. در این اطلاعیه همچنین به تمامی خانوارهایی که مبالغ یارانه به حساب آنها واریز شده با شروع کار اداری بانک‌ها در روز یکشنبه ( دیروز) در سراسر کشور می‌توانند به‌تدریج جهت دریافت یارانه 2ماهه واریز شده اقدام کنند.

در این اطلاعیه از مردم خواسته شد بدون توجه به شایعات و گمانه‌زنی‌های بی‌اساس اخبار اجرای قانون را از طریق مراجع رسمی اطلاع رسانی دولت و اطلاعیه‌های ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها پیگیری کنند. تازه‌ترین قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاهای مورد هدف در جدول مندرج در همین صفحه قابل مشاهده است.

براساس اطلاعیه شماره 2 ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره میزان سهمیه و قیمت حامل‌های انرژی، سهمیه بنزین خودروها اعم از شخصی و عمومی و موتورسیکلت بدون تغییر و معادل سهمیه آبان 1389 تعیین می‌شود و بنزین معمولی سهمیه‌ای، به قیمت هر لیتر 4000ریال و بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به قیمت هر لیتر 7000 ریال و گازخودرو (CNG) هر متر مکعب به قیمت 3000 ریال تعیین می‌شود. همچنین بنزین سهمیه‌ای ماه‌های گذشته خودروهای شخصی که در کارت سوخت افراد باقی‌مانده است به‌صورت ذخیره برای آنان حفظ و با قیمت هر لیتر بنزین معمولی 1000ریال و بنزین سوپر 1500 ریال قابل استفاده است.

این اطلاعیه تاکید دارد: سوخت کلیه خودروهای گازوئیل‌سوز با توجه به نوع و کاربری سهمیه‌بندی شده و گازوئیل سهمیه‌ای خودروهای گازوئیل سوز به قیمت هر لیتر 1500ریال و گازوئیل غیرسهمیه‌ای به قیمت هر لیتر 3500 ریال تعیین و از طریق کارت هوشمند سوخت قابل استفاده خواهد بود. همچنین به‌منظور حمایت از بخش کشاورزی، ضمن تعیین سهمیه سوخت مراکز و ماشین آلات این بخش قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌ای 1500 ریال و قیمت غیرسهمیه‌ای 3500ریال تعیین می‌شود و سهمیه این بخش به‌صورت 2ماهه با قیمت 1500 ریال تعیین و از طریق کارت هوشمند سوخت قابل استفاده است.

بر این اساس، سهمیه علی‌الحساب و حمایتی خودروهای عمومی و شخصی بنزین‌سوز به قیمت هر لیتر 1000 ریال تعیین می‌شود که از دی‌ماه1389 از طریق کارت سوخت خودرو قابل استفاده خواهد بود. همچنین وسایط نقلیه دیزلی (گازوئیل‌سوز) نیز از سهمیه حمایتی علی‌الحساب حداکثر میزان مصرف 10 روز برای یک مرحله با قیمت 165ریال بهره‌مند می‌شوند.

بازار در محاصره بازرسان

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با اعلام ناگفته‌هایی از قیمت جدید کالاها از آماده باش کامل کمیته‌های ستاد تنظیم بازار در استان‌ها خبرداد و گفت: هم‌اکنون بازار تحت نظارت کامل بازرسان دولت قرار دارد. به گزارش مهر، محمدرضا فرزین با اشاره به آماده باش کامل کمیته‌های ستاد تنظیم بازار در تمام استان‌ها، گفت: مردم هرگونه افزایش غیرقانونی قیمت‌ها را به این ستادها اعلام کنند. او همچنین از آغاز پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به تولیدکنندگان خبرداد.

او درباره سهمیه بنزین سایر بخش‌ها هم گفت: برای بخش کشاورزی روزانه 10 میلیون لیتر، بخش صنعت 3 میلیون لیتر و حمل‌ونقل 39 میلیون لیتر سهمیه در نظر گرفته شده است. او افزود: سیاست‌های دولت مرتبط با قیمت‌های جدید آب، برق و گاز در قالب جداولی تعیین شده است و به‌زودی به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد.

به گفته فرزین، متوسط بهای برق 45‌تومان به ازای هر کیلووات ساعت، متوسط بهای آب 250 تومان به ازای هر مترمکعب و متوسط بهای گاز 70 تومان به ازای هر مترمکعب تعیین شده است. وی تصریح کرد: اقلام مذکور، متوسط قیمت است و هر پله مصرفی نرخ‌های متفاوت خواهد داشت، به‌نحوی که هرچه مصارف کمتر باشد، قیمت نیز کاهش می‌یابد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی تصریح کرد: قیمت برق، گاز و آب در مناطق مختلف کشور و برای گروه‌های مصرف متفاوت در نظر گرفته شده است، به‌نحوی که متوسط قیمت برق در مناطق گرم 14تومان است، همچنین قیمت برق صنعتی 40تومان و کشاورزی 14 تومان است. وی در عین حال با تاکید بر اینکه نرخ آب بخش کشاورزی تغییری نکرده است، افزود: قیمت آب شرب شهری و روستایی افزایش یافته و براساس میزان مصرف خواهد بود. قیمت آب در استان‌ها با احتساب ضرایب تبعیضی است و نرخ خدمات فاضلاب بدون تغییر است.

قیمت گاز هم منطقه‌ای اعمال می‌شود

دیروز همچنین معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: قیمت گاز مصرفی مشترکان خانگی - تجاری با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت منطقه‌ای محاسبه می‌شود. جواد اوجی در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه قیمت گاز مصرفی مشترکان خانگی - تجاری همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت منطقه‌ای - شهرستانی محاسبه خواهد شد، گفت: پیش از اجرای این قانون قیمت گاز مشترکان به‌صورت استانی محاسبه می‌شد اما در روش جدید این محاسبه به‌صورت شهرستانی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه در حال حاضر از نظر آب و هوایی کشور به 5 منطقه تقسیم بندی شده است، تاکید کرد: همچنین بهای‌گاز مشترکان از نظر روزهای سال در 2 بخش 7 ماهه و 5‌ماهه تقسیم و برای دامنه مصرف گاز 12 پله تعریف شده است.

نایب رئیس هیأت‌مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه در شرایط فعلی حدود 75 درصد مشترکان مطابق با الگوهای تعیین شده گاز مصرف می‌کنند، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف گاز طبیعی ایران در بخش خانگی- تجاری حدود 20 تا 25 درصد کاهش یابد.

تثبیت قیمت مواداولیه برخی کالاها برای جلوگیری از گرانی

معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در جلسه کارگروه کنترل بازار بر ضرورت تثبیت قیمت مواداولیه برخی محصولات و ممانعت از گرانی شماری از کالاها همچون قیر و کود شیمیایی تأکید کرد و خواستار کنترل قیمت‌ها و برگشت به زمان پیش از افزایش شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت او تصریح کرد: امسال باید تلاش شود میوه‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد با کیفیتی بالاتر و قیمتی ارزان‌تر از سال گذشته باشد. رحیمی در ادامه از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان خواست با تمام ظرفیت به میدان آمده و دولت را در زمینه کنترل بازار و بهتر انجام شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها یاری کنند.

کد خبر 123537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز