رضا ظریفی: هدفمند شدن یارانه‌ها و آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها از یکشنبه گذشته با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری آغاز شد، قانونی که گفته می‌شود بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین قانون اقتصادی در طول تاریخ کشور است.

شهرتهران - تاکسی

 اما طبق پیش‌بینی کارشناسان، اجرایی‌شدن این قانون تبعاتی در جامعه خواهد داشت که یکی از آنها روی آوردن بیش از پیش مردم به سیستم حمل‌ونقل عمومی در شهرهاست. از سوی دیگر امکانات شهری آماده شده در شهر که از گذشته وجود داشته و در سال‌های اخیر نیز تجهیز شده‌اند، می‌توانند بخش عظیمی از نیازهای اولیه شهروندان را پوشش دهند. سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران و بازارهای میادین میوه و تره‌بار مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار گرفته و از زمان طرح قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز پیش‌بینی شده بود که با اجرایی شدن این قانون گرایش مردم به سمت این امکانات و خدمات بیشتر خواهد شد. حالا که چند روزی از اجرایی شدن این قانون می‌گذرد در این گزارش نگاهی داشته‌ایم به امکاناتی که وجود دارند و شما می‌توانید با کمترین هزینه از آنها استفاده کنید.

با کدام خط برویم؟

اتوبوس و شرکت واحد یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل درون شهری ماست. روزگاری نخستین اتوبوس پس از انقلاب مشروطه توسط معین‌التجار به تهران آورده و با کرایه هر نفر 3شاهی مشغول به فعالیت شد. حالا پس از گذشت حدود یک قرن از این اتفاق، اتوبوسرانی همچنان یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل پایتخت است که با صدها خط، وظیفه حمل‌ونقل مسافران را بر عهده دارد. این روزها شما می‌توانید با کمترین کرایه ممکن و با استفاده از خطوط بلیتی و ریالی به
گوشه و کنار شهر بروید. تجربه ساخت خطوط تندرو یا همان بی.آر.تی هم با استقبال شهروندان مواجه شده است که به‌دلیل کیفیت مناسب و سرعت در جا‌به‌جایی مسافر، گزینه مناسبی برای بسیاری از سفرهای درون‌شهری و استفاده نکردن از خودروهای شخصی است. در حال حاضر در تهران 4خط اتوبوس تندرو دو خط شمال و جنوب تهران را به هم وصل می‌کنند و دو خط نیز شرقی غربی هستند. تعداد مسافران این خطوط هم یک‌چهارم کل مسافران شرکت واحد اتوبوسرانی است. البته پیش‌بینی شده که با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها تعداد مسافران خطوط اتوبوس تندرو نیز از حدود یک و نیم میلیون نفر به حدود بیش از 2میلیون نفر در روز برسد. اما شما برای پرداخت کرایه اتوبوس‌ها در حال حاضر می‌توانید از کارت‌های اعتباری استفاده کنید که هم وقت کمتری برای پرداخت کرایه و دریافت مابقی پول از راننده اتوبوس لازم دارد و هم روشی است که تماس کمتر دست با پول و در نهایت سلامت بیشتر خودتان را به‌دنبال دارد. البته نرخ پیشنهادی و جدید برای اتوبوس‌های ریالی به شورای شهر پیشنهاد شده است که پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

مترو، شیک و سریع

مترو را باید جدیدترین سیستم حمل‌ونقل عمومی در کشور دانست. حدود یک دهه پیش و زمانی که مترو با خط 2 در تهران کار خود را شروع کرد تعداد زیادی از مسافران از سر کنجکاوی سوار قطار زیرزمینی می‌شدند اما امروز مترو اصلی‌ترین وسیله نقلیه در سفرهای درون شهری است. طبق پیش‌بینی مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تعداد مسافران مترو 15 تا 35درصد افزایش خواهد یافت. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که با وجود گذشت بیش از 9 ماه از سال و وعده مسئولان، هنوز دولت ریالی بابت یارانه بلیت مترو پرداخت نکرده است. تا پیش از اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها حدود یک میلیون و 700هزار نفر در روز از شبکه مترو استفاده می‌کردند و به‌نظر می‌رسد با افزایش 15 تا 35درصدی، تعداد مسافران مترو به بیش از دو و نیم میلیون نفر در روز برسد. برای سوار شدن به مترو نیز شما می‌توانید بلیت‌های مختلفی را تهیه کنید اما پیشنهاد ما به شما کارت‌های اعتباری هستند. با استفاده از این کارت‌ها نه‌تنها دیگر نیازی به ایستادن در صف خرید بلیت ندارید بلکه می‌توانید سوار اتوبوس‌های شرکت واحد هم بشوید. ارزان بودن کرایه، سرعت جابه‌جایی و البته امنیت مترو از مشوق‌هایی است که موجب می‌شود مردم به این وسیله نقلیه توجه کنند. همه اینها نیز نیازمند همت دولتمردان برای پرداخت بودجه‌های مورد نیاز و قانونی مترو است تا شهروندان با توجه به اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها زحمت کمتری را متحمل شوند.

تاکسی از همه رنگ

تاکسی‌ها پرتعدادترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهرها هستند. تنوع تاکسی‌ها و خطوط آنها اعم از تاکسی گردشی، خطی، تلفنی، خصوصی و ... موجب شده است که شهروندان برای جا‌به‌جایی خود از بابت دسترسی به تاکسی نگرانی نداشته باشند اما مهم‌ترین مسئله در مورد تاکسی‌ها نرخ کرایه‌هاست که هر سال موجب بروز واکنش‌هایی در شهر می‌شود. احتمال افزایش نرخ بی‌حساب و کتاب کرایه تاکسی‌ها، همزمان با هدفمند‌شدن یارانه‌ها نیز وجود داشت اما به گفته معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با توجه به اینکه با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، نرخ سوخت هم افزایش یافته جلساتی با حضور نمایندگان رانندگان و نمایندگان شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی و تاکسیرانی برگزار خواهد شد تا مبلغی به‌عنوان نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها به شورای شهر ارائه شود که هم حقوق شهروندان در آن دیده شده باشد و هم افزایش هزینه‌های رانندگان به نحوی جبران شود. البته از صبح روز اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها 100دستگاه خودروی گشت سازمان تاکسیرانی با هماهنگی راهنمایی و رانندگی، نظارت ویژه بر عملکرد تاکسی‌ها را به عهده گرفته‌اند و همچنین گشت‌هایی نیز در پایانه‌ها و ایستگاه‌های تاکسی مستقر می‌شوند تا بر عملکرد تاکسی‌های خطی نظارت بیشتری صورت گیرد. البته از شهروندان نیز خواسته شده است درصورت مشاهده هرگونه تخلف در عملکرد ناوگان حمل‌ونقل عمومی با سامانه 1888 تماس گرفته و شماره پلاک خودرو و نوع تخلف را گزارش کنند.البته غیراز اتوبوس، مترو و تاکسی شما می‌توانید از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه بسیار کم هزینه استفاده کنید. مدیریت شهری این مورد را نیز در مناطق مختلف شهر، با راه‌اندازی ایستگاه‌های دوچرخه ممکن کرده است.

بازارهای پر رونق

زندگی در عصر هدفمندی یارانه‌ها نیازمند صرفه جویی و دقت در دخل و خرج است. قدیمی‌ها می‌گفتند خرج اضافه و بیش از دخل همان بَرج است. باید حواسمان باشد که هر ماه برجمان زیاد نشود. ما که در کلانشهری مانند تهران زندگی می‌کنیم غیر از هزینه رفت‌و‌آمد باید به هزینه‌های بسیار دیگری که جزو ضروریات نیز هستند توجه کنیم. یکی از این موارد تهیه مایحتاج اولیه زندگی از فروشگاه‌هاست. برای تهیه مواد غذایی بسته‌بندی شده و پروتئینی می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کنید. ضمن اینکه میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید مایحتاج مردم که همیشه مورد توجه بوده‌اند در حال حاضر نیز خدمات مناسبی به مردم ارائه می‌کنند. قیمت‌های اجناس مورد نیاز مردم در این میادین با نظارت‌های صورت گرفته معمولا 20 تا 25درصد پایین‌تر از مغازه‌های سطح شهر است البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که قیمت اجناس در میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران تابع بازار مرکزی است. طبق گفته حسین صفایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار تهران نظارت مستمر بر کیفیت و قیمت‌ها صورت می‌گیرد و نرخ‌های اجناس میادین در کمیته نرخ‌گذاری که متشکل از وزارت بازرگانی، جهاد کشاورزی و کارشناسان سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار است اعلام می‌شود. اگر هنگام خرید نسبت به قیمت کالایی نیز نگرانی داشتید، می‌توانید آن‌را با رئیس بازار و کارشناس کنترل نرخ که در همه بازارها حضور دارند، در میان بگذارید.

کد خبر 123686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز