علی ابراهیمی: بررسی بازار لوازم صوتی تصویری طی روزهای اخیر بیانگر ثبات و آرامش نسبی قیمت‌ها پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌هاست.

فروشگاه لوازم خانگی

  این در حالی است که چندی پیش نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت‌ این محصولات را به‌دنبال داشت و موجب شد تا دست‌اندرکاران تنظیم بازار با هشدار به تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان این محصولات تثبیت قیمت‌های بازار را دنبال کنند. از سوی دیگر طی 2هفته گذشته، اصلاح نرخ انرژی با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها موجب شده تا بسیاری از متقاضیان خرید لوازم صوتی تصویری در انتخاب محصولات مورد نیاز خود به میزان مصرف انرژی توجه بیشتری داشته باشند.

لوازم صوتی تصویری از جمله محصولاتی است که طی سال‌های اخیر تولید‌کنندگان تلاش بیشتری برای تأمین نیاز بازار داخلی داشته و اکنون اغلب نیاز بازار با محصولات داخلی تأمین می‌شود. گرچه هنوز تولید‌کنندگان داخلی نیازمند تأمین برخی قطعات از طریق واردات هستند؛ موضوعی که به اعتقاد دست‌اندرکاران تولید، عامل اصلی افزایش قیمت لوازم صوتی تصویری پس از نوسان چندی پیش نرخ ارز بوده و اکنون با ثبات نرخ ارز و حل مشکل پیمان‌های ارزی مرتفع شده است. با این روند پس از اصلاح قیمت انرژی و هدفمندی یارانه‌ها اکنون بازار لوازم صوتی‌تصویری با ثبات نسبی مواجه است؛ موضوعی که چندی پیش رئیس اتحادیه کشوری لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه به آن اشاره کرد.

ابراهیم درستی با اشاره به وضعیت تولید لوازم صوتی و تصویری در کشور به ایسنا گفت: ‌در بخش تولید تلویزیون به‌ویژه ال.سی.دی عملکرد چشمگیری داشتیم به‌نحوی‌ که از اول سال89 مقرر شده از 42‌اینچ به بالا را هم در داخل تولید کنیم. در فصل زمستان بیشترین لوازم مورد خرید و استفاده مردم ویدئو، رادیوضبط و تلویزیون است که قیمت‌ این محصولات متعادل بوده و بازار از آرامش و ثبات نسبی برخوردار است.

از 110هزار تا 3/5 ‌میلیون تومان

به گفته دست‌اندر‌کاران بخش تولید، اکنون تلویزیون با قیمت 110‌هزار تا 3/5 ‌میلیون تومان تولید و مدل‌های جدید آن با یک ماه اختلاف نسبت به کره در ایران تولید و عرضه می‌شود. با این شرایط هماهنگی‌ با شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده راهکار دیگری برای ثبات قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی بوده و این شرکت‌ها مکلف شده‌اند تا با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها افزایش قیمتی در کالاهای خود اعمال نکنند.

عرضه 50‌محصول صوتی‌تصویری در چارچوب طرح تأمین نیز موضوعی است که چندی پیش دبیر انجمن تولید‌کنندگان این محصولات در نشست خبری خود با اشاره به آن گفت: این محصولات با تخفیف 3 تا10‌درصد در طرح تأمین عرضه می‌شود و در 2هفته‌ آینده نیز تعداد بیشتری از تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در این طرح شرکت خواهند کرد. محمدرضا شهیدی در حالی احتمال عرضه تلویزیون‌های درجه دو در این طرح را رد و از عرضه محصولات روز شرکت‌ها خبر داد که پیش از این محمدطحان‌‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از عرضه کالاهای بی‌کیفیت و درجه‌2 در چارچوب این طرح انتقاد کرده بود.

توجه به میزان مصرف برق

اصلاح نرخ برق موجب شده تا تولید‌کنندگان و متقاضیان خرید لوازم صوتی‌و ‌تصویری به تهیه لوازم کم‌مصرف توجه ویژه‌ای داشته باشند. به گفته دست‌اندرکاران تولید این محصولات، میزان برق مصرفی در تلویزیون ال.سی.دی در اینچ مشابه با یک تلویزیون لامپی، یک دوم و در تلویزیون‌های ال.ای.دی از این میزان نیز کمتر است. با این وجود اکنون 20میلیون دستگاه تلویزیون‌لامپی در کشور وجود دارد که جایگزینی آن با تلویزیون‌های ال.سی‌.دی و ال.ای.دی مصرف برق خانوار را کاهش می‌دهد. میزان مصرف برق تلویزیون‌های لامپی درحالت استراحت 4آمپر اما این رقم در مورد تلویزیون‌های ال.سی.دی و ال.ای.دی نیم تا یک آمپر است.

کد خبر 125313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز