رضا غیبی: اوایل مهرماه بود که زمزمه‌های اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها در کشور موجب شد برخی تولیدکنندگان رو به افزایش قیمت کالاها در بازار بیاورند و از قیمت محصولات خوراکی و مواد غذایی گرفته تا لوازم خانگی، همه روند صعودی به‌خود بگیرد.

فروشگاه لوازم خانگی

 در این بین عده‌ای افزایش قیمت برخی از کالاهای لوازم خانگی و غذایی را ناشی از افزایش جهانی قیمت‌ها می‌دانستند. اما واقعیت این بود که تورم انتظاری که همواره مسئولان انکارش می‌کردند، هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده را تحت‌تأثیر قرار داد و همزمان با افزایش قیمت از طرف تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان نیز برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود، دست‌به‌کار شدند.

ایجاد جو روانی در بازار و افزایش قیمت‌ها موجب شد تا وزارت بازرگانی با تهدید و ایجاد فشار بر تولید کنندگان، کنترل بازار را در دست گیرد. گشتی در بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که نمی‌توان به بازار این کالاها اطمینان کرد و در بسیاری از موارد قیمت‌ها با نوسان چشمگیری مواجه است و نظارت خاصی هم صورت نمی‌گیرد. برخلاف آنچه گفته شده است کاهش قیمت در بازار لوازم خانگی چشمگیر و قابل‌قبول نیست. گشت‌و‌گذار ما در بازار لوازم خانگی خلاف ادعای مسئولان را ثابت کرد و ما شاهد نوسان قیمت‌ها تا ‌20درصد در سطح شهر بودیم. ازطرفی به گفته فروشندگان لوازم خانگی، در ماه‌های مهر و آبان این بازار شاهد افزایش 10درصدی قیمت کالاهای خود بود و پس از اولتیماتوم وزارت بازرگانی تنها برخی از تولید‌کنندگان اقدام به کاهش قیمت‌ها کرده‌اند و از کاهش قیمت در تمامی واحد‌ها خبری نیست.

یکه‌تازی برندهای خارجی در بازار

تولید‌کنندگان داخلی برای دردست گرفتن بازار از تمامی ابزار‌های رقابتی استفاده می‌کنند و این رقابت در پاره‌ای از اوقات به کاهش قیمت نیز منجر می‌شود. اما برندهای معتبر خارجی به واسطه کیفیت بالا و همچنین سابقه خوب در خدمات پس از فروش، به‌رغم افزایش قیمت، کماکان با استقبال خریداران مواجه هستند. در دهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی تهران نیز که چندی پیش برگزار شد تولیدکنندگان داخلی آخرین دستاوردها و اقدامات خود در زمینه تولید محصولات کم‌مصرف مطابق با استانداردهای بین‌المللی را در غیاب برندهای معتبر خارجی به نمایش گذاشته بودند. در این دوره از نمایشگاه که تقریبا در انحصار تولید‌کنندگان داخلی بود، بر خلاف فروشندگان سطح شهر، رقابت سختی وجود داشت و برخی از تولید‌کنندگان اقدام به فروش محصولات خود به زیرقیمت درج شده روی کالا می‌کردند. اما بر خلاف تولید‌کنندگان داخلی، اندک شرکت‌کنندگان برند‌های خارجی با وجود لحاظ نکردن تخفیف و حتی افزایش 10‌درصدی قیمت نسبت به ماه گذشته، کماکان با استقبال خریداران و بازدیدکنندگان مواجه بودند.

یکی از نمایندگی‌های یک برند معروف بازار لوازم خانگی وارداتی به خبرنگار همشهری گفت: به‌دلیل مالیات سنگینی که گمرک در بدو ورود کالاهای خارجی اخذ می‌کند ما مجبور به افزایش چند درصدی قیمت لوازم خانگی هستیم ولی بالا بودن کیفیت محصولات و رعایت استانداردهای بین‌المللی موجب استقبال بازدید‌کنندگان شده است. وی توجه خریداران به میزان مصرف لوازم برقی را متأثر از اجرای هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها دانست و ادامه داد: به‌رغم تبلیغات گسترده و اجبار دولت مبنی بر تولید محصولات مطابق با استانداردهای بین‌المللی، اکثر تولید‌کنندگان داخلی در این رابطه اقدامی انجام نداده‌اند که همین نکته موجب گرایش خریداران به محصولات خارجی شده است.یکی از نمایندگی‌های یکی از برندهای ایرانی لوازم خانگی نیز با اشاره به الزام تولیدکنندگان داخلی برای کاهش قیمت کالاهایشان گفت: با توجه به اولتیماتوم وزارت بازرگانی، تولید‌کنندگان داخلی در حالی مجبور به کاهش قیمت‌ها هستند که برای تولید کالایی چون یخچال مجبور به واردات فوم یا محصولات دیگر با قیمت‌های جهانی هستند. وی ادامه داد: تحمیل دیدگاه‌های غیرمنطقی به تولیدکنندگان لوازم خانگی، تعطیلی این صنعت را در پی خواهد داشت.

گرانی پنهان، معضل فروشندگان

رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی، هرگونه افزایش قیمت در بازار را تکذیب کرد و گفت: پس از تعیین مهلت 2روزه برای کاهش قیمت‌ها، بسیاری از واحدها اقدامات لازم را انجام دادند اما این الزام به کاهش قیمت موجب تغییر در نوع معاملات بازار شد. طحان‌پور، تغییر معاملات اعتباری به نقدی را مختص برندهای داخلی ندانست و ادامه داد: برندهای خارجی نیز محصولات خود را به‌صورت نقدی به فروش می‌رسانند که این نوع معامله نوعی گرانی پنهان را ایجاد کرده است که برای مصرف‌کنندگان قابل‌لمس نیست.

رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی، با بیان این مطلب که طرح تعویض لوازم خانگی پرمصرف خانواده‌ها همزمان با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها اجرا خواهد شد، گفت: اجرای این طرح موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد و وسایل و لوازم خانگی پرمصرف و فرسوده از رده خارج و لوازم خانگی جدید و کم مصرف جایگزین خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد اگر رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی نیز گشتی در سه راه امین‌حضور می‌زد و نگاه بهت زده عابران و مشتریان جست‌وجوگر را می‌دید که چگونه به کالاهای لوکس و قیمت‌های باورنکردنی آنها خیره مانده‌اند، اینگونه از فروش کالا
با تخفیف ویژه و کمتر از قیمت تعیین شده سخن نمی‌گفت. آری قیمت‌ها به‌صورت سلیقه‌ای و منطقه‌ای تعیین می‌شوند و مردم گمان می‌کنند فروشندگان به‌صورت یکجانبه اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، غافل از اینکه قیمت بسیاری از کالاها متأثر از قیمت‌های جهانی است و با اندکی افزایش در قیمت مواداولیه، چند درصد به قیمت تمام شده کالای تولید داخل افزوده می‌شود.

 

کد خبر 122972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز