علی ابراهیمی: اصلاح نرخ حامل‌های انرژی و الزام برخی تولید‌کنندگان به تثبیت قیمت‌ها از یک سو و تأثیر این عوامل بر تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات موجب شده تا بازار پس از شب عید لوازم خانگی، حال و هوای دیگری داشته باشد.

فروشگاه لوازم خانگی

 با این شرایط مشتریان با احتیاط و دقت بیشتری نسبت به خرید کالا اقدام کرده و فروشندگان نیز در جست‌وجوی راهکارهایی برای جبران افزایش هزینه تولید و تثبیت قیمت‌ها هستند. عرضه‌کنندگان لوازم خانگی با تغییر شیوه فروش تلاش دارند تا هزینه رکود و افزایش هزینه تولید را به شکل دیگری از مصرف‌کنندگان دریافت کنند.

به اعتقاد عرضه‌کنندگان لوازم خانگی، قیمت این محصولات در روزهای پایانی سال گذشته نه‌تنها افزایش نداشته بلکه برخی شرکت‌ها با کاهش نسبی قیمت‌ها فرصت تأمین لوازم خانگی مورد نیاز مردم را فراهم ساخته‌اند. این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که گلایه‌های مصرف‌کنندگان و اخبار منتشرشده از برخورد با برخی عرضه‌کنندگان این محصولات که نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند، حاکی از واقعیت‌های دیگری است، چراکه تثبیت قیمت‌ها موجب روی‌آوردن فروشندگان به روش‌های دیگری برای دریافت افزایش هزینه تولید از مصرف‌کنندگان شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه در بازار لوازم خانگی هیچ افزایش قیمتی با وجود افزایش هزینه تولید صورت نگرفته است، به همشهری گفت: افزایش نسبی قیمت برخی لوازم خانگی متأثر از دریافت سهم 4 درصدی مالیات بر ارزش افزوده هنگام عرضه لوازم خانگی تولید داخل و وارداتی از مصرف‌کنندگان بوده است.

محمد طحان‌پور با اشاره به افزایش هزینه تمام شده تولید لوازم خانگی افزود: با اصلاح قیمت‌ها از روزهای پایانی سال گذشته، برخی مواداولیه تولید گران شده، به‌نحوی که در تولید یخچال و فریزر با افزایش قیمت قطعاتی مانند موتور، کندانسور و مواد پلاستیکی مواجه بوده‌ایم. از سوی دیگر خرده‌‌‌فروشانی که این قطعات را برای تولید‌کنندگان تأمین می‌کنند از ارائه فاکتور رسمی فروش عرضه قطعات به شرکت‌هایی که خواستار فاکتور رسمی فروش هستند خودداری می‌کنند، با این شرایط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان باید بر قیمت خرده‌فروشی مواد اولیه تولید نیز نظارت کند.

وی تصریح کرد: با این شرایط تولید‌کنندگان لوازم خانگی به‌دلیل افزایش هزینه تمام‌شده تولید، خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند اما این افزایش قیمت باید با ارائه اسناد و مدارک لازم به تصویب دستگاه‌های ذی‌ربط رسیده و توسط کار‌گروه هدفمند کردن یارانه‌ها ابلاغ شود. اما این شرایط موجب شده تا تولید‌کنندگان قادر به ارائه این اسناد و مدارک نبوده و در واقع اکنون افزایش قیمت مواداولیه تولید لوازم خانگی در هیچ جا لحاظ نشده و شرایط برای تولید این محصولات بسیار سخت‌تر شده است.

حذف تخفیف و تأکید بر فروش نقدی

الزام به تثبیت قیمت لوازم خانگی و افزایش هزینه تمام‌شده تولید موجب شده تا اکنون فروشندگان این محصولات به روش‌های دیگری مانند حذف تخفیف‌ها، عدم‌ارائه خدمات پس از فروش مناسب و فروش نقدی برای جبران هزینه تولید روی آورند. طحان‌پور با اشاره به تغییر شیوه رفتار عرضه‌کنندگان لوازم خانگی افزود: اکنون تولید‌کنندگان داخلی بسیاری از تخفیف‌هایی را که پیش از این برای فروش این محصولات اعمال می‌کردند حذف و لوازم خانگی را به قیمت‌های شرکتی می‌فروشند، همچنین فروش اعتباری لوازم خانگی حذف شده و شرکت‌ها برای عرضه اعتباری این کالاها خواستار افزایش چند درصدی قیمت‌ها هستند؛ شیوه‌ای که اکنون توسط برخی شرکت‌های تولید‌کننده اعمال می‌شود.

وی با اشاره به برخورد اتحادیه با این تخلف در عرضه لوازم‌خانگی تصریح کرد: بازار لوازم خانگی به‌مدت 28سال رها بوده و تولید‌کنندگان نسبت به عرضه محصولات خود بدون داشتن هیچ دلیل و منطقی برای افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند. اکنون نیز دولت درخواست افزایش 15 تا20درصدی قیمت این محصولات را منوط به ارائه اسناد افزایش قیمت کرده است. گرچه نمی‌توان تأثیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی بر افزایش هزینه تولید را انکار کرد اما پرسش مطرح آن است که علت قیمت‌های بالای لوازم خانگی تولید داخل با وجود هزینه‌های پایین تولید پیشین چه بوده است؟!

نوسان نرخ ارز و زیان مصرف‌کننده

پیامد افزایش قیمت حامل‌های انرژی، فناوری فرسوده در تولید لوازم خانگی و تثبیت قیمت‌ها، کاهش کیفیت و تخلف در عرضه این محصولات است که زیان مصرف‌کنندگان را به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر نوسان نرخ ارز موجب شده تا برخی لوازم خانگی وارداتی با قیمت‌های بالاتری به مصرف‌کنندگان ارائه شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به تأثیر نوسان نرخ ارز در افزایش قیمت این محصولات گفت: اکنون بسیاری از وارد‌کنندگان لوازم خانگی با استناد به افزایش نرخ دلار و یورو، لوازم خانگی وارداتی را به نرخ‌های بالاتری عرضه می‌کنند و هزینه این افزایش قیمت درنهایت باید توسط مصرف‌کنندگان پرداخت شود.

کد خبر 133214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز