علی ابراهیمی: تازه‌ترین گزارش مسئولان، از روند نزولی یا ثبات قیمت اقلام خوراکی طی چند هفته اخیر حکایت دارد؛ این در حالی است که قیمت برخی انواع میوه و سبزی که از چند هفته قبل روند صعودی به‌خود گرفته همچنان در حال افزایش بوده و وعده‌های پیشین برخی مسئولان دولتی و اتحادیه‌های صنفی برای افزایش عرضه و کاهش قیمت این محصولات محقق نشده است.

سبزی - میوه

با این شرایط طی روزهای اخیر قیمت گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و برخی انواع میوه رشد چشمگیری داشته؛ گرچه قیمت برخی انواع میوه و مرکبات با رشد چندانی مواجه نشده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت گوجه فرنگی در هفته منتهی به 12 آذر ماه به 2هزار و 324تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته که چندی پیش حسین‌مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران و بهروز غیبی، مدیرکل دفتر گل، گیاهان زینتی و سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی وعده کاهش قیمت‌ این محصول تا چند روز بعد و افزایش عرضه را مطرح کردند اما با گذشت بیش از 3هفته از مطرح‌شدن این وعده‌ها، قیمت این محصول نه‌تنهاکاهش نیافته بلکه قیمت برخی انواع این محصول از مرز3هزار تومان‌در هر کیلو گذشته و قیمت برخی دیگر از اقلام این گروه مانند پیاز و سیب‌زمینی نیز روند صعودی به‌خود گرفته است.

رکورددار افزایش قیمت

محقق نشدن وعده‌های افزایش عرضه و کاهش قیمت گوجه‌فرنگی موجب شده تا این روزها قیمت هر کیلو گوجه فرنگی گلخانه‌ای در سطح شهر به 3هزار و 500، معمولی 2هزار600 و انباری بی‌کیفیت به بیش از هزارتومان افزایش یابد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در زمینه افزایش قیمت گوجه فرنگی گفت: سال گذشته کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر به 100تومان، موجب شد تا به تولید‌کنندگان این محصول در بندرعباس و دزفول زیان وارد شود که این امر باعث جایگزینی کشت خیار و هندوانه به جای این محصول و کاهش تولید شد.

حسین مهاجران قیمت کنونی گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را 2هزار و 800، دزفولی 1800و انباری را بیش از هزار تومان دانست و افزود: قیمت این محصول در سطح شهر بسیار بیشتر از قیمت آن در میدان مرکزی میوه و تره‌بار است.
وی در مورد محقق نشدن وعده‌ قبلی خود برای کاهش قیمت گوجه فرنگی گفت: قبلا اعلام کرده‌ام که تا 20روز آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد و تا 10روز آینده و عرضه گوجه‌فرنگی تولیدی چابهار، بندرعباس و بوشهر قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

صادرات و افزایش قیمت پیاز

علاوه بر افزایش قیمت گوجه‌فرنگی طی هفته اخیر قیمت پیاز و سیب زمینی نیز با افزایش مواجه شده است به‌نحوی که قیمت پیاز از هر کیلو 650 به بیش از هزار تومان افزایش یافت؛ موضوعی که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز با تأیید آن به همشهری گفت: صادرات پیاز به کشورهای آسیای میانه (به‌ویژه ترکمنستان) موجب شده است تا طی چند هفته اخیر قیمت این محصول روزانه 50تومان در هر کیلو افزایش یابد به‌نحوی که قیمت پیاز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار از 350 به 650تومان افزایش یافته و تا زمانی که از صادرات این محصول جلوگیری نشود قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد.

پیش از این بارها به مسئولان برای تدوین برنامه منظم کشت و عرضه سبزی و صیفی هشدار داده‌ایم اما هنوز هم سود حاصل از نوسان قیمت‌ها به جیب دلال‌ها می‌رود. وی افزایش قیمت سیب زمینی در مقایسه با پیاز را کمتر دانست و افزود: طی چند هفته اخیر قیمت سیب زمینی به‌دلیل خرید برای انبارکردن افزایش یافته به‌نحوی که اکنون نرخ هر کیلوگرم سیب‌زمینی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به 650تومان رسیده و این قیمت در سطح شهر بالاتر است.

سبزی ارزان است

همچنین طی چند هفته اخیر قیمت برخی انواع سبزی به‌ویژه سبزی خوردن با افزایش همراه بوده است. حسین مهاجران در این زمینه گفت: ارزان‌ترین سبزی از حاشیه تهران به‌مدت 9ماه به بازار عرضه شده است اما اکنون جز ریحان که از اصفهان یا تره و تربچه که از بابل به تهران وارد شده و قیمت سبزی خوردن را 100تومان افزایش داده قیمت 500تومانی انواع سبزی خورشتی و پلویی همانند چند سال قبل همچنان ثابت مانده است. وی همچنین از افزایش قیمت برخی سبزی‌های فرنگی مانند بادنجان خبر داد و گفت: با این وجود قیمت سایر انواع اقلام این گروه مانند هویج، شلغم و چغندر کاهش 100تومانی در هر کیلو را شاهد بوده و اکنون این محصولات به نرخ 200تومان در میدان عرضه می‌شود.

کاهش قیمت سیب افزایش قیمت انار

در حالی که قیمت برخی انواع میوه و مرکبات در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از 2 هزار تومان افزایش یافته، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران از کاهش 100تومانی قیمت سیب با کاهش تعرفه واردات این محصول در میادین خبر داد و گفت: اکنون در میدان مرکزی میوه و تره‌بار هر کیلو پرتقال تامسون جنوب 1200تومان، پرتقال رسمی 600تومان و نارنگی انشو و نیاگاوای ساری به نرخ 600 تا 1800تومان در هر کیلو عرضه می‌شود. همچنین قیمت موز از 1400 به هزارو 100تومان کاهش یافته است. انار نیز از جمله محصولاتی است که طی چند هفته اخیر افزایش قیمت داشته است. مهاجران در این زمینه گفت: اغلب انار عرضه شده در میدان کم آب بوده و نوع مرغوب این محصول نیز 2 هزارو 500تومان قیمت دارد.

کد خبر 122649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز