سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

در دو هفته اخیر، بازار تهران شاهد نوسان قیمت برخی از اقلام گروه کالایی میوه و سبزی بوده است به‌طوری که در گروه میوه‌های تازه، قیمت پرتقال درجه یک، لیمو شیرین و انگور کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه به ویژه خربزه و انار افزایش داشت.

میوه

در کل قیمت میوه نسبت به هفته قبل افزایش 1/4 درصدی را تجربه کرد اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل با یک درصد کاهش قیمت همراه بود.

گران‌ترین قلم گروه کالایی میوه، گلابی به قیمت میانگین کیلویی3012تومان و ارزان‌ترین هندوانه به قیمت 353تومان در سطح شهر تهران بوده است. حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با همشهری در خصوص قیمت انار در بازار تهران گفت: برداشت محصول انار، امسال بیشتر از سال گذشته بوده است اما به‌جز انار نی‌ریز سایر انار‌ها کم آب است و قیمت انار در میدان بزرگ تهران بین 600تا 2500تومان در هر کیلوگرم نوسان دارد که با محاسبه سود 35درصدی باید در واحدهای صنفی سطح شهر عرضه شود.همچنین وی با اشاره به بازار پرتقال گفت: قیمت متعادل پرتقال باید هر کیلوگرم هزار و 100تومان در بازار باشد اما وقتی واردات آن ممنوع می‌شود شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

مهاجران معتقد است که هر کیلوگرم گلابی مشهدی به قیمت 3هزار و 200تومان روی درخت فروخته می‌شود لذا در میدان بار تهران قیمت این نوع گلابی هر کیلوگرم 3هزار و 500تومان است اما گلابی‌های چینی تخم نطنزی و درگزی به قیمت 1600 و 2400تومان فروخته می‌شود. بنابر آمارهای بانک مرکزی، قیمت

سیب قرمز تخم لبنان کیلویی 1528تومان، سیب زرد تخم لبنان 1446، پرتقال درجه یک 2898، پرتقال درجه دو 1483، نارنگی 1764، لیمو‌شیرین 1412، انار 2053، انگور 1533 و خربزه 976تومان در سطح شهر تهران بوده است. در هفته گذشته خربزه با افزایش 11/7درصدی و بعد از آن انار با رشد قیمت همراه بود، پرتقال درجه 2 و لیمو شیرین هم تفاوت معنی‌داری نسبت به هفته قبل نداشت.

بر اساس قانون نظام صنفی مصوب سال 1338، گروه کالایی میوه و سبزیجات با 35درصد سود بالاترین حاشیه سود خرده‌فروشی را دارد البته اگر این محصولات به‌صورت خالص خریداری شود باید سود 20درصدی خرده فروشی را داشته باشد که در این زمینه می‌توان به موز اشاره کرد که با سود 20درصد در کل کشور عرضه می‌شود لذا این امر باعث شده است تا قیمت موز در هر نقطه‌ای با اختلاف بسیار جزئی عرضه شود. البته چندین سال است که در خصوص قیمت خالص میوه در میدان بزرگ میوه و تره بار بین اتحادیه میوه‌فروشان و بارفروشان اختلاف نظر وجود دارد چرا که به زعم فعالان بازار خرده‌فروشی نباید به ازای هر بسته میوه عرضه‌شده در میدان‌بار 2کیلوگرم اضافه بار محاسبه شود.

بنابر آمار بانک مرکزی در گروه سبزی‌های تازه نیز قیمت تمام اقلام این گروه به ویژه بادمجان و کدو سبز نسبت به هفته قبل افزایش یافته است، به‌طوری که بادمجان با 53/3 درصد رشد به میانگین قیمت 1070تومان و کدو سبز با افزایش 33/6 درصدی به قیمت 1017تومان در سطح شهر تهران به فروش رسید.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با همشهری در خصوص افزایش قیمت اقلام گروه کالایی سبزیجات گفت: فصل سبزیجات مناطق سردسیر به پایان رسیده است و به سمت استفاده از محصولات مناطق گرمسیر کشور حرکت می‌کنیم. لذا با‌ید توجه داشته باشیم که محصولات مناطق گرمسیر نظیر دزفول و اهواز در هر کیلوگرم بین 80 تا 100تومان کرایه حمل هم خواهد داشت که به قیمت تمام شده آن اضافه می‌شود.

حسین مهاجران در خصوص قیمت گوجه فرنگی و خیار گفت: قیمت گوجه فرنگی ارتباط مستقیم با بارندگی دارد که در حال حاضر در میدان‌بزرگ تهران قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی بین 850تا 900تومان، خیاردرختی بین 800 تا 900تومان و ‌خیار بوته‌ای بین 500تا 700تومان است که با 35درصد سود خرده‌فروشی باید در سطح شهر عرضه شود. بر اساس این گزارش، در این هفته لوبیای سبز به قیمت هر کیلوگرم 1200تومان عرضه شد که 24/6 درصد رشد قیمت را نشان می‌دهد. در کل میانگین افزایش قیمت در گروه سبزیجات 10/3 درصد بود که نسبت به ماه قبل با 18درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل با 44/9 درصد رشد همراه بود.

همچنین خیار با قیمت 1154تومان، گوجه‌فرنگی 900تومان، سیب زمینی 630تومان، پیاز 580تومان و سبزی‌های برگی 524تومان عرضه شد.بی‌توجهی به طرح جامع کشاورزی و نبود یک مکانیزم مناسب برای کنترل بازار این محصولات باعث شده است تا همه ساله قیمت برخی محصولات کشاورزی افزایش قیمت قابل توجهی داشته باشد. مهاجران در این خصوص معتقد است: در هر سالی که قیمت محصول خاصی کاهش پیدا می‌کند در سال بعد از آن، با کمبود آن محصول در بازار و افزایش قیمت آن مواجه می‌شویم، لذا لازم است تا مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی در این خصوص برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

کد خبر 120862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز