چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: افزایش قیمت و عرضه چند نرخی میوه‌های تابستانی و برخی میوه‌های وارداتی با وجود خبرهایی که از افزایش تولید و واردات حکایت دارد، اکنون به نکته مبهم بازار میوه و تره‌بار تبدیل شده است.

مروری بر قیمت میوه‌های تابستانی در سطح شهر و قیمت‌های 4‌هزار تومانی برخی از این میوه‌ها، افزایش بیش از 150 درصدی قیمت‌ در فروشگاه‌های سطح شهر نسبت به میدان مرکزی میوه و تره‌بار ودیدگاه‌های برخی دست‌اندرکاران عرضه میوه بیش از هرچیز بیانگر نبود نظام توزیع کارآمد و خلأ نظارت در بازار میوه و تره‌بار است.

طی چند روز گذشته قیمت برخی انواع سبزی و صیفی تولید داخل نیز افزایش یافته اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در توجیه این افزایش قیمت اعلام کرده است، دلیل گرانی گوجه در یک هفته اخیر به سال قبل مرتبط است چرا که در این فصل گوجه را روی زمین کیلویی50‌تومان بیشتر نخریدند و به همین دلیل کشاورزان امسال چیز دیگری کاشتند!

حسین مهاجران با بیان این مطلب در زمینه وضعیت بازار میوه و تره‌بار به ایسنا، گفت: اکنون میوه‌های تابستانی در میدان به وفور وجود داشته و قیمت این میوه‌ها نیز به‌طور متوسط خیلی بالا نیست البته برخی از میوه‌ها دارای بسته‌بندی گرانی است و اگر میوه‌ای به قیمت کیلویی کمتر از 300‌تومان فروش رفت، همه درآمد آن هزینه حمل‌ونقل، بسته بندی و دستمزد بار فروش می‌شود.

160‌درصد گران‌تر از میادین

 گرچه طبق تعرفه سازمان بازرسی و نظارت، فروشندگان میوه مجازند براساس فاکتور قیمت میوه را تنها 30‌درصد افزایش دهند اما تفاوت قیمت برخی میوه‌ها در میادین و مغازه‌ها به 160‌درصد هم می‌رسد و میوه‌های پر زرق و برق ولی بی‌مزه وارداتی نیز هر روز گران‌تر می‌شوند.

شاید بتوان علت افزایش قیمت میوه‌های خارجی را در این موضوع جست‌وجو کرد که اکنون بالا بودن قیمت محصول خارجی در جامعه توجیه‌پذیر شده است این در حالی است که به گفته اغلب مشتری‌ها میوه‌های ایرانی طعم و مزه بهتری نسبت به این نوع میوه‌ها دارند.

با این روند سیر صعودی قیمت میوه‌های وارداتی همچنان ادامه داشته و تفاوت قیمت میوه‌های داخلی در میادین تره‎بار با مغازه‌های سطح شهر نیز گاهی به 160‌درصد هم می‌رسد.براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی طی هفته گذشته نیز متوسط قیمت سیب قرمز لبنان در سطح شهر 26‌هزار و 970‌ریال بود که نسبت به هفته قبل 6/2درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل 1/46درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین قیمت سیب زرد لبنان با 23‌هزار و 980‌ریال فروش نسبت به هفته قبل 8/5‌درصد و هفته مشابه ماه قبل 9/30‌درصد افزایش داشت.از سوی دیگر درحالی‌که قیمت زردآلو با کیفیت‌های مختلف در میادین شهرداری از 10هزار تا 17‌هزار ریال در نوسان است قیمت این محصول در سطح شهر 26 هزار و 710‌ریال است که بیانگر اختلاف قیمت حدود 150‌درصدی است.

همچنین آلو به قیمت 20‌هزار و 490‌ریال در سطح شهر عرضه و قیمت فروش این میوه در سطح شهر نسبت به فروش میادین میوه نیز با افزایش 100‌درصدی همراه بود. هلو نیز به قیمت 7‌هزار و 500 تا 8 هزار و 500‌ریال در هر کیلوگرم در میادین و 17‌هزار و 540‌ریال در سطح شهر عرضه شد که اختلاف قیمت بیش از 100‌درصدی را تجربه کرد. بنابراین گزارش، انگور نیز به قیمت هر کیلوگرم 20‌هزار و 220‌ریال در سطح شهر و یک‌هزار و 100‌ریال در میادین عرضه شد که نسبت به هفته قبل 3/13‌درصد کاهش داشت.

طالبی، خربزه و هندوانه نیز با قیمت‌هایی به‌ترتیب 5‌هزار و 830‌ریال، 8‌هزار و 260‌ریال، 4‌هزار و 340‌ریال عرضه می‌شد که نسبت به هفته قبل به‌ترتیب کاهش 3، 2/4 و 1/3‌درصدی را تجربه کردند.دبیر اتحادیه بار فروشان در زمینه علت تفاوت فاحش قیمت میوه در نقاط مختلف شهر تهران به فارس گفت: تعرفه فروش میوه در سطح شهر حداکثر تا 30‌درصد می‌تواند بالاتر از فاکتور فروش باشد درحالی‌که فروشندگان خیلی بالاتر از این رقم می‌فروشند.

حاج فتحعلی با بیان اینکه اکثر فروشندگان زمان مراجعه ماموران فاکتور ارائه نمی‌دهند، گفت: ماموران سازمان نظارت سعی می‌کنند قیمت‌ها را کنترل کنند اما ظاهراً حریف آنها نمی‌شوند و فروشنده به هر قیمتی که دلش خواست می‌فروشد.

کد خبر 112083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز