دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: با کاهش عرضه مرکبات ذخیره‌سازی شده و افزایش عرضه میوه‌های فصل و صیفی‌جات در بازار، طی چند هفته اخیر نوسان قیمت میوه و سبزی‌های تازه، اصل نخست حاکم بر بازار اینگونه محصولات بوده است

به‌نحوی که قیمت برخی انواع مرکبات مانند پرتقال و سیب افزایش داشته اما قیمت برخی دیگر از انواع صیفی‌ و سبزی مانند سیب‌زمینی و طالبی روند نزولی به‌خود گرفته است.
 با وجود این قیمت برخی انواع صیفی‌جات مانند هندوانه که در چند هفته گذشته روند نزولی  داشت در هفته‌های اخیر سیر صعودی ‌خود را  آغاز کرده است.

بررسی متوسط قیمت خرده‌فروشی میوه و سبزی در میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران بیانگر تشدید نوسان قیمت این محصولات در بازار است به‌نحوی که قیمت برخی محصولات مانند سیب‌زمینی که در یک ماه گذشته با بیشترین افزایش قیمت به بیش از هزار تومان در هر کیلو رسیده بود با افزایش عرضه محصولات تولیدداخل، روند نزولی به‌خود گرفته است؛ گرچه هنوز هم قیمت خرده‌فروشی این محصول در میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر حدود هزار تومان در هر کیلو است اما در هفته گذشته افزایش عرضه سیب‌زمینی در میادین میوه و تره‌بار موجب کاهش نسبی قیمت این محصول شده است. همچنین با وجود افزایش عرضه برخی میوه‌های نوبرانه در بازار، این روزها قیمت میوه‌هایی مانند زردآلو، انگور و گلابی وارداتی همچنان بالا مانده و عرضه‌کنندگان وعده کاهش قیمت این محصولات با افزایش عرضه آن طی روزهای آینده را مطرح می‌کنند.

افزایش قیمت برخی انواع میوه و سبزی

همچنین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به هفدهم اردیبهشت ماه جاری حاکی از آن است که در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری تهران، لیموشیرین و زردآلو، عرضه کمی داشت اما بقیه اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه شده است.

با وجود این، میوه فروشی‌های سطح شهر، اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه کردند که در گروه میوه‌های تازه، بهای پرتقال درجه2، نارنگی و هندوانه نسبت به هفته قبل افزایش داشته اما قیمت سایر اقلام این گروه به‌ویژه گوجه‌سبز و طالبی کاهش یافته است. در گروه سبزی‌های تازه نیز بهای سبزی‌های برگی ثابت بوده اما قیمت خیار، بادمجان، سیب‌زمینی و پیاز افزایش و قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشته است.

بنابراین گزارش، در هفته مذکور، در گروه میوه‌های تازه، بهای پرتقال درجه 2 معادل 3/2‌درصد، نارنگی 7/0‌درصد و هندوانه 2/6درصد افزایش داشته اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 9/0درصد تا 1/37درصد کاهش داشته است. بنابر گزارش بانک مرکزی در گروه سبزی‌های تازه نیز بهای سبزی‌های برگی ثابت بود. قیمت خیار معادل 1/1درصد، بادنجان 2/0‌درصد، سیب‌زمینی 6/13درصد و پیاز 7/1درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 2/1درصد تا 7/11 درصد کاهش داشته است.

کد خبر 108090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز