یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: با فرارسیدن نوروز 89 مسئولان تنظیم بازار از اجرای سیاست‌هایی برای ثبات یا کاهش نسبی قیمت برخی مایحتاج مردم خبر داده

و با تکیه بر ذخیره‌سازی صورت گرفته اعلام کردند نه تنها از افزایش بی‌رویه قیمت برخی کالاها مانند میوه و مرکبات و گوشت قرمز و مرغ جلوگیری خواهد شد بلکه با توجه به میزان این ذخایر کاهش قیمت این فراورده‌ها نیز دور از دسترس نخواهد بود.

اما با وجود این وعده‌ها و همه تلاش‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد عرضه محدود سیب و پرتقال ذخیره شده و وارداتی و گوشت قرمز و مرغ به بازار نه تنها تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشت بلکه در برخی اقلام در سایه خلأ ناشی از کاهش فعالیت رسانه‌ها قیمت میوه و مرکبات و گوشت مرغ در برخی موارد با افزایش نسبی همراه بود گرچه این افزایش قیمت در زمینه گوشت قرمز کمتر مشاهده شد.

بررسی قیمت انواع میوه در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که قیمت انواع میوه مانند پرتقال، سیب، کیوی و نارنگی در هفته‌ گذشته و در آستانه روز سیزده فروردین نسبت به روزهای پایانی سال گذشته افزایش چشمگیری داشت. این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت گرفت که در این ایام رسانه‌ها نیز فعالیت چندانی نداشتند تا برخی مسئولان آنها را مقصر اصلی این گرانی‌ها قلمداد کنند.

همچنین عرضه میوه‌های فاقد کیفیت نیز از دیگر مشکلات مبتلابه بازار میوه شب عید بود و به‌دلیل آنکه بسیاری از میوه‌های عرضه شده از ماه‌های قبل برای عرضه در شب عید ذخیره شده بود این میوه‌ها از کیفیت لازم برخوردار نبوده و میوه‌های کیفی عرضه شده از محل این ذخایر نیز تنها به همان میزانی که در روزهای نخست اجرای این طرح به برخی مصرف‌کنندگان ارائه شده بود محدود گردید و در روزهای پایانی تعطیلات خبری از عرضه 160 هزار تن مرکبات ذخیره‌سازی‌ شده نبود.

با این روند در آستانه روز طبیعت گرچه صعود نسبی قیمت‌ها قابل تصور بود اما افزایش بی‌رویه قیمت برخی انواع میوه حاکی از ضعف نظارت و ناکارآمدی نظام عرضه بود به‌نحوی که به گزارش ایسنا، در سطح شهر تهران انگور کیلویی 5هزار و 500 تومانی و پرتقال 2هزار تومانی نیز به مصرف‌کنندگان عرضه شد.

این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که قیمت این میوه در گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 28 اسفند ماه سال گذشته در سطح شهر کیلویی بیش از 2200 تومان ذکر شده بود و در اوایل اسفند ماه نیز قیمت انگور کیلویی 1950 تومان و قبل از آن هم در سطح شهر تهران کیلویی 1600 تومان بود.

در مورد پرتقال نیز طبق گزارش بانک مرکزی در هفته آخر سال گذشته قیمت هر کیلو پرتقال درجه یک بیش از 1300 تومان و درجه دو آن بیش از 800 تومان بود اما مشاهده قیمت‌ها در سطح شهر تهران نشان می‌دهد نوع درجه یک این محصول با قیمت‌های متفاوت از 1400 تا 1700 و حتی 2000 تومان و نوع درجه دو آن به نرخ هزار تا هزارو 200 تومان به مردم عرضه شد.

این افزایش قیمت میوه پرتقال نشان می‌دهد کاهش تعرفه پرتقال نتوانست کاری انجام دهد و نه تنها اثر مثبتی در بازار از قیمت این میوه مشاهده نشد، بلکه قیمت این نوع میوه افزایش هم داشته است. این مؤثر نبودن کاهش تعرفه را در قیمت میوه سیب نیز می‌توان مشاهده کرد. در حالی که قیمت هر کیلو سیب قرمز طبق گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی بانک مرکزی در هفته منتهی به 28 اسفند ماه سال 88 در سطح شهر، بیش از 1200 تومان بود، در روزهای اخیر هر کیلو سیب قرمز با قیمت‌ 1300 تا 1500 تومان به دست مردم رسیده‌ است. قیمت هر کیلو سیب زرد نیز که در گزارش بانک مرکزی بیش از 1200 تومان اعلام شده بود، اکنون به بیش از 1300 تا 1500 تومان افزایش یافته است.

در کنار افزایش قیمت میوه‌های پرتقال و سیب، قیمت میوه‌هایی مانند نارنگی، لیموشیرین و موز نیز در این روزها افزایش یافته است. به‌نحوی که قیمت نارنگی از کیلویی 1250 تومان در هفته پایانی سال گذشته به بیش از 1300 تومان افزایش یافته و این در حالی است که در گزارش هفته آخر اسفند ماه سال گذشته بانک مرکزی قیمت نارنگی حدود 1200 تومان و هفته قبل آن حدود 1150 تومان اعلام شده بود که همه این ارقام حاکی از افزایش قیمت لاک‌پشتی این نوع میوه است. همچنین طبق گزارش بانک مرکزی در هفته پایانی سال 88 قیمت لیمو شیرین بیش از 1100 تومان در سطح شهر بود و اکنون با قیمت 1200 تا 1500 تومان و نوع بی‌کیفیت آن با قیمت 980 تومان عرضه می‌شود.

قیمت هر کیلو موز نیز که قبل از این حداکثر 1200 تا 1300 تومان بود هم‌اکنون به 1600 تومان افزایش یافته است و کیوی نیز اکنون با قیمت‌ 1250 تا 1800 تومان به دست مردم می‌رسد. قیمت خیار و گوجه و سیب‌زمینی و پیاز نیز در این مدت روند صعودی داشته است به‌نحوی که قیمت خیار که در هفته پایانی سال گذشته در سطح شهر بیش از700 تومان بود در هفته دوم سال 89 با قیمت 1000 تومان به دست مردم رسیده است و در روزهای اخیر بهای آن در برخی نقاط به 1400 تومان هم رسید.

 براساس گزارش بانک مرکزی در هفته پایانی اسفندماه نیز قیمت هر کیلو خیار 575 تومان بود. گوجه فرنگی هم از کیلویی بیش از 600 تومان که در گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 28 اسفند ماه سال گذشته اعلام شده بود، ‌هم‌اکنون به کیلویی بیش از 900 تا 1100 تومان رسیده است. در مورد سیب‌زمینی و پیاز هم وضعیت به همین شکل است و سیب‌زمینی از کیلویی بیش از 500 تومان در اواخر سال گذشته، هم‌اکنون به کیلویی بیش از 750 تومان افزایش یافته است. پیاز نیز از کیلویی بیش از 700 تومان که در هفته پایانی سال گذشته در سطح شهر فروخته می‌شد، هم‌اکنون به 800 تومان رسیده است.

قیمت مرغ و گوشت هم کاهش نیافت

همچنین با وجود اعلام مسئولان برای افزایش عرضه مرغ و گوشت قرمز گرم به بازار و کاهش قیمت‌ها، نرخ این محصولات نیز در ایام نوروز نه‌تنها کاهش نداشته بلکه در برخی موارد روند صعودی به‌خود گرفت. در حالی که قیمت هر کیلو گوشت مرغ در سطح شهر از بیش از 3 هزارو 200 تومان در اواخر سال گذشته به 2900 تومان کاهش یافته بود قیمت این فراورده در هفته گذشته بار دیگر به رکورد 3 هزار و 300 تومان دست‌یافت و گوشت گاو و گوساله بدون استخوان از کیلویی بیش از 10 هزار تومان به کیلویی بیش از 12 هزار تومان افزایش یافت. ران گوسفندی نیز با قیمت کیلویی بیش از 16 هزارو 300 تومان و سردست گوسفندی با قیمت کیلویی 12هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

کد خبر 104215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز