زمانی که یوون کوچه روسکی مربی آرسنال‌تولا( یک تیم روسی) بود، او را برای خرید 5 بازیکن به برزیل فرستادند.

فوتبال - اوکراین

 وقتی که او به روسیه بازگشت، مدیران تیم 5 بازیکن دیگر را هم به انتخاب خود خریداری کرده بودند و از کوچه روسکی خواستند با وجود 10‌بازیکن برزیلی تیم را بچیند. این یک نمایش کاملاً مضحک بود و آوردن بازیکنان برزیلی به اروپای شرقی نباید با چنین بی‌نظمی انجام گیرد. طی 8‌سال گذشته شاختار دونتسک 13‌بازیکن برزیلی را به علاوه ادورادو داسیلوا که در برزیل متولد شده اما تابعیت کرواسی را گرفته، خریداری کرده‌ است.

همه این بازیکنان موفق نبوده‌اند اما برخی از آنها از جمله ماتوزالم، الانو، جادسون و ایلسینیو عملکرد قابل‌قبولی داشته‌اند و هیچ شکی وجود ندارد که وجود آنها در شاختار به نفع این تیم تمام شده است. انتقادی که در دوره مربیگری میرچیا لوچسکیو مطرح شده، ناکارآمدی او در لیگ قهرمانان بوده است هرچند که او جام یوفای‌2009 را به همراه این تیم برد.

البته شاختار چهارشنبه شب با پیروزی 2‌بر صفر خانگی مقابل براگا به‌عنوان صدرنشین گروه برای نخستین بار به مرحله حذفی لیگ قهرمانان راه پیدا کرد تا دیگر چنین انتقادی متوجه مربی رومانیایی نباشد. پدیده برزیلی اخیر شاختار که سهم زیادی در بهبود عملکرد این تیم داشته داگلاس کوشتا، فوروارد جناح راست و چپ پاست که با مجموعه‌ای از ترفندهای زیرکانه و بازی متکبرانه توجه زیادی را به‌خود جلب کرده.

داستان زندگی فوتبالی داگلاس به گفته خودش از قبل از تولدش آغاز شد و شباهت زیادی به داستان‌های مرسوم فوتبالیست‌های دیگر دارد: «مادرم می‌گفت من حتی وقتی به دنیا نیامده بودم سعی می‌کرده‌ام فوتبال بازی کنم. بنابراین وقتی پدر و مادرم فهمیدند که من پسر هستم شک نداشتند که من فوتبالیست می‌شوم. از وقتی که یادم می‌آید همیشه در حال ضربه زدن به توپ بودم. توپ اسباب‌بازی مورد علاقه‌ام بود. من جز بازی با توپ هیچ کار دیگری نمی‌توانم بکنم.» داگلاس که در ساپوسایا دو سول متولد شد، ابتدا در خیابان‌های این شهر فوتبال بازی می‌کرد تا وقتی که پدرش تصمیم گرفت او را برای تست به آکادمی نوو هامبورگو بفرستد.

او طی 2سال به سرعت پیشرفت کرد و در سال‌2002 به گرمیو رفت. 4‌سال بعد، در حالی‌که 16‌سال داشت، با دستمزد 200‌دلار در ماه وارد تیم بزرگسال شد و یک سال پس از آن نخستین بازی خود را مقابل بوتافوگو انجام داد. وی در تجدید خاطرات آن بازی می‌گوید: «‌مربیمان، سلسو روث، از من خواست که میانه زمین را کنترل کنم و به‌طور غیرمنتظره به جناح راست یا چپ حمله حرکت کنم. بازی خیلی پر تشویش بود. ما یک گل زودهنگام خوردیم اما من در دقیقه 33 از فاصله 20‌یاردی نتیجه را مساوی کردم.

صادقانه بگویم که شانس آوردم چون توپ با برخورد به مدافع بوتافوگو منحرف شد اما بعد از سوت پایان من خوشحال‌ترین مرد روی زمین بودم.» با بیشتر شدن شهرت داگلاس به‌تدریج خبرهایی از احتمال انتقال او به منچستر‌یونایتد، چلسی، رئال مادرید و بارسلونا شنیده شد. او در این باره می‌گوید: من مطمئنم که منچستر یونایتد یک نمابر به باشگاهم فرستاد و از آنها خواست که به من اجازه دهند در تمریناتشان شرکت کنم تا مهارت‌هایم را ببینند. اما رؤسای گرمیو نپذیرفتند و گفتند که من ثابت کرده‌ام که می‌توانم در سطح بالا بازی کنم و اگر من را می‌خواهند باید بدون تست من را بخرند.

من سبک بازی منچستر یونایتد را دوست دارم و اگر می‌توانستم انتخاب کنم ترجیح می‌دادم که به آنجا بروم. اما یونایتد حاضر به این کار نشد و در عوض شاختار همان چیزی را که گرمیو می‌خواست پیشنهاد کرد. برای داگلاس رفتن به اوکراین قدم گذاشتند به مکانی ناشناخته بود. اما او می‌دانست به جایی می‌رود که تعدادی از هموطنانش قبلاً در آنجا موفق شده بودند؛ «من به اوکراین تلفن کردم و با ویلیان و لوییز آدریانو، که هر دو از منطقه من یعنی پورتو آلگره هستند، حرف زدم. آنها به من توصیه کردند به شاختار بروم چون گفتند که این باشگاه یکی از قوی‌ترین‌های اروپاست.»

برزیلی‌ها اما افرادی منزوی نیستند و تلاش می‌کنند که خود را با محیط زندگیشان وفق دهند. برای داگلاس این به معنای گذراندن وقت خود به انجام بازی‌های کامپیوتری در مراکز خرید است اما او در عین حال سعی می‌کند که زبان روسی را فرابگیرد. او در این خصوص می‌گوید: «خیلی سخت بود. اما من الگوی خوبی مثل هموطنم فرناندینیو دارم که به راحتی روسی صحبت می‌کند.» با این وجود به‌نظر می‌رسد داگلاس، حتی بدون اینکه روسی را به خوبی بلد باشد اوقات خوشی را در اوکراین دارد؛ «مردم اوکراین خیلی مهربان و صمیمی هستند. مثلاً در برزیل اگر می‌باختیم هواداران ما کاملاً ساکت می‌شدند اما در اوکراین مردم حتی بعد از شکست ما را به خاطر تلاشمان تشویق می‌کنند. اینجا تعداد زیادی از مردم اسکیت بازی کردن را دوست دارند.

دوستم تیاگو که در دونتسک در تیم فوتسال بازی می‌کند عاشق اسکیت است. قول داده‌ام که به‌زودی به او ملحق شوم.» لوچسکیو شاید علاقه‌ای نداشته باشد که بهترین بازیکنش با اسکیت روی پیست یخی سلامتی خود را به خطر بیندازد اما این کار به‌مراتب بهتر از رانندگی بدون گواهینامه است که داگلاس به خاطرش در برزیل دستگیر شده بود. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که این بازیکن در حال بلوغ است و بعد از پشت سر گذاشتن دشواری‌های فصل اول حضورش در شاختار، استعدادهای او حالا در حال شکوفا شدن است. بی‌ترید سهم او در راهی که به پیروزی مقابل براگا و صدرنشینی گروه ختم شد در تاریخ فوتبال شاختار درج می‌شود.

کد خبر 123093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز