دیدیه دروگبا تنها 12‌ماه در مارسی بازی کرد ولی تأثیر این دوران برای او به قدری بود که مهاجم چلسی بازی امروز در خانه قهرمان فرانسه در لیگ قهرمانان را لحظه‌ای استثنایی می‌داند.

فوتبال - دیدیه دروگبا

 او در فصل 2004-2003 از گنگان به مارسی پیوست و در لیگ فرانسه 18 گل و در اروپا 11 گل زد. نتیجه نمایش درخشان دروگبا در آن سال، صعود مارسی به فینال جام یوفا و ارتباط عاطفی نزدیکی بود که با هواداران این تیم پیدا کرد.

او درباره بازگشت به بندر‌جنوبی فرانسه می‌گوید: «‌لحظه‌ای استثنایی خواهد بود. خیلی جالب است چون من تنها یک سال در مارسی بازی کردم ولی رابطه‌ام با هواداران و این شهر بسیار عمیق است. من با تمام وجود بازی می‌کردم و آنها هم آن را جبران می‌کردند. آنها هنوز هم مرا دوست دارند و رفتن به آنجا خیلی جذاب است.»

دیدیه دشان، سرمربی مارسی هم منتظر ملاقاتی ویژه است و می‌گوید: «برخوردی عاطفی خواهد بود. دیدیه تنها یک‌سال در مارسی بوده ولی خیلی به مارسی دلبستگی دارد. فکر می‌کنم او قبل از پایان دوران فوتبالش به اینجا برگردد. او واقعا این را می‌خواهد.» دشان اضافه می‌کند: «هواداران او را به خاطر آنچه انجام داده دوست دارند و او همچنان یک مهاجم بزرگ است.

مردم از او بابت کاری که انجام داده متشکر هستند چون اگر چه از انتقال دیدیه به چلسی 6‌سال می‌گذرد، او همیشه صادق بوده و گفته مارسی باشگاهی است که در قلب او جای دارد.» دروگبا به‌عنوان یک هوادار در این سال‌ها بارها برای تماشای بازی مارسی به ولودروم رفته ولی این نخستین بار است که قرار است در این ورزشگاه بازی کند. آنچه خیال دروگبا را قبل از این بازی راحت کرده، پیروزی 3‌بر صفر مارسی در خانه اسپارتاک مسکو بود که موجب شد این تیم به مرحله بعدی صعود کند. به همین دلیل این بازی برای هر دو تیم جنبه تشریفاتی دارد و دروگبا نگران این نیست که با گلزنی‌اش موجب حذف مارسی شود.

فصل رویایی

عملکرد دروگبا در مارسی شامل 5‌گل در لیگ قهرمانان و پس از آن 6‌گل در جام یوفاست که به این تیم کمک کرد به فینال برسد؛ آماری که برای یک فصل درخشان است. او بیش از همه شبی را به‌یاد می‌آورد که مقابل نیوکاسل در نیمه‌نهایی 2 گل زد؛ «فضای ورزشگاه فوق‌العاده بود. انگار در بونبونرا (ورزشگاه بوکا جونیورز) بازی می‌کردیم.»

دروگبا 26‌ساله بود که به چلسی پیوست. او بر این باور است که از جولای‌2004 تاکنون که در این تیم بازی می‌کند، پیشرفت محسوسی داشته است؛ «‌فکر می‌کنم تغییر کرده‌ام چون حالا می‌توانم بازی با کیفیت بالا را تکرار کنم، مثل دوره‌ای که هر 3 روز یک بار بازی داریم. حالا بازیکن جنگنده‌تری هستم. قبلا شاید نیاز به 5 یا 6 موقعیت داشتم تا گل بزنم ولی حالا این نسبت کمتر شده است که نشان می‌دهد پیشرفت کرده‌ام.» مهاجم 32‌ساله ساحل عاجی که رکورد زدن 29 گل در فصل گذشته لیگ برتر را دارد، اضافه می‌کند: «‌فکر می‌کنم می‌توانم گل‌های بیشتری بزنم و گل‌های بیشتری بسازم. گاهی زدن گل سخت می‌شود، بنابراین بهتر است تا جایی که می‌توانید به تیم کمک کنید که دادن پاس گل بخش مهمی از آن است.»

دروگبا که سابقه بازی در لومان فرانسه را هم دارد، بارها تا آستانه فتح لیگ قهرمانان پیش رفته است. او 3 بار در نیمه نهایی مغلوب شده و یک بار در فینال مقابل منچستر یونایتد؛ همان فینال معروف مسکو که دروگبا اخراج شد. آیا با این تجارب تلخ، بردن لیگ قهرمانان اروپا دغدغه بزرگ اوست؟

«قبلا هم گفته‌ام که بردن لیگ قهرمانان بسیار مهم است ولی در عین حال می‌دانم که بازیکنان بسیار بزرگی هم هستند که هرگز موفق به بردن آن نشده‌اند. البته چون من بازیکن سختکوشی هستم، برای بردن آن، همه تلاشم را انجام خواهم داد. این تورنمنتی است که وقتی جوان بودم تماشا می‌کردم و از دیدن اینکه مثلا بازیکنی مثل آنلکا جام را بالای سر می‌برد، خوشحال می‌شدم. بله، این عنوانی است که می‌خواهم ولی بردن آن آسان نیست.» اشاره دروگبا به آنلکا شاید بی‌دلیل نباشد. هر قدر هواداران مارسی مشتاق دیدن دروگبا هستند، به همان اندازه می‌خواهند ورزشگاه ولودروم را برای آنلکا تبدیل به جهنم کنند. هواداران مارسی به‌دلیل اینکه آنلکا قبلا بازیکن پاری‌سن ژرمن بوده، رابطه خوبی با او ندارند. مهم‌تر از آن اتفاقی است که در جام‌جهانی‌2010 افتاد و آنلکا را به منفورترین بازیکن در جامعه فوتبال فرانسه تبدیل کرد.

چلسی تنها تیمی است که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان توانسته به 5 پیروزی متوالی برسد؛ موفقیتی که بدون لمپارد به دست آمده است. دروگبا منتظر بازگشت این هافبک بزرگ است که از اواخر تابستان به‌دلیل مصدومیت غایب بوده است. دروگبا درباره اهمیت لمپارد برای تیم چلسی می‌گوید: «‌آنچه او را متمایز می‌کند این است که یک بازیکن حرفه‌ای واقعی است و خیلی‌خیلی باهوش است. شما می‌توانید ناراحتی او را بابت این مصدومیت احساس کنید، چرا که او می‌خواهد به تیم کمک کند. او جزو بازیکنانی است که می‌توانید واقعا روی او حساب کنید چون او در تمام روزهای سخت سرنوشت ساز است.»؛ درست مثل خود دروگبا.

برنامه بازی‌های امشب لیگ قهرمانان

گروه E
بایرن - بازل
کلوژ - رم
گروه F
مارسی - چلسی
زیلینا - اسپارتاک مسکو
گروه G
رئال مادرید - اوسر
میلان - آژاکس
گروه H
آرسنال - پارتیزان
شاختار دونتسک - براگا

کد خبر 122529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز