همشهری‌آنلاین: بهره‌گیری از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS) در صنعت حمل و نقل جاده‌ای کشور، ضمن افزایش ایمنی، سبب تحول در بخش حمل و نقل جاده‌ای و افزایش توانمندی مدیریت در جاده‌‌ها می‌شود.

ترافیک

 به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، دکتر شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و ترابری و رئیس این سازمان در نمایشگاه بزرگ وزارت راه و ترابری و صنایع وابسته، به ادغام مقوله ساخت راه و ITS، جایگاه ITS در برنامه‌های جاری صنعت حمل و نقل و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در نصب تجهیزات هوشمند اشاره کرد و گفت: استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیندگرایی و برنامه‌ریزی پیشرفته، یکپارچه‌سازی و انتخاب مناسب مجریان طرح‌ها، همکاری بین سازمانی با سازمان‌های مرتبط با جاده و رهبری توسعه، سرمایه‌گذاری مستقیم روی پروژه‌های زودبازده و زیرساخت، توانمندسازی ادارات کل در استان‌ها از طریق استانداردها، آموزش و مشارکت در برنامه‌ریزی و به‌کارگیری توان بخش خصوصی و خرید خدمات، از جمله رویکردهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در توسعه ITS است. [درباره دوربین‌های کنترل سرعت (سیستم‌ ITS)]

وی ضمن معرفی برخی پروژه‌های جاری ITS در بخش حمل و نقل خاطرنشان کرد:راه‌اندازی مرکزمدیریت راه‌های کشور، سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات تردد به صورت آن‌لاین، سیستم نظارت تصویری، سیستم جمع‌آوری الکترونیکی عوارض، سیستم مدیریت ناوگان، سیستم توزین در حال حرکت، سیستم‌ اطلاع‌رسانی توسط تابلوهای پیام متغیر، سیستم ثبت تخلف، سرعت ثابت راداری، سیستم‌های اطلاع‌رسانی وضعیت آب و هوا، ایمن‌سازی تونل و سیستم ردیابی موقعیت کامیون‌های حمل و نقل بین‌المللی،مهمترین پروژه‌های جاری ITSکشوردربخش حمل و نقل محسوب می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص مرکز مدیریت راه‌های کشور اظهار داشت: مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های کشور، نقطه کانونی جمع‌آوری اطلاعات مربوط به وضعیت راه‌ها و مرکز انتشار اطلاعات و اطلاع رسانی به ارگان‌ها، رسانه‌ها و خانواده بزرگ حمل و نقل جاده‌ای و عموم مردم است.

وی با بیان این مطلب که مرکز مدیریت راه‌ها در استان‌های تهران، آذربایجان‌غربی، اصفهان، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی و اردبیل ایجاد شده است، افزود: تا پایان سال‌جاری مرکز مدیریت راه‌ها در استان‌های فارس، هرمزگان، قزوین، آذربایجان‌شرقی، گیلان، مازندران، سمنان، کرمان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و لرستان راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات تردد، اطلاعات مربوط به تردد را به صورت آن‌لاین و توسط بستر GPRS به سازمان انتقال می‌دهد تا بتواند وضعیت ترافیک جاده‌ها را به صورت بهنگام در اختیار سیستم‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری سازمان قرار دهد و باعث افزایش سرعت واکنش شود و تا پایان سال، 203 دستگاه ثابت تردد شماری به صورت آنلاین اطلاعات را انتقال می‌دهند.
دکتر افندی‌زاده سیستم‌های نظارتی تصویری رایکی از قدرتمندترین ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای برشمرد و گفت: در حال حاضر 60 دوربین نظارت تصویری فعال در محورهای مختلف کشور وجود دارد، 80دستگاه در حال نصب است و تاپایان سال 89،140 دستگاه جدید نیز نصب و راه‌اندازی می‌شود.

وی درخصوص سیستم جمع‌آوری الکترونیکی عوارض اظهار داشت: اجرای این سیستم سبب کاهش زمان توقف خودروها، رضایتمندی بیشتر رانندگان و کاهش مصرف سوخت می‌شود، همچنین با جمع‌آوری بهتر و دقیق‌تر عوارض در آزادراه‌ها، توان نگهداری راه‌ها و ارایه خدمات مطلوب‌تر افزایش می‌یابد.

معاون وزیرراه‌وترابری سیستم مدیریت ناوگان رایکی از سیستم‌های به روز در بخش حمل و نقل جاده‌ای ذکر کرد که تاکنون نصب یک‌هزار دستگاه سخت‌افزار سیستم FMS روی ماشین‌آلات راهداری انجام شده و تا پایان نیمه نخست سال آینده یک هزار دستگاه دیگر نیز نصب می‌شود.

وی در تشریح سیستم توزین در حال حرکت گفت: بهره‌گیری از این سیستم موجب افزایش عمررویه‌های آسفالتی و جلوگیری از آسیب به ابنیه موجود درجاده‌های کشور و حفظ و صیانت از سرمایه‌ های ملی می‌شودکه درحال حاضرشش دستگاه از این سیستم‌ها فعال است،یک دستگاه درحال نصب است و 33 دستگاه نیز در آینده راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد تابلوهای پیام متغیر خاطرنشان کرد: این سیستم‌ها اطلاعات مهمی نظیر انتخاب مسیر،وضعیت جاده و یا میزان سرعت‌های مناسب در موقعیت‌های مختلف جاده را برای رانندگان به نمایش درمی‌آورند که سبب افزایش آگاهی رانندگان و امنیت بیشتر و انتخاب مسیرهای بهتر می‌شود و در حال حاضر 100 تابلوهای پیام متغیر در محورهای مختلف کشور وجود دارد، 50 دستگاه تا پایان سال 89 و 50 دستگاه نیز تا پایان سال 90 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت ثابت در محل‌هایی که پتانسیل سرعت بالا را دارد، موجب متعادل کردن سرعت و بازدارندگی از تخلفات برشمرد و اظهار داشت: 186 دستگاه سیستم ثبت تخلفات سرعت ثابت راداری فعال در کشور وجود دارد و 1087 دستگاه نیز طی برنامه‌های آتی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

دکتر افندی‌زاده از فعالیت هفت ایستگاه هواشناسی در گردنه‌ها و نقاط مختلف و نصب 56 ایستگاه جدید در گردنه‌های مهم کشور خبر داد و افزود: اطلاعات مربوط به دما، یخ‌زدگی، مه آلودگی و... از طریق این ایستگاه‌ها به مراکز هواشناسی و از این مراکز به سایر مراجع استفاده‌کننده ارسال می‌شود.

وی گفت: با اجرایی شدن سیستم ردیابی آن‌لاین موقعیت کامیون‌های حمل و نقل بین‌المللی، اطلاعات سفر شامل شروع حرکت و بارگیری، زمان تقریبی رسیدن به مقصد و نیز اطلاعات مسیر مسافرتی به صورت اتوماتیک دراختیار شرکت‌های حمل‌ونقل به عنوان مدیران این صنعت و نیز صاحبان کالا به عنوان کاربران انتهایی چرخه حمل و نقل قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و ترابری ایمن‌سازی تونل‌ها را یکی از پروژه‌های اجرا شده از طریق نصب سیستم‌های حمل و نقل هوشمند برشمرد و این سیستم‌ها را شامل روشنایی، جت‌فن، نظارت تصویری در تونل، حس‌گرهای ارتفاع و نصب تجهیزات امداد و نجات عنوان کرد و افزود: پروژه ایمن‌سازی تونل‌ها، در تونل‌های شیرین‌سو، امیرکبیر و وانا اجرا شده است.

کد خبر 122925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز