کریم اعظمی: نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر در حالی به پایان رسید که اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی در مورد تیم‌های بالانشین رخ نداد و انتظار می‌رفت که تیم‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن جزو مدعیان قهرمانی باشند.

فوتبال - مسابقات لیگ برتر

در این میان استیل‌آذین و مس کرمان تیم‌هایی بودند که خیلی‌ها را غافلگیر کردند چرا که به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نبود استیل‌آذین با ستاره‌های میلیاردی خود در انتهای جدول قرار بگیرد و مس کرمان جایگاه سوم را به دست آورد. مس در حالی این عنوان را به دست آورد که در3بازی ابتدایی مغلوب شد ولی 14 بازی را بدون شکست پشت سر گذاشت تا رکورد جالبی را ثبت کند. حالا می‌توان گفت 5تیم بالای جدول مدعیان قهرمانی هستند هر چند برخی معتقدند با توجه به روند بازی‌های اخیر، باید ذوب‌آهن، سپاهان و استقلال را در مثلث قهرمانی قرار داد.

ذوب آهن در سال‌های اخیر خودش را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین تیم‌های لیگ برتر مطرح کرده ولی مدت‌هاست که حسرت قهرمانی در فوتبال ایران را می‌خورد. این تیم که با منصور ابراهیم‌زاده چهره‌ای جدید از خود به نمایش گذاشته،
2 فصل پیش فقط یک امتیاز برای قهرمان‌شدن می‌خواست ولی در آخرین بازی مغلوب فولاد خوزستان شد و استقلال هم با شکست دادن پیام مشهد قهرمان شد. ذوب‌آهن سال قبل هم شانس قهرمانی داشت ولی منصور ابراهیم‌زاده باز هم در هفته‌های آخر قافیه را به امیر قلعه نویی باخت و این سپاهان بود که قهرمان ایران شد. ذوبی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا هم قهرمانی را از دست دادند و حالا کابوس نایب قهرمانی مدت‌هاست که مقابل چشمان بازیکنان و مربیان این تیم رژه می‌رود. ذوب‌آهن امسال هم تیم بسیار خوبی دارد ونیم فصل را با صدرنشینی به پایان برد، در ضمن آنها از جام حذفی کنار رفتند و امیدوارند که با کم شدن فشار بازی‌ها بتوانند برای نخستین بار قهرمان لیگ برتر ایران شوند.

به‌دنبال قهرمانی چهارم

امیر قلعه‌نویی مثل همیشه فصل را ناامید‌کننده آغاز کرد ولی این قابل پیش‌بینی بود که تیم او بعد از مدتی کوتاه به جمع مدعیان قهرمانی بپیوندد. او در این فصل هم تغییرات زیادی را به‌وجود آورد و تیمش احتیاج به هماهنگی داشت، این در حالی است که سپاهان به‌دلیل حضور بازیکنانش در تیم ملی بارها دچار مشکل شد. زردپوشان اصفهانی در بازی‌های اخیر جهش قابل توجهی داشتند و در نیم فصل اول با وجود اینکه دو بازی کمتر از سایر تیم‌ها انجام داده‌اند اما با 29 امتیاز در رده چهارم جدول قرار گرفته‌اند. تیم قلعه نویی با پیروزی در دو بازی عقب افتاده می‌تواند فاصله‌اش را جبران کند و به‌نظر می‌رسد نماینده‌های اصفهان در این فصل هم تا آخرین هفته جدال سختی خواهند داشت. سپاهان در لیگ برتر به‌دنبال سومین قهرمانی و قلعه‌نویی هم به‌دنبال چهارمین قهرمانی‌‌اش در لیگ برتر است تا آمار موفقیت‌هایش را به‌عنوان پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر بهبود ببخشد.

روزهای سخت پرسپولیس

پرسپولیس لیگ را به بهترین نحو ممکن آغاز کرد و حتی صدرنشین لیگ برتر هم شد اما تیم علی دایی یکباره افت کرد و طبق پیش‌بینی‌ها مقابل تیم‌های قوی امتیازات حساسی را از دست داد. هفته‌های پایانی نیم فصل اول به تلخ‌ترین شکل ممکن برای سرخپوشان تهرانی به پایان رسید و آنها در پایان نیم فصل با 27 امتیاز در رده پنجم جدول قرار گرفتند. هر چند پرسپولیس با توجه به سابقه و اعتبارش در لیگ برتر، همچنان جزو مدعیان قهرمانی به حساب خواهد آمد ولی با روندی که در هفته‌های اخیر شاهد هستیم، به‌نظر می‌رسد که سرخ‌ها نسبت به تیم‌هایی مثل ذوب آهن، استقلال و سپاهان شانس کمتری برای قهرمانی داشته باشند. پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات نیم فصل به‌دنبال تقویت تیمش بود ولی نتوانست بازیکن جدیدی را به خدمت بگیرد. آنها از لحاظ در اختیار داشتن بازیکن تأثیرگذار و ستاره نسبت به دو تیم اصفهانی و همچنین استقلال در سطح پایین‌تری قرار دارند و با این شرایط روزهای سختی را در نیم‌فصل دوم تجربه خواهند کرد. این در حالی است که در بازی‌های نیم فصل دوم کار تیم‌ها به‌مراتب سخت‌تر است و حضور بازیکنان تأثیرگذار می‌تواند سرنوشت بازی‌ها را عوض کند. پرسپولیس آخرین‌بار 3فصل پیش قهرمان ایران شد و علی دایی برای تکرار این عنوان کار بسیار سختی در پیش خواهد داشت.

قهرمانی بدون قلعه‌نویی

استقلال در نیم فصل اول با 33 امتیاز کارش را به پایان رساند و روند امتیازگیری آبی‌پوشان تهرانی در حالی که چند بازی پراشتباه را پشت سر گذاشتند مثبت بود. آنها این فصل را با پرویز مظلومی آغاز کردند؛ مربی‌ای که با کارنامه‌ای قابل‌قبول در فوتبال ایران، سال‌ها در انتظار رسیدن به نیمکت استقلال بود. این تیم 2بار در لیگ برتر قهرمان شده که هر دو قهرمانی با مربیگری امیر قلعه‌نویی به دست آمده و حالا استقلالی‌ها این‌بار به‌دنبال تکرار این عنوان با یک مربی دیگر هستند.

به‌نظر می‌رسد استقلال به‌دلیل در اختیار داشتن ستاره‌های تأثیرگذار شانس زیادی برای قهرمانی داشته باشد. هر چند که این تیم در بازی‌های نیم فصل اول تغییرات زیادی در ترکیب خود داشت و کادرفنی استقلال در این مورد با انتقادهایی مواجه شد.

منطقه سقوط

برای هیچ کس قابل باور نبود که استیل آذین در پایان نیم فصل اول در قعر جدول قرار بگیرد. قبل از شروع لیگ هیچ تیمی به اندازه استیل آذین هزینه نکرد ولی ستاره‌های گرانقیمت این باشگاه ضعیف‌ترین نتایج ممکن را برای استیل آذین رقم زدند. در انتهای نیم فصل این تیم تهرانی با 14 امتیاز در قعر جدول جا خوش کرد و جزو کاندیداهای اصلی سقوط است. تیم‌هایی مثل شهرداری تبریز، سایپا و شاهین بوشهر هم در پایان نیم فصل هر سه با 16 امتیاز به‌ترتیب در مکان‌های هفدهم، شانزدهم و پانزدهم قرار گرفتند؛ در ضمن تیم‌هایی مثل پیکان، پاس همدان و نفت تهران هم می‌توانند بابت قرار گرفتن در منطقه سقوط احساس خطر کنند.

7هت‌تریک در نیم فصل اول

لیگ برتر در حالی نیم فصل اول را پشت سر گذاشت که ابراهیم توره مهاجم سنگالی سپاهان که موتور گلزنی‌‌اش در هفته‌های پایانی نیم فصل اول روشن شده است، هفتمین هت‌تریک لیگ دهم را به نام خود ثبت کرد. توره در پیروزی 1-4 سپاهان مقابل سایپا زننده 3گل تیمش بود. در نیم فصل اول لیگ دهم، 7هت‌تریک ثبت شده است که ادینهو (مس کرمان)، محسن بیاتی نیا و هادی اصغری( صبای قم)، مهرداد اولادی(ملوان)، آرش افشین( فولاد)، عباس محمدرضایی(سایپا) و ابراهیم توره(سپاهان) موفق به انجام آن شده‌اند. در ضمن بیشترین هت‌تریک ثبت شده در یک فصل لیگ برتر 7 مورد بوده است.

توره تهدید جدی برای عمادرضا

ابراهیم توره با هت‌تریک مقابل سایپا به رده دوم برترین گلزنان خارجی تاریخ لیگ برتر رسید. توره با این 3 گل شمار گل‌های خود در لیگ برتر ایران را به 49 رساند و پس از عمادرضا که 58 گل به ثمر رسانده است، در رده دوم گلزنان خارجی لیگ برتر قرار گرفت. توره 13 گل برای پیکان، 11 گل برای پرسپولیس و 25 گل برای سپاهان به ثمر رسانده است و به 10 گل دیگر برای شکستن رکورد عمادرضا نیاز دارد که احتمالا در نیم فصل دوم موفق به شکستن این رکورد خواهد شد.

7 گل به‌خودی در نیم فصل اول

در نیم فصل اول لیگ برتر و طی 151 بازی انجام شده، 7 گل به‌خودی ثبت شد و سعید سالارزاده مدافع تیم ملوان تنها بازیکنی است که 2بار دروازه تیم خودی را در 2بازی مقابل ذوب آهن و صبای قم باز کرده است. حضور رضا عنایتی در فهرست گلزنان به دروازه خودی نیز جالب توجه است. اسامی بازیکنانی که دروازه خودی را باز کرده‌اند بدین شرح است:
2 گل: سعید سالارزاده (ملوان مقابل ذوب آهن، صبای قم)
یک گل: ابراهیم ابرقویی (شهرداری مقابل نفت تهران)، فرزاد حسین خانی(مس مقابل ملوان)، رضا عنایتی (سپاهان مقابل استقلال)، امیرحسین صادقی(استقلال مقابل صبای قم)، فرهاد آل خمیس( نفت آبادان مقابل تراکتورسازی).

رکورد فوق‌العاده مس، 14 بازی بدون شکست

صمد مرفاوی بعد از پیروزی مقابل راه‌آهن چهاردهمین هفته بدون شکستش را پشت سر گذاشت تا رکورد پرویز مظلومی را بشکند و تیمش را در رده سوم قرار دهد. جدا از این رکوردشکنی، همین نباختن‌ها باعث شد تا مس از تعلل دیگر تیم‌ها نهایت استفاده را برده و در پایان بازی‌های نیم فصل اول در جای سوم قرار بگیرد؛ رتبه‌ای که مس را می‌تواند بار دیگر راهی لیگ قهرمانان آسیا کند. تفکر شکست‌ناپذیری و تداوم هفته‌های بدون شکست به نظر می‌رسدکه برای مسی‌ها تبدیل به یک عادت شده است. اگر روند پیروزی‌های خانگی این تیم هم حفظ شود و نباختن‌های خارج از خانه هم تداوم خود را داشته باشد، با توجه به موقعیت‌های دیگری که ذوب آهن و استقلال هم در اختیار مس خواهند گذاشت چه بسا این تیم در پایان نیم فصل دوم به فکر قهرمانی هم باشد؛ یعنی هدفی فراتر از صعود به لیگ قهرمانان آسیا. مس در شرایطی به این نتایج درخشان دست پیدا کرده که در 3بازی ابتدایی شکست خورد و حتی مرفاوی در آستانه برکناری از این تیم قرار گرفت. این تیم اما از هفته چهارم به بعد هرگز رنگ باخت را ندید و این یک آمار فوق‌العاده برای مرفاوی و تیمش است.

بهترین عملکرد خانگیو خارج از خانه برای ذوب آهن

بیشترین برد: ذوب آهن با 10 برد
کمترین برد: نفت تهران، شاهین، شهرداری و استیل آذین با 3 برد
بیشترین تساوی: نفت تهران با 9 مساوی
کمترین تساوی: نفت آبادان با یک مساوی
بیشترین باخت: پیکان با 10 باخت
کمترین باخت: ذوب آهن، سپاهان و استقلال با 2 باخت
بیشترین گل زده: سپاهان، استقلال و فولاد با 28 گل
کمترین گل زده: استیل آذین با 13 گل
بیشترین گل خورده: شهرداری تبریز با 35 گل خورده
کمترین گل خورده: ذوب آهن با 13 گل خورده
بهترین عملکرد در خانه: سپاهان و ذوب آهن با 20 امتیاز از 8 بازی
بدترین عملکرد در خانه: سایپای کرج با 8 امتیاز از 9 بازی
بهترین عملکرد در خارج از خانه: ذوب‌آهن با 15 امتیاز از 9 بازی
بدترین عملکرد در خارج از خانه: صبای قم با 3 امتیاز از 8 بازی
بیشترین بازی متوالی بدون شکست: مس کرمان با 14 بازی
بیشترین بازی متوالی بدون برد: پاس و استیل آذین با 8 بازی

کد خبر 122845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز