محمود مولایی: به فاصله 10هفته مانده به پایان فصل 90-89، چه تیم‌هایی خطر سقوط به لیگ دسته اول را احساس می‌کنند؟

بازیکن فوتبال

در پایان لیگ دهم 3تیم سقوط خواهند کرد و در حال حاضر شهرداری تبریز، پاس و استیل‌آذین به ترتیب با قرارگرفتن در رتبه‌های 16، 17 و 18 جدول وضعیت نامناسبی دارند. استیل آذین، قعرنشین لیگ با تعویض 3 مربی هنوز نتوانسته به شرایط ایده‌آلی دست یابد. فاصله این تیم با تیم شانزدهم جدول 4امتیاز است. با این حال، پیکان -تیم سیزدهم جدول- تنها 5امتیاز با قعرنشین جدول فاصله دارد و به غیر از پیکان، تیم‌هایی مثل راه‌آهن و سایپا هم از خطر حضورنداشتن در لیگ یازدهم مصون نیستند. همین موضوع حساسیت بازی‌ها را در نیمه پایین جدول بالا برده است.

پیکان برخلاف شروع لیگ حالا با حضور در رده سیزدهم، از قعر جدول 5پله فاصله گرفته است. این تیم که همچنان یکی از گزینه‌های سقوط به لیگ دسته اول به حساب می‌آید، با حضور حمید علیدوستی متحول شد. او پس از هفته یازدهم لیگ با برکناری احمدزاده سرمربی پیکان شد، در حالی که این تیم با تنها 7 امتیاز قعرنشین بود. نمایش قابل قبول پیکان با علیدوستی این تیم را در پایان نیم فصل اول لیگ به رده چهاردهم جدول رساند. به نظر می‌رسید با اضافه‌شدن رحمان رضایی، الونگ و مهاجم ا‌هل اسلواکی، وضعیت پیکان بهتر شده است. همان موقع علیدوستی گفت که رضایی می‌تواند لیدر تیم باشد اما مدافع سابق تیم ملی بعد از شکست پیکان برابر استقلال در رختکن از سرمربی تیمش انتقاد کرد تا تیم علیدوستی هم با حاشیه‌هایی روبه‌رو شود.

این تیم در حال حاضر با 25امتیاز به رده سیزدهم جدول صعود کرده، ولی علیدوستی معتقد است: «هنوز کار پیکان تمام نشده و خطر ما را تهدید می‌کند، اما به‌طور کلی به ماندن پیکان در لیگ برتر خیلی امیدوارم و معتقدم اگر اوضاع همین‌گونه پیش برود ما در لیگ برتر می‌مانیم». او تأکید می‌کند: «آمدنم به پیکان ریسک بود اما یک مربی همواره باید ریسک‌پذیر باشد. بدون ریسک نمی‌توان زندگی کرد». پیکان البته به نظر می‌رسد بعد از تعطیلات لیگ با افت روبه‌رو شده است؛ نتایج این تیم گویای این موضوع است؛ پیکان در 4مسابقه گذشته تنها 4امتیاز کسب کرده است. با توجه به فاصله امتیاز این تیم با تیم‌های پایین جدول ادامه این روند، پیکان را باز هم می‌تواند جزو تیم‌های قعرنشین جدول قرار دهد، به‌خصوص اینکه پیکان با 13باخت رکورددار شکست تا هفته بیست‌و‌چهارم لیگ است.پیکان شنبه میهمان نفت تهران خواهد بود.

شاهین بوشهر؛ مشکلات مالی

حمید استیلی همچنان سرمربی شاهین بوشهر است. او که اول فصل با این تیم قرارداد بست، یک بار بعد از شکست تیمش از صنعت نفت در هفته هجدهم از این باشگاه اخراج شد و دوباره به کادر فنی بازگشت. همچنین به دفعات شایعه استعفای این مربی مطرح شده ولی استیلی در این رابطه می‌گوید: «شایعه استعفایم از شاهین را تکذیب می‌کنم ولی این را باید بگویم که در سخت‌ترین شرایط دوران فوتبالی‌ام قرار دارم». شاهین در پایان هفته بیست‌و‌چهارم لیگ تنها 24امتیاز کسب کرده و در حالی تیم چهاردهم جدول است که با تیم‌های پانزدهم و شانزدهم جدول نیز هم‌امتیاز است؛ به همین دلیل، این تیم نیز در خطر سقوط قرار دارد. شاهین در 24مسابقه گذشته تنها 5 پیروزی داشته و حتی حضور عمادرضا هم نتوانسته این تیم را از این وضعیت خارج کند. استیلی معتقد است: «بازیکنان مشکلی ندارند و اگر مشکلات مالی تیم برطرف شود، می‌توانیم به موفقیت تیم امیدوار باشیم». این تیم در پایان نیم‌فصل اول لیگ البته در رده پانزدهم قرار داشت و در حال حاضر وضعیت بهتری دارد. شاهین در 4مسابقه گذشته تنها 2 امتیاز کسب کرده است.شاهین فردا میزبان سایپاست.

نفت تهران؛ عدم گلزنی

نفت تهران که برای نخستین بار در لیگ برتر حضور یافته، از همان ابتدا یک تیم شگفتی‌ساز نشان داد؛ تیمی که برخلاف تصور نمایش قابل قبولی در لیگ دهم داشت. نفت تهران اما تیمی است که معمولا به حداقل امتیاز رضایت می‌دهد و 12تساوی، 4 برد و 8 شکست داشته است. مردان حسین ‌فرکی برخلاف نیم‌فصل اول که در جایگاه دوازدهم جدول حضور داشتند، رفته‌رفته به قعر جدول نزدیک می‌شوند. این تیم بعد از پایان هفته بیست‌و‌چهارم لیگ با 24امتیاز در جایگاه پانزدهم جدول قرار دارد. نفت تهران در 4 مسابقه گذشته یک پیروزی پرگل مقابل پاس داشت و یک تساوی مقابل مس به دست آورد؛ در حالی که به فولاد و استقلال باخت. یکی از مشکلات این تیم از نظر سرمربی نفت عدم گلزنی مهاجمان است. حسین فرکی البته امیدوار است که تیمش را بتواند در لیگ نگه دارد؛ تیمی که اگر در لیگ یازدهم بازی کند، دومین حضورش در لیگ برتر خواهد بود.

شهرداری تبریز؛ بدترین خط دفاع

شهرداری تبریز برای نخستین بار در لیگ برتر حضور یافته است. این تیم البته از همان ابتدای لیگ دهم نشان داد که تیم قدرتمندی نیست. شهرداری با مربیگری اکبر میثاقیان خیلی زود قعرنشین شد و در پایان هفته دوازدهم با 10امتیاز تیم هفدهم جدول بود. به همین دلیل مسئولان این باشگاه تصمیم گرفتند که حمید درخشان را به جای میثاقیان وارد کادر فنی شهرداری کنند. با حضور درخشان نتایج این تیم بهتر از قبل شد اما به قدری نتایج قبلی شهرداری تبریز ناامید‌کننده بود که در پایان نیم‌فصل اول این تیم با 16امتیاز همچنان در رده هفدهم جدول قرار داشت. شهرداری با مربی جدیدش برای نخستین بار در هفته بیست‌و‌سوم مقابل صبای قم در تبریز شکست خورد؛ درحالی که پیش از آن با درخشان در تبریز شکست نخورده بود.

شهرداری تبریز دفاع شکننده‌ای در لیگ دهم داشته و در 24هفته 40گل دریافت کرده است. تفاضل گل این تیم منفی 11 است و به‌نظر می‌رسد با این روند در هفته‌های باقیمانده تا پایان فصل این موضوع برای مردان حمید درخشان دردسرساز شود. شهرداری تبریز در نیم‌فصل دوم لیگ در 7مسابقه 8 امتیاز گرفته است و این برای تیمی که می‌خواهد در لیگ بماند، آمار قابل قبولی نمی‌تواند باشد.شهرداری دوشنبه در خانه بازی سختی با سپاهان دارد.

پاس همدان؛ حاشیه‌های ناتمام

پاس همدان که یک نیم‌فصل با مربیگری علی‌اصغر مدیرروستا در لیگ دهم حضور داشت، در حال حاضر با مربیگری محمود یاوری در لیگ حضور دارد. مدیرروستا پس از شکست پاس مقابل استقلال در شرایطی که مدیرعامل این باشگاه از سمت خود استعفا کرده بود، استعفا کرد اما پس از بازگشت مدیرعامل باشگاه پاس، مدیرروستا هیچ‌گاه به این تیم بازنگشت. این مربی در نیم‌فصل اول 18 امتیاز کسب کرد و در جایگاه سیزدهم جدول قرار گرفت؛ تیمی که در نیم‌فصل دوم نیز شرایط مناسبی ندارد و با
21 امتیاز تیم هفدهم جدول است. البته پاس در لیگ دهم با حاشیه‌های بسیاری روبه‌رو بوده و محمود یاوری بعد از هفته بیست‌و‌چهارم به این نتیجه رسید که از این تیم استعفا دهد. گرچه این استعفا دوام نداشت و پس از استعفای کریم ملاحی از مدیریت باشگاه، یاوری به کادر فنی بازگشت. یاوری بعد از تعطیلات لیگ نتایج ناامیدکننده‌ای با پاس به دست آورده و در 4مسابقه گذشته 3 باخت متوالی و یک تساوی در کارنامه داشته است. اکنون با تغییرات مدیریتی باشگاه پاس مشخص نیست که وضعیت این تیم چگونه خواهد شد؛ آیا تیمی که در آستانه سقوط قرار دارد، در هفته‌های آینده می‌تواند نتایج لازم را کسب کند؟پاس دوشنبه میزبان پرسپولیسی است که در لیگ برتر به تازگی اوج گرفته.

استیل‌آذین؛ کاندیدای اصلی سقوط

استیل‌آذین کاندیدای اصلی سقوط به لیگ دسته اول کشور است. گرچه این تیم برای نخستین بار است که در لیگ شرکت می‌کند، با هزینه‌های بسیار در فصل نقل‌و‌انتقالات، به‌عنوان یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی مطرح شد. با شروع لیگ دهم استیل‌آذین نتوانست با لوبیسا تومباکوویچ نتیجه بگیرد؛ به همین دلیل، سرمربی صربستانی خیلی زود از باشگاه استیل‌آذین رفت و افشین پیروانی، دستیارش به‌عنوان سرمربی موقت انتخاب شد. پیروانی هم با این تیم موفق نبود و علی پروین با دراختیار‌گرفتن تمام امور فنی این باشگاه با استیل‌آذین قرارداد بست؛ اتفاقی که کارساز نبود و پروین تصمیم گرفت محمد خاکپور را به جای پیروانی روی نیمکت این تیم بنشاند. این تیم در نیم‌فصل اول با کسب 14امتیاز تیم هجدهم جدول بود و البته تا هفته بیست‌و‌چهارم نیز همچنان قعرنشین بوده است. خاکپور از هفته هفدهم سرمربی استیل‌آذین شد و در 8هفته گذشته تنها 6 امتیاز کسب کرده است.

او پس از شکست سنگین مقابل تراکتورسازی به فکر جدایی افتاد و نیمکت این تیم در حال حاضر وضعیت لرزانی دارد. استیل آذین فردا میزبان صبای قم است.

کد خبر 129592

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز