محمود مولایی: مقاومت شهید سپاسی با صعود خود به لیگ برتر پرونده فصل 90-89 لیگ دسته اول کشور را بست تا مسئولان لیگ آزادگان در تدارک برنامه‌ریزی تازه‌ای برای فصل آینده باشند.

فوتبال - مسابقات

پیش از مقاومت سپاسی، داماش گیلان و مس سرچشمه کرمان به لیگ برتر صعود کرده بودند، اما در بین این سه تیم، مقاومت تیم باسابقه‌ای در لیگ برتر به حساب می‌آید و پیش‌تر با نام فجر شهید سپاسی در لیگ برتر حضور داشت.
مقاومت سپاسی در شرایطی به لیگ برتر صعود کرد که برخی از تیم‌های باسابقه و ریشه‌دار مثل ابومسلم نتوانستند صعود کنند و حتی تیمی مثل استقلال اهواز به لیگ دسته دوم کشور سقوط کرد. تیم‌های دیگری هم در لیگ دسته اول بودند که لیگ برتر را تجربه نکرده‌اند ولی همیشه از آنها به‌عنوان تیم‌های قدیمی و پرطرفدار کشور یاد می‌شود؛ مثل سپیدرود رشت و دیگر تیم‌های قدیمی کشور که نتوانسته‌اند بدرخشند، یا اگر درخشیده‌اند به موفقیتی دست نیافته‌اند، یا اینکه به‌طور کلی فصل ناموفقی را پشت سرگذاشته‌اند.

تیمی که در سال‌های گذشته در لیگ برتر نمایش قابل‌قبولی داشت و یکی از تیم‌های پرطرفدار شهرستانی به حساب می‌آمد، بعد از اینکه به لیگ دسته اول کشور سقوط کرد، امیدوار بود در لیگ یازدهم حضور داشته باشد. استقلال اهواز در فصل 90-89 دسته اول کشور با مربیگری داریوش یزدی شروع مناسبی داشت، در همان هفته‌های اول لیگ خود را بالا کشید و به‌عنوان یکی از تیم‌های بالای جدول گروه دوم در اندیشه صعود به لیگ برتر بود. استقلال اهواز اما خیلی زود به تیمی ضعیف تبدیل شد. بعد از اینکه باشگاه استقلال اهواز دستخوش تغییرات مدیریتی شد، یزدی هم از این تیم کنار گذاشته شد و فیروز کریمی سرمربی این تیم شد.

فیروز کریمی در 6 هفته حضورش در این تیم هیچ‌گاه پیروز نشد و 4شکست و 2تساوی به دست آورد طوری که پس از شکست استقلال اهواز مقابل ابومسلم، دیگر در این تیم نماند. حضور کریمی در استقلال اهواز البته حاشیه‌هایی را هم به همراه داشت. او بعد از یکی از باخت‌ها 7بازیکن تیمش را دور زمین دواند تا آنها را تنبیه کرده باشد. کریمی حتی دروازه‌بان استقلال‌اهواز را هم اخراج کرد و ناصر سالاری را که گفته می‌شد از خویشاوندانش است، به فهرست این تیم اضافه کرد.

با جدایی کریمی، مسئولان این تیم دوباره داریوش یزدی را به کادر فنی اضافه کردند؛ سیاستی که این بار نتیجه نداد و استقلال اهواز با حضور در رده سیزدهم جدول به لیگ دسته دوم کشور سقوط کرد. این تیم 7پیروزی، 6مساوی و 13باخت در لیگ دسته اول به دست آورد و با داشتن بازیکنانی چون فریدون فضلی نه‌تنها به لیگ برتر صعود نکرد که راهی لیگ دسته پایین‌تر شد. البته مسائل مالی هم یکی از مشکلات اصلی استقلال اهواز بود.

سپیدرود رشت؛ طرفداران، تنها حامی

سپیدرود رشت نیز یکی از تیم‌هایی بود که در گروه دوم لیگ دسته اول کشور حضور داشت و دست آخر قعرنشین شد. این تیم در جدول رده‌بندی پایین‌تر از استقلال اهواز قرار گرفت و سقوطش به لیگ دسته‌دوم پیش از پایان لیگ مسجل شد. سپیدرود رشت که یکی از تیم‌های قدیمی کشور به حساب می‌آید، تا حالا حضور در لیگ برتر را تجربه نکرده و در فصلی که گذشت، خود را برای صعود به لیگ برتر آماده نکرده بود؛ با وجود این، فکر هم نمی‌کرد که سقوط کند. سپیدرود ابتدای فصل با خرید بازیکنان بومی و هزینه اندک وارد لیگ شد و فرهاد حسینی نیز به‌عنوان سرمربی بومی در کنار این تیم بود ولی این تیم پرطرفدار رشت نتوانست در لیگ دسته اول بماند و حتی حضور رضا نیک‌نظر در میانه فصل در سپیدرود هم نتوانست کمکی به این تیم کند.

مجید جهانپور، سرمربی سابق سپیدرود درباره سقوط این تیم می‌گوید: «خیلی از علاقه‌مندان سپیدرود از سقوط این تیم متأثر شدند. سپیدرود با هوادارانی که دارد، می‌توانست مثل ملوان در لیگ برتر باشد. پتانسیل سپیدرود بالاست، زیرا هواداران زیادی دارد و زمانی دربی این تیم با استقلال رشت و همین ملوان جمعیت زیادی را به ورزشگاه می‌کشاند». او ادامه می‌دهد: «هر باشگاهی که صرفا هزینه زیادی کرده نمی‌تواند به موفقیت تیمش اطمینان داشته باشد، اما من بر این باور هستم که وقتی برای سپیدرود سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم، انتظار زیادی هم نمی‌توانیم داشته باشیم. در ضمن برنامه‌ریزی مناسبی هم برای این تیم نمی‌شود؛ مثلا اینکه برنامه سه‌ساله‌ای داشته باشند و با هدفی ازپیش‌تعیین‌شده بخواهند کاری انجام دهند. با همه اینها، فکر می‌کنم سپیدرود با پشتوانه تماشاگرانش می‌تواند دوباره احیا شود و بدرخشد».

برق شیراز؛ برزخ

برق، دیگر تیم شیراز که زمانی به همراه مقاومت در لیگ برتر حضور داشت، برخلاف همتای خود نتوانست به لیگ برتر صعود کند. این تیم در گروه دوم لیگ دسته‌اول حضور داشت و در پایان لیگ در جایگاه هشتم قرار گرفت؛ یعنی در میانه جدول. این تیم نیز با بودجه‌ای اندک در فصل 90-89 به میدان رفت. برق شیراز با مربیگری مهدی دینورزاده لیگ را شروع کرد که موفق نبود و خیلی زود جای خود را به علیرضا امامی‌فر داد. بهرام اسماعیلی، جمال عباسی، صمد زارع، مارتین رائول و... جزء بازیکنان خوب برق به حساب می‌آمدند، اما این تیم با امامی‌فر هم نتوانست به نتایج مطلوب دست پیدا کند و حسین حسین‌زاده- یکی دیگر از پیشکسوتان برق- مربیگری این تیم را به‌عهده گرفت. او نیز در شروع، عملکرد خوبی نداشت ولی تیم رفته‌رفته بهتر شد، با وجود این نتوانست به لیگ برتر صعود کند. پس از پایان لیگ نیز موضوع واگذاری باشگاه برق شیراز به همیاری شهرداری‌ها مطرح شد و هنوز تکلیف نهایی این باشگاه مشخص نیست.

ابومسلم؛ امیدوارکننده

برخلاف تیم‌های قدیمی و مطرح ناکام در لیگ دسته اول کشور، ابومسلم نتایج بهتری گرفت ولی نتوانست به لیگ برتر صعود کند. این تیم نیز با کمترین هزینه وارد لیگ شد ولی خود را خیلی زود به‌عنوان یک مدعی جدی برای حضور در لیگ برتر مطرح کرد. ابومسلم گرچه در پایان در جایگاه پنجم گروه دوم لیگ قرار گرفت، به‌دلیل فاصله امتیاز کم با تیم‌های بالای جدول تا هفته آخر لیگ شانس صعود به مرحله پلی‌آف را داشت؛ اتفاقی که رخ نداد. علی حنطه، سرمربی ابومسلم درباره ناکامی این تیم معتقد است: «باید بررسی کنیم که ابومسلمی که می‌خواست به لیگ برتر بیاید چه ابزاری در اختیار داشت. این تیم در دقیقه90 بسته شد و بازیکنانش را با گرفتن تست انتخاب کردند. تیمی که می‌خواهد به لیگ برتر برود نمی‌تواند با این شرایط موفق شود، گرچه کادر فنی قبلی زحمات زیادی کشیدند و نتیجه هم گرفتند و من هم کار آنها را ادامه دادم و توانستم نتایج خوبی بگیرم».
او تأکید می‌کند: «تیمی که ابتدای فصل برای ماندن تلاش می‌کرد، در پایان فصل به یک مدعی تبدیل شده بود. اگر بخواهیم ابومسلم به لیگ برتر بیاید باید با حفظ شرایط مطلوب و همچنین با ایجاد اتحاد برای موفقیت آن تلاش کنیم و اگر از همین حالا تیم را برای صعود ببندیم، مطمئنا 5هفته مانده به انتهای فصل بعدی لیگ دسته اول ابومسلم قهرمان می‌شود». ابومسلم جزو تیم‌های پرطرفدار کشور به‌حساب می‌آید و با توجه به هواداران بسیارش شاید بتواند در لیگ دوازدهم حضور پیدا کند.

کد خبر 136212

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز