گروه بین‌الملل: تصویب لایحه جنجالی افزایش شهریه دانشگا‌ه‌های انگلیس با ۳۲۳ رای مثبت در برابر ۳۰۲ رای منفی در پارلمان این کشور خشم دانشجویان را به‌دنبال داشته و دولت ائتلافی این کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

اعتراض دانشجویان انگلیس

درحالی‌که هزاران نفر از دانشجویان در مقابل پارلمان این کشور تجمع کرده بودند این لایحه که براساس آن شهریه دانشگاه‌ها سه برابر افزایش خواهد یافت به تصویب رسید تا آتش تظاهرات دانشجویان برافروخته‌تر شود. دانشجویان معترض پس از تصویب این لایحه به ساختمان‌های دولتی حمله کردند و حتی خودروی حامل ولیعهد انگلیس و همسرش هم از ناآرامی‌ها در امان نماند.

برخی از معترضان به‌خودروی لیموزین حامل پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس و همسرش که در حال رفتن به تئاتری در لندن بودند، حمله کردند. معترضان خودروی وی را با بمب‌های رنگی هدف قرار دادند که در این حمله یک شیشه خودروی پرنس چارلز شکست اما به کسی آسیبی وارد نشد.

مرکز فوریت‌های پزشکی لندن اعلام کرده است که صدها نفر از معترضان مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند. پلیس لندن هم اعلام کرده است که 12 نفر از نیروهای پلیس در اثر جراحت‌های ناشی از درگیری با دانشجویان معترض مجروح شده‌اند. معترضان همچنین به ساختمان وزارت اقتصاد انگلیس که در نزدیکی پارلمان است، حمله کردند و در این ساختمان را شکستند. دانشجویان با شعارهایی مانند «پول‌هایمان را پس دهید» به این ساختمان حمله کردند و با پلیس ضد‌شورش انگلیس درگیر شدند.

گزارش‌ها از بازداشت حداقل 34 نفر از معترضان خبر می‌دهد. همچنین عده‌ای از معترضان با ورود به خیابان آکسفورد (یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید اجناس لوکس در لندن) شیشه فروشگاه‌های معروف این خیابان را شکستند. ناآرامی‌های اخیر در انگلیس شدیدترین خشونت‌های سیاسی در لندن پس از سال 1990 به حساب می‌آید.

در این سال به خاطر افزایش مالیات معترضان به خیابان‌ها آمدند و درگیری‌های شدید بین آنها و پلیس درگرفت. نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال‌دمکرات و معاون نخست‌وزیر این کشور که با شعار جلوگیری از افزایش شهریه دانشگاه‌ها وارد رقابت‌های انتخابات پارلمانی شده بود اکنون به خاطر تصویب این لایحه تحت انتقادهای شدید قرار دارد.

نمایندگان حزب لیبرال دمکرات درحالی‌که در زمان رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بودند از تصویب لایحه افزایش شهریه‌ها جلوگیری کنند اقدام خاصی در این رابطه انجام ندادند و تنها 21 نماینده از 57 نماینده این حزب با تصویب این لایحه مخالفت کردند. مقام‌های حزب لیبرال دمکرات اعلام کرده‌اند چون عضوی از دولت ائتلافی به حساب می‌آیند نمی‌توانند به تصمیم دولت اعتراض کنند.

طرح افزایش شهریه دانشگاه‌ها نخستین آزمون جدی دولت ائتلافی انگلیس به حساب می‌آید و ادامه اعتراض‌ها ممکن است کابینه انگلیس را با خطر سقوط مواجه کند. پیش از رای‌گیری درباره طرح افزایش شهریه، 3معاون وزیر، که 2 نفر از آنها عضو حزب لیبرال دمکرات و یکی عضو حزب محافظه‌‌کار بودند، در اعتراض به این طرح استعفا کردند. براساس طرح پیشنهادی دولت ائتلافی انگلیس که به‌زودی با طی مراحلی اجرایی خواهد شد نه‌تنها هزینه تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاهی نزدیک به سه برابر می‌شود بلکه بودجه دانشگاه‌ها هم کاهش پیدا خواهد کرد.

دولت انگلیس برای آرام کردن دانشجویان اعلام کرده است که وجه شهریه به دانشجویان وام داده خواهد شد و آنها‌می‌توانند زمانی که درآمدشان به حد کافی رسید، آن را به دولت پس دهند. این در حالی است که رهبران اتحادیه سراسری دانشجویان می‌گویند دولت انگلیس در تلاش است با استفاده از این قانون از زیر مسئولیت خود در قبال ارائه امکانات تحصیلی شانه خالی کند.

این اتحادیه تهدید کرده است که با ادامه تظاهرات دانشجویان نمایندگان حزب لیبرال دمکرات را مجبور خواهد کرد به وعده‌های انتخاباتی خود که به خاطر آنها رای آورده‌اند عمل کنند. افزایش شهریه دانشگاه‌ها به بیش از 14 هزار دلار در سال بخشی از برنامه دولت انگلیس برای مقابله با مشکلات اقتصادی این کشور به حساب می‌آید.

اعتراض‌های دانشجویان در حالی رو به گسترش است که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با بی‌تفاوتی نسبت به این مسئله روز گذشته تنها حمله به‌خودروی خاندان سلطنتی را محکوم و اعلام کرد با مسئولان این مسئله برخورد خواهد شد. وی روز گذشته تأکید کرد که نیروهای پلیس باید از تمام توان قانونی خود برای مقابله با معترضان استفاده کنند.

وی با اظهار تأسف درباره حمله به‌خودروی پرنس چارلز گفت: واضح است که یک اقلیت از معترضان به‌دنبال ایجاد تنش، حمله به پلیس و وارد کردن خسارات بیشتر به اموال عمومی هستند. همزمان با بیکار شدن صدها هزار نفر از کارگران بخش عمومی این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک اعتراضات و تظاهرات خیابانی به‌طور چشمگیری افزایش یابد. دولت انگلیس اکنون با تصویب افزایش شهریه دانشگاه‌ها با مشکلات جدی روبه‌روست اما بدون شک اجرای بخش‌های دیگری از طرح ریاضت اقتصادی می‌تواند عمر دولت ائتلافی این کشور را کوتاه کند.

کد خبر 122811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز