همشهری آنلاین: همزمان با دومین حضور تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس در جلسه کمیته تحقیق جنگ عراق، دهها نفر از فعالان ضدجنگ و اقشار مختلف مردم این کشور با تجمع در مرکز لندن خواستار محاکمه بلر در دادگاه جنایتکاران جنگی شدند.

فعالان ضدجنگ انگلیس خواستار محاکمه تونی بلر شدند

به گزارش ایرنا، تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس صبح جمعه تحت تدابیر شدید امنیتی برای دومین بار در جلسه کمیته تحقیق جنگ عراق که در مرکز همایش های بین المللی الیزابت دوم در مرکز شهر لندن برگزار می شود، حضور یافت تا درباره نحوه ورود انگلیس به جنگ عراق و همکاری های دولت وقت انگلیس با دولت وقت آمریکا تحت رهبری جورج بوش توضیح دهد.

دهها نیروی پلیس و تعداد زیادی از خبرنگاران نیز از نخستین ساعات صبح روز جمعه در مقابل مرکز همایش های بین المللی الیزابت دوم حضور یافته بودند.

بلر برای پرهیز از مواجهه با معترضان مجبور شد چند ساعت قبل از شروع جلسه و در حالی که هوا هنوز تاریک بود وارد محل برگزاری جلسات کمیته تحقیق جنگ عراق شود، کاری که وی در سال گذشته نیز انجام داد و به همین دلیل بشدت از سوی رسانه ها و فعالان مدنی مورد انتقاد قرار گرفت.

فعالان ضدجنگ و اقشار مختلف مردم نیز به دعوت 'ائتلاف جنگ را متوقف کنید' از صبح امروز در مقابل محل برگزاری جلسات کمیته تحقیق جنگ عراق حضور یافته بودند تا اقدامات تونی بلر و جورج بوش را در راه اندازی جنگ های غیرقانونی از جمله در عراق و افغانستان محکوم کنند.

تجمع کنندگان پلاکاردهای متعددی در دست داشتند که بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: بلر دروغگو است، بلر جنایتکار جنگی است، حقایق را درباره جنگ عراق افشا کنید، خون سربازان انگلیسی در جنگ های غیرقانونی به هدر می رود...

مخالفان جنگ همچنین شعار می دادند: بلر دروغ می گوید و هزاران نفر کشته می شوند، ما خواستار محاکمه بلر هستیم، بلر جنایتکار جنگی است، بلر به جای حضور در کمیته تحقیق جنگ عراق باید در دادگاه جنایتکاران جنگی حاضر شود...

تظاهر کنندگان همچنین تصاویری از جنگ عراق و عروسک هایی از تونی بلر را به محل تجمع آورده بودند.

تعدادی از فعالان ضدجنگ نیز فردی را که ماسک بلر را به صورت خود زده بود با دستبند به محل تجمع آوردند و در یک سلول زندان نمادین که در مقابل مرکز همایش های الیزابت دوم ساخته بودند، قرار دادند.

'کلودیا رامسون' یکی از شرکت کنندگان در این تجمع به خبرنگار ایرنا گفت: دست های تونی بلر به خون هزاران نفر از مردم بی گناه در عراق و افغانستان آلوده است و باید در دادگاه محاکمه شود.

وی افزود: من امروز در این جا حضور یافته ام که اعتراض خود را به جنگ عراق و افغانستان و همچنین همراهی های بی دلیل و غیرقانونی دولت های انگلیس با آمریکا در جنگ افروزی در نقاط مختلف دنیا اعلام کنم.

'مارتین مک شاندل' یکی دیگر از شرکت در تجمع ضدجنگ امروز نیز به خبرنگار ما گفت: تونی بلر رسما به افکار عمومی دروغ می گوید و اعضای کمیته تحقیق جنگ عراق باید دروغگویی های وی را برای مردم آشکار کنند.

وی اظهارداشت: صدها نفر از سربازان انگلیسی و هزاران نفر از مردم غیرنظامی عراق و افغانستان به دلیل دروغگویی های بلر و بوش و جنگ های غیرقانونی که آنها به راه انداختند کشته شدند و میلیاردها پوند از پول مالیات دهندگان انگلیسی به هدر رفت.

وی افزود: حداقل کاری که تونی بلر باید انجام دهد، اعتراف به گناهان خود و تقاضای عفو و بخشش است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد ما به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.

چند تن از شخصیت های سیاسی و فعالان مدنی ضدجنگ نیز طی سخنانی در این تجمع خواستار مجازات تونی بلر به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و همچنین انتشار همه اسناد مدارک محرمانه موجود درباره جنگ عراق و بویژه مکاتبات خصوصی بلر و بوش در آستانه این جنگ غیرقانونی شدند.

تونی بلر در آغاز جلسه امروز کمیته تحقیق جنگ عراق که حدود چهار ساعت به طول خواهد انجامید، باردیگر از همراهی خود با دولت جورج بوش دفاع کرد.

وی همچنین اتهامات متعدد مطرح شده مبنی بر اینکه میان اظهارات علنی وی و موضع گیری ها و مکاتبات خصوصی وی درباره جنگ عراق تناقض وجود دارد را نپذیرفت و رد کرد.

تونی بلر در جلسه امروز کمیته تحقیق جنگ عراق همچنین باید درباره تناقضات موجود میان اظهارات وی و سخنان شاهدان دیگری که در این کمیته شهادت داده اند، توضیح دهد.

قانونی یا غیرقانونی بودن جنگ عراق از جمله موضوعات مهمی است که از زمان تشکیل کمیته تحقیق جنگ عراق در سال 2009 همواره مطرح بوده و بسیاری از کارشناسان معتقدند که تجاوز نظامی به عراق به دلیل عدم تصویب شورای امنیت سازمان ملل حتی بر اساس مقررات موجود نیز کاملا نامشروع و غیرقانونی بوده است ولی تونی بلر و دیگر عوامل اصلی راه اندازی این جنگ نظیر جورج بوش بر قانونی بودن آن تاکید می کنند.

اعضای کمیته تحقیق جنگ عراق طی یک سال گذشته اسناد و مدارک محرمانه دولت انگلیس از جمله نامه های تونی بلر به جورج بوش در آستانه جنگ عراق و همچنین نامه های دادستان کل انگلیس و تونی بلر را درباره قانونی یا غیرقانونی بودن جنگ عراق مطالعه کرده اند ولی به دلیل اینکه اکثر این نامه ها هنوز محرمانه باقی مانده اند، کمیته تحقیق عراق نمی تواند در نشست های عمومی خود به آنها اشاره کند.

بر اساس گزارش های رسانه ای، لرد 'گلد اسمیت' دادستان کل اسبق انگلیس در یکی از مشاوره های حقوقی خود به بلر گفته بود که حمله به عراق با توسل به قطعنامه 1441 قانونی نخواهد بود و باید قطعنامه دیگری که در آن حمله نظامی به عراق تایید شده باشد از شورای امنیت دریافت شود. چنین قطعنامه ای هرگز تصویب نشد.

نخست وزیر اسبق انگلیس در جلسه امروز گفت که ما معتقد بودیم نیازی به قطعنامه دیگری نیست.

بلر باردیگر تایید کرد که پس از حوادث 11 سپتامبر به جورج بوش وعده داد که انگلیس در همه مراحل شانه به شانه در کنار آمریکا خواهد ایستاد.

یک سخنگوی 'ائتلاف جنگ را متوقف کنید' به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از خانواده های سربازان کشته شده در جنگ عراق نیز همزمان با شهادت دهی مجدد تونی بلر در کمیته تحقیق جنگ عراق، اعتراض خود را نسبت به دروغگویی های بلر اعلام کردند.

کمیته تحقیق جنگ عراق که سال گذشته برای رسیدگی به علل و زمینه های ورود انگلیس به جنگ عراق و نحوه عملکرد این کشور در طول این جنگ تشکیل شده است، حدود یک سال پیش نیز از تونی بلر بازجویی کرده بود.

از زمان نخستین حضور بلر در کمیته تحقیق جنگ عراق تاکنون تحولات تازه ای روی داده است که اعضای کمیته مایلند مجددا درباره آنها از وی سوال کنند. انتشار کتاب خاطرات خود تونی بلر، انتشار کتاب جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا و همچنین انتشار برخی اسناد درباره جنگ عراق از سوی سایت 'ویکی لیکس' از جمله این تحولات است.

'کریس ناینهام' یکی از مدیران 'ائتلاف جنگ را متوقف کنید' ضمن استقبال از فراخوان مجدد بلر به کمیته تحقیق، از جمله دلایل این فراخوانی را اظهارات متناقض او در اولین حضورش در مقابل اعضای این کمیته اعلام کرده بود.

وی گفت: بلر در اولین جلسه شهادت خود، دروغ‌های زیادی گفت و به همین دلیل دوباره فراخوانده شده است.

این فعال ضدجنگ در انگلیس تاکید کرد: ما معتقدیم تونی بلر باید به اتهام ارتکاب جنایات جنگی محاکمه شود.

'اولین حضور بلر در جلسه کمیته تحقیق عراق یک شکست و افتضاح بود زیرا اعضای کمیته هم نتوانستند در مقابل دروغ‌ها و فریب‌های نخست وزیر سابق، چالشی برخورد کنند... این بار اما اعضای کمیته باید احساس مسوولیت بیشتری کنند تا حقایق جنگ عراق معلوم شود و مجرمان محاکمه شوند.'

نخست وزیر اسبق انگلیس در بهمن ماه سال گذشته به مدت شش ساعت در کمیته تحقیق عراق مورد سوال و جواب قرار گرفت ولی همچنان حمله به عراق را قانونی خواند و گفت که اگر در موقعیت مشابهی قرار بگیرد مجددا همان تصمیم را خواهد گرفت.

نیروهای نظامی انگلیس پس از بر جا گذاشتن حدود 180 کشته و صدها زخمی در اوایل سال گذشته رسما از عراق خارج شدند.

'رز جنتل' که پسر 18 ساله خود را در جنگ عراق از دست داده است، در آستانه حضور بلر در کمیته تحقیق جنگ عراق گفت: تنها چیزی که من می خواهم بدانم 'حقیقت' است و از اینکه تونی بلر حاضر نیست حقیقت را بگوید، عصبانی هستم... بلر باید صادقانه دست هایش را بالا ببر و اعتراف کند که اشتباه کرده است.

خانم جنتل افزود: ما تاکنون چیز جدیدی از کمیته تحقیق جنگ عراق ندیده ایم و اگر کار این کمیته هم تمام شود ما دیگر عملا نمی توانیم کاری بکنیم.

بر اساس یک نظر سنجی انجام شده توسط موسسه 'یوگاو' که سال گذشته منتشر شد، 52 درصد مردم انگلیس معتقدند که تونی بلر در موضوع عراق به طور عمدی افکار عمومی را گمراه کرد.

همچنین 23 درصد از مردم معتقدند که نخست وزیر اسبق انگلیس باید به عنوان یک جنایتکار جنگی محاکمه شود.

کد خبر 126302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز