چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: این روزها هوای آلوده را به طمع اکسیژن می‌بلعیم، آرزو می‌کنیم مدرسه‌ها تعطیل بشود بلکه فرزندان دلبندمان کمتر از این هوای آلوده بهره‌ببرند، دنبال راه‌حل می‌گردیم و به‌شدت دلمان می‌خواهد برای کمک به برون رفت از این مشکل کاری کنیم

آلودگی هوا

اما تنها توصیه‌ای که تاکنون از مسئولان شنیده‌ایم این بوده که خودروهای شخصی‌مان را به خیابان نیاوریم و در عوض باید از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم بلکه حال و هوای شهر بهتر شود. روی تابلوهای سنجش آلودگی هوای سطح شهر نشانگرها بالا می‌روند و پا به مرحله اضطرار می‌گذارند. ما هم سرگردان از دیدن‌شان دلمان به حال خودمان و همه مردم ساکن در این شهر می‌سوزد. از شهرستان‌ها خبر می‌رسد که هوای آلوده در جاهای دیگر هم هست.

برخی نقاط کشور سال‌هاست که درگیر گرد و غبار آلوده‌ای است که از کشور همسایه می‌وزد اما تفاوت شهرهای دیگر با پایتخت این است که تعطیلاتشان کمتر است؛ به هر حال مرکز کشور سهم بیشتری از تعطیلی را تصاحب می‌کند. هر چند روایت‌های متعددی از مسئولان کشور به گوش می‌رسد که تلاشی در جهت توضیح دلایل آلودگی هواست اما هیچ‌کدام از این دلایل اثبات نشده است.

برخی تقصیر را به گردن سوخت می‌اندازند و گروهی دیگر تغییرات جوی را نشانه رفته‌اند. شاید باورتان نشود که یکی از مسئولان حتی گفته که دلیل اصلی آلودگی هوا بخاری‌هایی است که روشن شده است. به هر حال با وجود اینکه بیش از 28‌روز از اضطراری بودن شرایط هوای پایتخت گذشته به جز اجرای طرح زوج یا‌فرد تردد خودروها در پایتخت و تعطیلی چندروزه مدارس و ادارات دولتی اقدامی انجام نشده است. البته تا یادمان نرفته باید اقدام آبپاشی به وسیله هواپیماها را اضافه کنیم چرا که این رخداد در نوع خود راه‌حل بی‌نظیری برای برطرف کردن مشکل آلودگی هوا بوده‌است که البته مردم عادی هم با تعجب این رخداد را دنبال کردند.

قرار به مهاجرت است

ظرفیت تهران از گورستانش بگیر تا بزرگراه‌‌هایش، محله‌هایش تا خانه‌هایش، فضای سبز و هوا و آب آشامیدنی‌اش همه و همه سال‌هاست تمام شده است و سال‌هاست که به ساکنان سایر شهرها توصیه می‌کنند که به تهران نیایند و تهرانی‌ها نیز اسباب و اثاثیه‌شان را جمع کنند و برای زندگی در شرایط آب و هوایی بهتر این شهر را ترک کنند.

این توصیه کم‌کم شکل تشویق و سپس تهدید به‌خود گرفت و بنا شد تا کارمندان دولت چنانچه مایل به ترک تهران باشند به دریافت مزایا نایل شوند. حتی گفته شد که چنانچه بازنشستگان ساکن تهران نیز خواهان عزیمت از این کلانشهر باشند سیاست‌های تشویقی مالی برایشان درنظر گرفته شود که البته درخصوص بازنشستگان هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

انتقال برخی بخش‌های دستگاه‌های دولتی نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان آغازگر طرح انتقال مراکز دولتی از پایتخت کلید خورد که خود سرنوشت جداگانه‌ای دارد و در خاتمه اجرای تمامی این طرح‌ها نه با موفقیت که با شکست روبه‌روشد و انتظارات برگزار‌کنندگان را برآورده نکرد.

دست به یقه‌ایم

انتشار اخبار درباره اضطرار در شرایط آلودگی هوای پایتخت همه مردم را با هر سطح از حساسیتی که دارند نگران کرده‌است. بیشترین نگرانی البته از آن پدر و مادرهاست که برای آینده فرزندان خردسالشان بیمناکند. هراسی که این روزها به جان ساکنان پایتخت کشور افتاده در کنار تأثیری که خود آلودگی بر اعصاب و روانشان نهاده سبب شده تا تندخوتر از دیگر اوقات باشند.

این روزها بی‌حوصلگی و کسالت در مردم رسوخ کرده و از آنجا که هوای آلوده پایتخت در امتداد تقویم کش می‌آید صبر و حوصله و توان مردم در هضم مشکل و یافتن راهی برای حل آن ته کشیده است. حالا بیش از 2 هفته است که جمعیت بیش از 10‌میلیونی تهران نگران از میزان آلاینده معلق در هوا صبح به صبح به جست‌وجوی کوه‌ها چشم می‌گرداند مگر با دیدن کوه‌ها آرامشی را که از دست داده به دست بیاورد. این روزها هوای پایتخت بد جوری مسموم است.

کد خبر 122708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز