همشهری آنلاین: تهران - میزان بدهی‌های نظام بانکداری اسپانیا و نیاز به سرمایه گذاری های مجدد بانک های این کشور،احتمالا در سال آینده میلادی بر توانایی پرداخت دیون این کشور تاثیر خواهد گذاشت و این کشور را بعد از ایرلند قربانی و مجبور به درخواست کمک مالی خواهد کرد.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا،روزنامه انگلیسی 'تلگراف یکشنبه 7 آذر  با استناد به گزارشی از کارشناسان اقتصادی موسسه بانکداری بارکلی واقع در لندن،نوشت: احتمال دارد اسپانیا بعد از ایرلند طی چند ماه آینده مجبور به درخواست کمک مالی از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول شود.

در چهار ماه اول سال 2011 دولت اسپانیا و بانک های این کشور باید حدود 70 میلیارد یورو از طریق بازار اوراق بهادار و فروش اوراق قرضه این کشور جمع کنند که به نظر کارشناسان نویسنده گزارش مزبور آزمایش خوبی برای سنجش میزان اشتهای سرمایه گذاران خواهد بود.

همچنین،این گزارش که توسط بخش سرمایه گذاری موسسه بارکلی تهیه شده است، خاطرنشان می کند چالش های پیش روی اسپانیا همچنان باقی خواهد ماند تا وقتی که دولت یا بانک‌ها بتوانند بر مشکلات کمبود بودجه پیش رویشان در بهار 2011 به طریقی فایق آیند.

این گزارش می افزاد: شرایط پیش روی اسپانیا تا حدی شبیه شرایطی است که منجر به سقوط نظام بانکداری ایرلند شد؛ سرمایه گذاران جهانی به دلیل خطرهای موجود در نظام مالی این کشور تمایلی به خرید اوراق قرضه اش ندارند.

در حالیکه دولت ایرلند مکرر تکرار می کرد که بودجه سال آینده این کشور کاملا موجود است موقعیت سرمایه گذاری و وضعیت بودجه بانک‌های ایرلندی باعث شد تا این کشور مجبور به دریافت کمک مالی شود؛ زیرا آنها با بازپرداخت 25 میلیارد یورو بدهی مواجه بودند که دولت ایرلند آن را تضمین کرده بود.

بحران سرمایه گذاری برای دولت ایرلند در واقع بحرانی برای بانک‌های این کشور بود. پرتغال و ایتالیا نیز با مسائل مشابهی مواجه اند؛ اما هیچ یک از این کشورها بحران سرمایه گذاری مجدد را به اندازه اسپانیا تجربه نمی کند و با بازپرداخت بدهی هایش طی یک سال آینده مشکل زا نیست.

دولت اسپانیا برای کمک به بانک ها بودجه 99 میلیارد یورویی اختصاص داده بود، اما تنها 12 میلیارد یورو از آن تاکنون تامین شده و 11 میلیارد یوروی دیگر را نیز از بودجه اولیه حذف کرده است؛ یعنی این کشور باید با قرض بیشتر از بازار اوراق بهادار بقیه این بودجه را تامین کند.

صندوق‌های بازنشستگی اسپانیا نیز می توانند مقداری از این اوراق را بخرند اما این میزان برای پوشش همه نیازهای دولت کافی نیست.

کد خبر 121850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز