دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: 750 میلیارد یورو؛ این حجم برنامه اعتباری است که وزیران دارایی اتحادیه اروپا برای جلوگیری از فراگیر شدن بحران بدهی در سراسر منطقه یورو بر سر آن به توافق رسیده‌اند

روزنامه سایت (Zeit) بر روی پایگاه اینترنتی خود گزارش داد، اندکی از ساعت 2 بامداد گذشته است که توماس دو مایزیره (Thomas de Maizière)، وزیر کشور آلمان در بروکسل در برابر خبرنگاران قرار می گیرد.

دلیل حضور وزیر کشور آلمان به جای وزیر دارایی این کشور این بود که ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی این کشور ظهر یکشنبه اندکی پیش از سفر به بروکسل به دلیل بیماری عازم بیمارستان شد.

دو مایزیره از طرحی خبر می دهد که وزیران دارایی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ساعتی پیش در مذاکرات بر سر آن توافق کرده اند: بسته کمکی به ارزش 750 میلیارد یورو که اروپایی ها همراه با صندوق بین المللی پول آن را تامین خواهند کرد تا از یورو و کشورهای در معرض تهدید در برابر ورشکستگی محافظت کنند.

این پایان موقت یک جلسه مهم است که در طول شب ادامه یافته است. در حالی که در این گوشه از جهان شب بود، بازارهای آسیایی به دلیل اختلاف ساعت، فعالیت روزانه خود را آغاز کرده اند و مشخص شد که این طرح نجات اقتصادی بر آنها نیز اثر گذاشته است. بورس توکیو با روند مثبتی کار خود را آغاز کرد. تا وقفه ظهرگاهی (به وقت محلی) شاخص نیکئی با 1.3 درصد افزایش به 10 هزار و 499 واحد رسید. ارزش یورو هم در داد و ستدهای انجام گرفته در شرق دور به 1.2875 دلار رسید.

طرح کشورهای عضو یورو دو مرحله کمک را در نظر گرفته است: کمیسیون اتحادیه اروپا در نخستین گام حدود 60 میلیارد یورو اعتبار به کشورهایی اختصاص می دهد که در وضعیت اضطراری قرار گرفته اند. در دومین گام، کشورهای عضو منطقه یورو متعهد به بازسازی جامعه هدف خود که بازارهای سرمایه است، می شوند. کمیسیون اتحادیه اروپایی نظارت بر این تعهد را بر عهده خواهد گرفت. همه کشورهای منطقه یورو متعهد می شوند اعتباراتی را با وثیقه 440 میلیارد یورویی در زمانی سه ساله تامین کنند. علاوه بر این صندوق بین المللی پول هم 250 میلیارد یورو کمک مالی به این کشورها تخصیص می دهد. و به این ترتیب میزان کمک برای نجات یورو به رقمی بیش از آنچه تاکنون توافق شده بود، می رسد.

کد خبر 107067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز