همشهری‌آنلاین: بانک مرکزی اروپا که نگران تورم در برخی از کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا است، نرخ بهره بانکی منطقه یورو را افزایش داد.

Jean-Claude Trichet

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، خبرنگار اقتصادی این شبکه گفت، بانک مرکزی اروپا به رغم تمامی نگرانی‌های جانبی که در رابطه با بدهی‌های هنگفت کشورهایی مانند یونان، ایرلند، اسپانیا، و  پرتغال دارد، تمرکز اصلی سیاستگذاری‌های خود را بر مقابله با تورم فزاینده در کشورهایی از قبیل فرانسه، و آلمان، که دارای بزرگترین اقتصاد اروپا است، قرار داده است.

در حال حاضر، میانگین نرخ تورم در منطقه یورو حدود دو و هفت دهم درصد است، اما نرخ تورم در کشورهای یاد شده بالاتر است.

مثلاً در بریتانیا، نرخ تورم بالغ بر چهار و نیم درصد است، اما نرخ بهره بانکیِ بانک مرکزی انگلیس، حدود فقط نیم درصد است.

از همین رو، بانک مرکزی اروپا در نشست امروز خود تصمیم گرفت نرخ بهره بانکی خود را با بیست و پنج صدم درصد افزایش به یک و نیم درصد برساند. این میزان افزایش، مورد انتظار کارشناسان اقتصادی بود.

از سوی دیگر، کشورهای دارای بدهی‌های هنگفت، مانند یونان و پرتغال، از ژان کلود تریشه (Jean-Claude Trichet) رئیس بانک مرکزی اروپا انتقاد شدید دارند زیرا در شرایطی که این کشورها نیاز مبرم به استقراض فراوان خارجی دارند، بالا بردن بهره بانکی، اقتصادهای این کشورها را حتی بیشتر از گذشته تحت فشار قرار خواهد داد.

از همین رو، کارشناسان اقتصادی قادر نیستند که حرکت بعدی بانک مرکزی اروپا را در آینده نزدیک در رابطه با افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی یا ثابت نگه داشتن آن پیش بینی کنند، زیرا این بانک در دو جبهه متضاد در منطقه یورو مبارزه می‌کند.

بانک مرکزی اروپا، از سویی باید تورم را در کشورهای دارای اقتصادهای پیشرفته کنترل کند، و از سوی دیگر، باید فکری به حال کشورهای بدهکار اروپا نیز بکند.

لذا بسیاری از تحلیلگران اقتصادی می‌گویند، به احتمال زیاد بانک مرکزی اروپا تا ماه اکتبر و حتی شاید ماه دسامبر امسال نرخ بهره بانکی را در رقم یک و نیم درصد، ثابت نگه دارد و شاید در آن زمان، آن را به میزان کمی افزایش دهد.

گزارشگر این شبکه در خاتمه افزود، بازارهای بورس کشورهای آلمان، فرانسه، و انگلیس همگی از تصمیم امروز بانک مرکزی اروپا مبنی بر افزایش بیست و پنج صدم درصدی نرخ بهره بانکی در منطقه یورو استقبال کردند و متعاقباً شاخص سهام در این بازارها، حدود چهار دهم درصد افزایش نشان داد.

کد خبر 139732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز