گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به موعد اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت شیر و برخی فراورده‌های لبنی منتشر و این خبرها از سوی مسئولان سازمان حمایت تکذیب شده است.

milk

در این‌باره با عباس شیرانی، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه‌های تعاونی لبنی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا با اجرای قانون یارانه‌ها قرار است قیمت فراورده‌های لبنی افزایش یابد؟

اجرای این قانون موجب افزایش قیمت حمل‌ونقل خواهد شد تا قیمت تولید فراورده‌های لبنی 10 درصد افزایش یابد. از سوی دیگر افزایش قیمت سایر نهاده‌های تولید، مانند مواد اولیه بسته بندی نیز بر افزایش قیمت تمام شده لبنیات مؤثر خواهد بود. با وجود این درصورتی‌که بسته حمایتی دولت برای جبران هزینه تمام شده تولید در این بخش اجرایی شود، هرگونه افزایش قیمت این محصولات نیز با هماهنگی وزارت بازرگانی و با شیبی ملایم و غیرجهشی خواهد بود.

  • اخبار مطرح شده در زمینه افزایش قیمت شیر و فراورده‌های لبنی تا چه حد صحت دارد؟

قیمت شیر و فراورده‌های لبنی هیچ‌گونه افزایشی نداشته است. این در حالی است که هر ساله براساس قرارداد و توافق انجام شده با وزارت بازرگانی به‌دلیل کاهش تولید شیر در نیمه دوم سال، قیمت پایه خرید شیر خام نیز افزایش می‌یابد. امسال نیز از ابتدای آبان ماه قیمت پایه خرید شیر خام از 410 به 460 تومان افزایش یافته که این امر ارتباطی با موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها ندارد.

از سوی دیگر مقرر شده تا دولت برای جبران افزایش نرخ پایه خرید شیر‌خام (شیر یارانه‌ای) به شرکت‌های لبنی یارانه پرداخت کند. بر این اساس رقم یارانه پرداختی دولت برای شیر یارانه‌ای نیز از رقم 170 تومان در نیمه نخست سال به 245 تومان در نیمه دوم افزایش می‌یابد. گرچه یارانه شیر در ماه‌های مهر و آبان هنوز به شرکت‌های لبنی پرداخت نشده است.

  • تاثیر تثبیت قیمت فراورده‌های لبنی بر فعالیت تولید‌کنندگان غیردولتی این بخش چگونه خواهد بود؟

باید پذیرفت وقتی قیمت تمام‌شده تولید یک محصول با افزایش قیمت نهاده‌های تولید افزایش می‌یابد، تولید‌کنندگان نیز ناچار به افزایش قیمت یا توقف تولید می‌شوند؛ موضوعی که در زمینه تولید شیر توسط دامداران نیز مصداق داشته و با افزایش قیمت نهاده‌های تولید و هزینه تمام شده تولید، دامداران ناچار به افزایش شیر بوده و نمی‌توان آنها را مجبور به عرضه شیر به نرخ مصوب کرد.

  • سیاست‌های جبرانی پیش‌بینی‌شده تا چه حد قادر به رفع مشکلات تولید‌کنندگان محصولات لبنی بوده است؟

تا‌کنون در سراسر کشور فقط 2 شرکت آن هم یک بار موفق به دریافت کمک‌های دولتی برای جبران ضرر و زیان خود شده‌اند. با این روند بهتر است با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها کمیته ویژه‌ای، حاشیه سود منطقی و تضمین شده را برای ادامه فعالیت درنظر گیرد.

  • برخی از کاهش کمی و کیفی فراورده‌های لبنی به‌دلیل تثبیت قیمت‌ها خبر می‌دهند؛ این موضوع را تا چه حد می‌پذیرید؟

برای دریافت کالای خوب باید بهای آن را پرداخت کرد در غیر این صورت امکان کاهش کمی و کیفی تولید دور از ذهن نیست. وقتی تعزیرات ماست کم‌چرب را مشمول قیمت‌گذاری می‌کند تولید‌کنندگان به سمت تولید بیشتر ماست پرچرب که برای سلامت مصرف‌کننده زیانبار است، می‌روند.

با وجود این امکان کاهش وزن و حجم لبنیات به‌دلیل الزامات مطرح برای درج وزن روی بسته‌بندی وجود ندارد و از سوی دیگر کارخانه‌های لبنی برای حفظ نام و نشان تجاری خود، کیفیت محصولات تولیدی را کاهش نخواهند داد. اگر خواستار محصولات لبنی باکیفیت مناسب هستیم، باید سیاست‌هایی برای جبران هزینه تمام شده تولید نیز درنظر گرفته شود.

کد خبر 121741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز