شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: بودجه سال 1390 کل کشور با تاخیر و در وقت اضافه به مجلس ارائه خواهد شد.

parliament

به گزارش همشهری، درحالی‌که مجلس پس از 3هفته کاری تنها نیمی از مواد قانون برنامه پنجم توسعه را بررسی کرده‌است، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در تازه‌ترین اظهارنظر با اعلام اینکه دولت لایحه بودجه سال 90 را بهمن یا اسفند ماه سال‌جاری به مجلس ارائه خواهد کرد، گفت: مجلس هم طبیعتا باید این لایحه را قبل از سال جدید به تصویب برساند.

از سوی دیگر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که اکنون لایحه‌ برنامه‌پنجم در مجلس در حال بررسی است و به‌نظر می‌رسد که بررسی آن طولانی شود، آیا با این شرایط بودجه سال 1390 بسته خواهد شد؟ گفت: ان‌شاءالله به تداخل بودجه و برنامه نرسیم اما اگر این اتفاق افتاد راهکارهای قانونی وجود دارد.

آیا منظور سخنگوی شورای نگهبان از راهکارهای قانونی، راهی غیراز بررسی لایحه بودجه سالانه براساس چند دوازدهم است؟
به گزارش همشهری، تاخیر در ارسال لایحه بودجه سنواتی کشور از سوی دولت به مجلس همواره باعث انتقاد نمایندگان و ابراز نگرانی کارشناسان شده است چرا که به‌دلیل تنگنای زمانی، احتمال بررسی شتاب‌زده سند دخل و خرج سالانه دولت وجود دارد. بر این اساس، بررسی لایحه بودجه سالانه کشور طبق مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس دست‌کم 45 روز طول خواهد کشید.

محمد رضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با مهر درخصوص زمان ارائه لایحه بودجه سال 90 به مجلس، اظهار داشت: اگر کار بررسی و تصویب نهایی برنامه پنجساله پنجم توسعه، اواسط دی ماه توسط نمایندگان مجلس به نتیجه برسد دولت هم براساس آن در 2ماه آخر سال یعنی بهمن و اسفند سال‌جاری لایحه بودجه سال 90 را به مجلس ارائه خواهد کرد.وی اضافه کرد: بر این اساس مجلس هم طبیعتا باید لایحه بودجه سال آینده را قبل از آغاز سال جدید به تصویب برساند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور عنوان کرد: البته مراحل مقدماتی آماده کردن لایحه بودجه سال 1390 از چندی پیش توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری با نظرخواهی از دستگاه‌های مختلف اجرایی انجام شده و فقط تنظیم نهایی آن باقی مانده است.

وی با بیان اینکه پس از تنظیم نهایی لایحه بودجه سال آینده توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری این لایحه به دولت خواهد آمد، گفت: این لایحه مدتی هم در دولت برای بررسی بیشتر باقی خواهد ماند و بعد از آن به‌طور جامع و کامل به مجلس ارائه خواهد شد. به گفته میرتاج الدینی برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه دی ماه سال گذشته یعنی قبل از ارائه لایحه بودجه سال 89 به مجلس ارائه شده بود که بر این اساس نمایندگان مجلس می‌بایست تاکنون کار بررسی برنامه پنجساله پنجم توسعه را به اتمام می‌رساندند که هنوز این مهم توسط مجلس محقق نشده است.

این گزارش می‌افزاید: مجلس سال گذشته با تغییر آیین‌نامه داخلی خود و برای جلوگیری از تاخیر دولت در ارائه بودجه‌های سالانه، دولت را مکلف کرد تا آذر ماه هر سال بودجه سال بعد را به مجلس ارائه کند.البته علی لاریجانی رئیس مجلس نیز همزمان با تصویب این آیین‌نامه تاکید کرده بود که ما مصر هستیم که دولت، لایحه‎ ‎بودجه را در موعد مقرر به مجلس ارائه کند‎.

قانون درباره زمان ارائه لایحه بودجه چه می‌گوید؟

ماده 216 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد:دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند و نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، متمم و چند دوازدهم آن یک‌شوری خواهد بود.بر این اساس، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه تا مدت 10 روز می‏توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‏های تخصصی مجلس ارائه دهند و کمیسیون‏های تخصصی هم موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق ارسال کنند.

همچنین کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، گزارش نهایی خود راتنظیم وبه مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه علنی، پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای درآمدی و هزینه‌ها رسیدگی می‌شود که پس از تصویب برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

کد خبر 121188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز