گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، مانند سال‌های گذشته بحث دولت و مجلس برسر مهم‌ترین سند سال کشور یعنی لایحه بودجه، بالا گرفته است.

به گزارش همشهری، در این میان مجلس، نگران تاخیر دولت در ارسال لایحه بودجه 1390 کل کشور است اما دولت در فکر این است که سند دخل و خرج یکسال آینده را چگونه تنظیم کند که از تحقق درآمدها مطمئن باشد. در تازه‌ترین اظهارنظر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا 15 آذر هر سال باید لایحه برنامه بودجه از طرف دولت به مجلس ارائه شود، تاخیر در بررسی بودجه را به زیان کشور خواند. به گزارش ایسنا، او گفت: برخی تصور می‌کنند اگر بودجه سال 90 با تاخیر به مجلس ارائه شود، نماینده‌ها زمان کمتری خواهند داشت و درنتیجه، لایحه را سریع‌تر بررسی می‌کنند و خیلی از نکات دیده نمی‌شود اما به هیچ وجه اینطور نیست.

پیش‌تر محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از ارسال لایحه بودجه سال 90 در بهمن یا اسفند ماه امسال خبر داده بود و رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هم گفته بود به احتمال زیاد لایحه بودجه سال آینده اواسط بهمن ماه به مجلس ارسال خواهد شد.

رئیس مجلس با اعتقاد به اینکه تاخیر در ارائه بودجه، فرصت تصمیم‌گیری مناسب برای کشور را می‌گیرد، افزود: هم‌اکنون در فصلی هستیم که طبق قانون باید لایحه بودجه سال بعد ارائه شود اما گویا طبق روال سال‌های پیش، امسال هم این لایحه با تاخیر به مجلس تقدیم خواهد شد.

لاریجانی درباره زیان چنین تاخیرهایی در ارائه لایحه بودجه اظهار داشت: قانون آیین‌نامه مشخص کرده است که تا 15 آذر هر سال باید لایحه برنامه بودجه از طرف دولت به مجلس ارائه شود و الان هم تا جایی که معاون نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به من گفته، اکثر کارهای بخشنامه‌ای انجام شده و دوستان دولت باید سعی کنند در سریع‌ترین زمان، بودجه را به مجلس تقدیم کنند، چون ممکن است دوباره با تاخیر در بررسی بودجه مواجه شویم که این به زیان کشور است.

تأخیر در ارائه بودجه 90 توجیه ندارد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه زمان مشخص شده برای ارائه بودجه سال90 طبق قانون، گذشته است، گفت: مجلس هرلحظه منتظر دریافت این لایحه است و تاخیر در ارائه آن هیچ توجیهی ندارد. به گزارش مهر، جعفر قادری با اشاره به عملکرد دولت در ارائه بودجه سنوات گذشته به مجلس تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته هم با تاخیر در ارائه لایحه بودجه سالانه مواجه بوده‌ایم و امیدواریم تاخیر در ارائه این لایحه چون سال‌های گذشته نباشد و حداکثر تا پایان آذرماه این لایحه به مجلس فرستاده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس تا نیمه اول آذرماه و توجیه عدم‌ارائه لایحه بودجه سال آینده به این دلیل، گفت: تاخیر در ارائه لایحه بودجه هیچ توجیهی ندارد؛ زیرا اساسا احکام و کلیات برنامه پنجم طبق مصوبات کمیسیون تلفیق مشخص شده بود و دولت می‌توانست براساس آن بودجه را تنظیم کند.او افزود: اگر در تغییر جزئیات هم اشکالی به‌وجود می‌آمد دولت فرصت داشت تا قبل از ارائه لایحه به مجلس، اشکالات آن را حل کند.

دلایل تأخیر لوایح برنامه پنجم و بودجه 90

رئیس مجلس با اشاره به تاخیر دولت در ارسال لایحه برنامه پنجم توسعه به مجلس گفت: این لایحه با حدود 8 ماه تاخیر، دی ماه سال گذشته به مجلس تقدیم شد و قاعدتا ما نمی‌توانستیم همزمان هم لایحه بودجه سال 89 را بررسی کنیم و هم برنامه پنجم توسعه را، بنابراین لایحه بودجه را که برنامه عمل کشور برای سال آتی بود در اولویت قرار دادیم و ناچار رسیدیم به اوایل امسال و برنامه پنجم را در کمیسیون تلفیق آماده کردیم.

رئیس قوه‌مقننه کشور با تشریح درخواست دولت برای استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه و رایزنی‌ها بین قوای مجریه و مقننه خاطرنشان کرد: وقتی دولت لایحه را پس گرفت کمیسیون تلفیق عملا تعطیل شد اما بعد جلسه‌ای با حضور مقام معظم رهبری و نمایندگان دو قوه تشکیل شد و مقام معظم رهبری در این جلسه نظرشان این بود که نباید لایحه برنامه پنجم پس گرفته شود.

کد خبر 122936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز