معاون جنگ الکترونیک قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: ما این توانایی را داریم که با روشن شدن موتور هواپیماهای دشمن، نوع هواپیماها و پایگاه آنها را شناسایی کنیم.

موشک

به گزارش سپاه نیوز، سرهنگ محرم قلی‌زاده در چهارمین روز از برگزاری رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 3 اظهار داشت: اگر جنگ‌های اخیر را مشاهده کنید خواهید دید که هدف اصلی کشور حمله‌کننده در فاز اول این است که با امواج الکترومغناطیسی بتواند سامانه‌های راداری را از کار بیندازد تا در پیشروی با مشکلی مواجه نشود که در اصطلاح به آن حمله الکترونیک می‌گویند.

وی افزود: در ادامه نیز کشورهای مورد هجوم سعی می‌کنند تا این حمله را خنثی و سامانه‌های خود را در منطقه نبرد حفظ کنند.
معاون جنگ الکترونیک قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ادامه داد: در حالت سوم نیز ما شنود الکترونیک را داریم که سعی می‌کند سیگنال‌های دریافت‌شده از دشمن را تحلیل و بررسی کند که در این رزمایش هر سه محور حمله الکترونیک، دفاع الکترونیک و شنود الکترونیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد چراکه این رزمایش یک رزمایش دوسویه است؛ به این معنا که هر دو طرف جنگ را دارد یعنی نیروی هوایی و نیروی هوا فضا به‌عنوان حمله‌کننده و قرارگاه پدافند هوایی به‌عنوان نیروی دفاع‌کننده در این رزمایش شرکت دارند.

قلی‌زاده خاطرنشان کرد: با بررسی سیگنال‌های ارسالی دشمن می‌توانیم هواپیماهای آنها را قبل از بلند شدن از باند فرودگاه به وسیله امواج منتشرشده از طریق موتورشان (نوع هواپیما و پایگاه آن را) شناسایی کنیم.

شلیک موفقیت‌آمیز سامانه‌های موشکی راپیر و FM80 روز گذشته و در ادامه مرحله دوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 سامانه‌های موشکی بهینه شده برد کوتاه راپیر و FM80 با موفقیت شلیک شدند.

به گزارش فارس، امیر حمید ارژنگی درباره این سامانه موشکی اظهار داشت: سیستم پدافند هوایی کشور به‌خصوص سیستم‌های برد کوتاه که شامل سیستم‌های موشکی و سیستم‌های توپخانه‌ای است در سراسر کشور مستقر شده‌اند.
سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 همچنین گفت: این دو سامانه کاملا بهینه‌سازی شده و مجهز به فاصله‌یاب لیزری و سیستم الکترواپتیک هستند.

وی تاکید کرد: این دو سامانه پس از بررسی‌ها و تلاش‌های متخصصین کاملا متحول شده‌اند و از لحاظ توانمندی، قابل مقایسه با سامانه‌ راپیر و FM80 معمولی نیستند.

پاسخ آرام

با برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش پدافندی کشور، شاهد واکنش‌های متفاوت از سوی رسانه‌های خارجی بودیم. رادیو بین‌المللی چین روز پنجشنبه در گزارشی از رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 اعلام کرد: این رزمایش پاسخی محکم از سوی ایران به تهدیدات آمریکا و اسرائیل است. در این گزارش آمده است: این رزمایش به 3 مرحله تقسیم شده و موضوع کلیدی آن حفاظت از مناطق تاسیسات هسته‌ای، مناطق پرجمعیت و صنایع مهم ایران است.

به گزارش مهر، رویترز نیز اقدام به پوشش این رزمایش کرد و اذعان داشت: ایران با برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش هوایی در تاریخ خود، پاسخ‌هایی آرام را به آمریکا و اسرائیل ارسال کرد و این رزمایش نشان داد که ایران تا چه حد روی نیروگاه بوشهر و اقتدار هوایی و دریایی این منطقه حساسیت دارد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در گزارشی نوشت: جمهوری اسلامی ایران از 2 روز پیش یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌ها را آغاز کرده است.

سانا افزود: این رزمایش در 5 روز و طی 3 مرحله انجام می‌شود و نیروهای ایرانی در آن سامانه دفاع هوایی را از طریق موشک‌هایی از جمله موشک اس200 (ساخت این کشور) آزمایش می‌کنند. روزنامه لس آنجلس تایمز نیز با پرداختن به این رزمایش از آزمایش موفقیت آمیز موشک‌های ساخت ایران در گزارش خود خبر داد. شبکه خبری الجزیره نیز رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 را اینگونه گزارش کرد: این رزمایش برای نشان دادن قدرت ایران به ناتو است به‌گونه‌ای که در جریان این رزمایش، ایران برخی از تجهیزات هوایی بازسازی و نوسازی شده را تست دفاعی کرد.

الشرق‌الاوسط نیز در این‌باره نوشت: این رزمایش نشان داد تئوری ایران که همواره خود را در حال جنگ با دشمنان خود می‌داند، واقعیت دارد و این رزمایش که یک عملیات تمام‌عیار نظامی بود، نشان از آمادگی ایران برای مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی و آمریکا دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به آزمایش موشک‌های مختلف در رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 نوشت: ایران نمونه به روز شده موشک‌های روسی را در این رزمایش مورد آزمایش قرار داد. روزنامه هاآرتص نیز با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن این رزمایش نوشت: آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌ها و دیگر تجهیزات نظامی در رزمایش اخیر ایران نشانه‌ای بر این موضوع است که در شرایط فعلی رژیم صهیونیستی نباید در فکر حمله به جمهوری اسلامی باشد.

آزمایش سامانه مقابله با کروز

در چهارمین روز از رزمایش پدافندی مدافعان آسمان ولایت3 سامانه هوشمند مقابله با موشک‌های کروز مورد آزمایش و سنجش قرار گرفت. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با سپاه‌نیوز با منحصر به فرد خواندن سامانه دفاع ضد‌کروز سپاه، گفت: تهران جزء نادر پایتخت‌های جهان است که به سامانه دفاع در برابر موشک‌های پیشرفته کروز مجهز شده است.

کد خبر 121067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز