گروه سیاسی: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با بیان اینکه شبکه ضد‌کروز کشور حدود 84 درصد از اهداف را مورد اصابت قرار داد، گفت: امروز در کل کشور شبکه ضد‌کروز را مستقر کردیم.

موشک

امیر سرتیپ احمد میقانی در آخرین روز از برگزاری رزمایش «مدافعان آسمان ولایت 3 » با حضور در منطقه عمومی رزمایش در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن روند برگزاری رزمایش در سراسر کشور، عنوان کرد: با اعلام اینکه در برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 به همه اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کرده‌ایم، گفت: اقتدار و آمادگی پدافند هوایی امروز کشور با 5 سال پیش و حتی یکسال گذشته بسیار متفاوت است زیرا ما سالانه در پدافند هوایی شاهد جهش و تحول هستیم.

فرمانده قرارگاه همچنین درخصوص اینکه شبکه ضد‌کروز پدافند هوایی ارتش چه میزان از سطح کشور را پوشش می‌دهد تأکید کرد: کروز سامانه‌ای است که سطح مقطع پایینی دارد و از قابلیت پنهان‌کاری نیز برخوردار است؛ اما در عین حال این سامانه موشکی نقاط ضعفی دارد که خوشبختانه ما روی آنها کار می‌کنیم.وی افزود: در عمق کشور نیز سامانه‌های برد کوتاه، زمین به هوا مجهز به رادارهای پیشرفته و سامانه‌های الکترواپتیکی با حجم بالای آتش مستقر کردیم که می‌تواند علیه موشک‌های کروز دشمن عملیات خود را انجام دهد.

انهدام 10 فروند پهباد

سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 نیز در جمع خبرنگاران به عملیات‌ روز جمعه رزمایش اشاره کرد و گفت: روز جمعه روز شکار پهبادها (هواپیماهای بدون سرنشین) بود. با توجه به بهره‌گیری از سامانه‌های توپخانه‌ای و سامانه‌های موشکی برد کوتاه که در معابر نفوذی و اقصی نقاط کشور مستقر شده بودند، عملیات پرحجم هجوم هواپیماها و پهبادها را از طرف مقابل یعنی دشمن فرضی علیه اهداف پدافندی شامل مراکز حساس و حیاتی، مراکز صنعتی و مراکز جمعیتی شاهد بودیم که با آتش پرحجم یگان‌های پدافندی مواجه شدند؛ به‌گونه‌ای که بیش از 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین در این مناطق منهدم شد.

مقابله با هواپیماهای شکاری

امیر سرتیپ حمید ارژنگی اضافه کرد: در ادامه عملیات روز جمعه هجوم سنگین هواپیماهای شکاری بمب‌افکن نیز در صحنه رزم وجود داشت که در موارد بسیار زیادی وضعیت قرمز از طرف یگان‌های پدافندی اعلام و ابلاغ شد و بلافاصله عملیات مقابله با هواپیماهای شکاری با استفاده از سیستم‌های پدافندی اعم از توپخانه و سامانه‌های موشکی برد کوتاه و متوسط آغاز شد که در بیش از 30 مورد، عملیات قفل روی اهداف با موفقیت به اجرا درآمد و با اخطار‌هایی که از طریق سامانه‌های توپخانه‌ای داده شد، ‌این هواپیماها مجبور به عقب‌نشینی و بازگشت به یگان‌های خود شدند. رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 که از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، ساعت 14 عصر دیروز خاتمه یافت.

شلیک اس 200

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا همچنین اعلام کرد: همزمان با آخرین روز از رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3، سامانه موشکی برد بلند زمین به هوای اس 200 به سمت اهداف در 100 کیلومتری شلیک و آنها را در پهنه آسمان کشور منهدم کرد.میقانی گفت: سامانه موشکی زمین به هوای اس 200 که توسط متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا بهینه‌سازی‌ شده است با موفقیت اهداف مورد نظر را منهدم کرد.

وی بررسی میزان کارایی سامانه پدافندی اس 200 اعم از بخش موشکی و راداری و همچنین ارتقای سطح مهارت و دانش کارکنان عملیاتی و فنی در مراحل مختلف را از اهداف شلیک این سامانه پرقدرت پدافند موشکی برد بلند دانست.به گزارش مهر، در مراحل قبلی برگزاری رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 سامانه‌های پدافندی مختلفی اعم از سامانه مرصاد، تور‌ام یک، راپیر و اف‌ام 80 مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

کد خبر 121182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز