گروه سیاسی: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش از اجرای مراحل طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی برد بلند توانمندتر از اس300 خبر داد.

نشست خبری امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی

امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی در نشست خبری که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده درباره آزمایش احتمالی سامانه اس300 در ایران گفت: ما در بحث سامانه‌های برد بلند در کشور کارهای خوبی انجام داده‌ایم و تقریبا در حال اجرای مراحل پایانی هستیم.

او با اشاره به ارتقای سامانه‌های ارتفاع متوسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا تاکید کرد: ما سامانه‌های مختلف برد متوسط خود نظیر سام 6 و سامانه‌ هاگ را کاملا ارتقا داده‌ایم؛ به‌طوری که امروز سامانه هاگ ما به‌صورت تمام دیجیتال است و برد رادار کشف و تعقیب آن نیز اضافه شده است که تست گرم این سامانه در رزمایش انجام خواهد شد.

افزایش برد سامانه مرصاد

میقانی همچنین به دیگر دستاوردهای پدافندی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ساخت موشک دوش‌پرتاب بومی شده و به‌صورت انبوه در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: در زمینه سامانه‌های برد کوتاه و متوسط کارهای خوبی انجام داده‌ایم؛ به‌طوری‌که طی هفته‌های گذشته اخبار مربوط به سامانه برد متوسط مرصاد را شنیده‌اید که این سامانه از مشابه غربی خود توانمندتر است. ما در حال حاضر در حال کار روی گونه جدیدی از سامانه مرصاد هستیم که بدین‌ترتیب برد آن افزایش پیدا کرده و ارتفاع آن نیز تقریبا دو برابر خواهد شد.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش همچنین با اعلام خبر برگزاری رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 از روز سه‌شنبه و به‌مدت 5 روز در سراسر کشور گفت: در این رزمایش شبکه‌های کشف، ‌شناسایی و سامانه‌های ضد‌کروز، فرماندهی و کنترل هوشمند را که نسبت به سال گذشته کاملا متحول شده‌اند ‌ مورد ارزیابی قرارمی‌دهیم و این ارزیابی‌ها، هدف خاص رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 محسوب می‌شود.

میقانی ادامه داد: امسال حدود 5 تمرین تاکتیکی را در مناطق مختلف کشور از جمله تهران، فوردو، نطنز، بوشهر و اصفهان اجرا کرده‌ایم که هر کدام از آنها مانند یک نبرد حقیقی منطقه‌ای بود. از روز سه‌شنبه این هفته نیز رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 برای نخستین بار در جغرافیای کل کشور برگزار می‌شود و همه یگان‌های تحت تابعیت این قرارگاه در آن شرکت دارند.

جزئیات رزمایش

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش با اشاره به اینکه این رزمایش به‌صورت دوسویه و در 3 مرحله برگزار خواهد شد، تشریح کرد: در مرحله اول با تشدید اقدامات جنگ روانی و فعالیت‌های شناسایی دشمن، یگان‌های واکنش سریع ما کار خود را شروع می‌کنند و در محل‌های ازپیش تعیین شده مستقر می‌شوند. در ادامه این مرحله یگان‌های شناسایی و رعب و فریب در ابعاد موشکی و توپخانه‌ای در محل‌های مربوطه مستقر خواهند شد و شبکه دید‌‌بانی کشور شامل هزاران پست دید‌‌بانی نیز کار خود را برای کشف و شناسایی دشمن فرضی انجام می‌دهند.

میقانی ادامه داد: در مرحله دوم این رزمایش، دشمن فعالیت‌های شناسایی و اخلال خود را علیه سامانه‌های پدافندی ما به‌طور گسترده انجام می‌دهد و ما نیز متقابلا عملیات مقابله با اخلالگرهای دشمن را به همراه جمع‌آوری گسترده اطلاعات انجام می‌دهیم.

او با اشاره به مرحله سوم و پایانی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 اظهار کرد: با توجه به عدم‌موفقیت دشمن در 2 مرحله اول، حجم انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین، ‌با سرنشین و موشک‌های کروز از سوی دشمن به سوی مناطق حساس و به‌ویژه مناطق هسته‌ای کشور سرازیر می‌شود که بدین‌ترتیب سامانه‌های موشکی و توپی ما که همگی مجهز به سامانه‌های الکترواپتیکی هستند وارد عمل می‌شوند و به‌صورت کاملا ارتقایافته دشمن را با آتش انبوه سامانه‌های
چند لول مواجه می‌کنند.

در پایان مرحله سوم این رزمایش نقاط ضعف و قوت مسئولان، کارکنان، فرماندهان، تجهیزات و تاکتیک‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.

رادارهایی با برد 3 هزار کیلومتر ساخته‌ایم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه امروز همه رادارهای خود را بهینه کرده‌ایم، گفت: امروز ما این قابلیت را داریم که هر نوع راداری را با هر نوع برد و فرکانسی در کشور بسازیم.

تاکنون حداکثر برد رادارهای ما 400 کیلومتر بود ولی امروز با ساخت رادارهایی با برد 3 هزار کیلومتر به تحول بزرگی دست پیدا کرده‌ایم و در آینده نزدیک، وسعت بسیار عمیقی را در پوشش پدافند هوایی و رادارهای خود قرار خواهیم داد و تمام پرنده‌های اطراف مرزهای کشور را می‌توانیم کشف و شناسایی کنیم.

امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره قابلیت سامانه‌های پدافندی کشور برای کشف، ‌شناسایی و انهدام سامانه‌های موشکی کروز تاکید کرد: سامانه‌های کروز در ارتفاع پایین قرار داشته و سطح مقطع کمی دارند و در نتیجه قابلیت پنهان بودن از دید رادارها را دارا هستند. ما برای کشف موشک‌های کروز دشمن یک شبکه ضد‌کروز گسترده را در سطح کشور طراحی کرده‌ایم و یکی از اهداف خاص ما در رزمایش مدافعان آسمان ولایت3، آزمایش این شبکه است.

کد خبر 120727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز