گروه شهری: معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: مدیریت شهری تهران از 5 سال پیش با انتخاب شهردار جدید تهران براین باور است که شهرداری از یک سازمان خدماتی که در آن نگرش کالبدی به شهر غلبه داشته و مردم به شکل جمعیت ساکن در یک نقطه جغرافیایی تلقی می‌شوند، به نهادی اجتماعی تبدیل شده که در آن شهروند سالم، محور توسعه اجتماعی و اقتصادی است.

اجلاس کلانشهر

دکتر سید محمد هادی ایازی دیروز در اجلاس سلامت و شهرنشینی در شهر کوبه ژاپن با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: براساس این ماموریت، 2راهبرد مهم اتخاذ شده است؛ نخست رویکرد محله محوری در تمام سطوح تصمیم‌گیری مدیریت شهری است به‌نحوی که همه امکانات و ضروریات زندگی و تصمیم‌گیری‌های محلی مبتنی بر شواهد و در هر یک از 374 محله تهران اتفاق می‌افتد و دوم رویکرد مشارکت مردم، به‌نحوی که مردم اختیار همه‌گونه تصمیم‌گیری و اقدام و ارزشیابی را در محله بر عهده دارند.

ایازی در ادامه مهم‌ترین چالش‌های سلامت بسیاری از شهرها که معضلات عدیده‌ای را پیش‌روی مدیریت شهری ایجاد کرده‌اند و سلامت آحاد جامعه را به مخاطره می‌اندازند، برشمرد.

معاون شهردار در این خصوص به مواردی چون تمرکز مردم بر خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی و بی‌توجهی کافی به مراقبت‌های اولیه سلامت، استفاده از فناوری‌های گرانقیمت برای تشخیص و درمان بیماری‌ها، رقابت کمپانی‌های دارویی، تشخیص و درمانی برای فروش هرچه بیشتر و نیز رقابت بین متخصصان پزشکی در بخش خصوصی، بی‌توجهی به ریشه‌های اجتماعی و اقتصادی سلامت جامعه، بحران‌ها و بلایای طبیعی، حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرها و ... اشاره کرد.

وی افزود: برای فائق آمدن بر چالش‌های سلامت، به‌ویژه در شهرهای بزرگ، نظام سلامت پایدار و پویا می‌بایست واجد ویژگی‌هایی چون جامعیت، مشارکت مردم، همکاری بین‌بخشی، عدالت، استقرار نظام الکترونیک اطلاعات سلامت به‌عنوان پایه برنامه‌ریزی و ارائه خدمات با کیفیت بالا، تعهد سازمانی، تقویت رهبری و مدیریت شهری، توجه به پیشگیری، ارتقای سلامت و مؤلفه‌های اجتماعی و اقتصادی آن و غیره باشد.

دکتر ایازی در ادامه تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متصدی تأمین و ارتقای سلامت شهروندان است اما با توجه به چالش‌های ارائه خدمات سلامت در شهر بزرگی مانند تهران، شهرداری تهران با تأسیس اداره کل سلامت، اقداماتی را در 3 سال اخیر انجام داده است.

شهردار تهران با راه‌اندازی خانه‌های سلامت محله در همه 374 محله تهران، به کارگیری بیش از 2هزار سلامت‌یار و 20هزار داوطلب سلامت در تهران کانون‌های سلامت، سالمندان، مادر و کودک، معلولان، جوانان و انجام مطالعه سنجش عدالت در شهر
در تلاش است تا الگویی با کاربری آسان در اختیار سیاستگذاران و تصمیم‌گیران در سطوح محلی و منطقه‌ای قرار دهد.

اقدام مؤثر دیگر تشکیل شورای راهبردی سلامت شهر تهران بوده است که مهم‌ترین اقدام آن بازنگری و طراحی نظام ارائه خدمات سلامت با رویکرد مؤلفه‌های اجتماعی است که در حال حاضر در 2 منطقه تهران با مشارکت وزارت بهداشت و شهرداری تهران در حال پیاده‌سازی‌ آزمایشی است.

در این مدل تلاش شده است همه ساکنان محله‌ها به‌صورت فعال تحت پوشش خدمات سلامت قرار گیرند. معاون شهردار تهران در پایان تاکید کرد: اقداماتی را که به‌صورت بسیار خلاصه برشمردم تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های شهرداری تهران برای ارتقای سلامت شهروندان است که ناظر به تقویت نظام سلامت شهری است و قطعاً بسیاری از اقدامات دیگر که در مدیریت شهری اتفاق می‌افتد می‌تواند اثرات مثبت و منفی بر سلامت شهر و شهروندان بگذارد.

کد خبر 120970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز