دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌ژو (چین) جمعه به‌طور رسمی آغاز شد. 40 هزار ورزشکار آسیایی به مدت 21 روز در دهکده بازی‌ها (57 سالن داخل دهکده و 4 سالن خارج از آن) در رشته‌های مختلف ورزشی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

578

کاروان ورزش ایران نیز با 397 ورزشکار و همراه به چین اعزام شده است تا در 31 رشته ورزشی شانس خود را برای تصاحب مدال‌های رنگارنگ و کسب رتبه‌ای مناسب میان شرکت‌کنندگان بیازماید.

در دوره گذشته بازی‌ها که در سال 2006 و در دوحه قطر انجام شد، کاروان ورزشی ایران با کسب 48 مدال مختلف در رتبه ششم بازی‌ها ایستاد و در همان جا رئیس وقت ورزش ایران قول عنوان چهارمی را در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو داد. به همین دلیل توقع کارشناسان و مردم و حتی سایر کشورها از کاروان ورزشی ایران بالاتر رفته است، ولی واقعیت ورزش ایران به ویژه در سال‌های اخیر این است که رشته‌های مدال‌آوری چون کشتی و وزنه‌برداری، کاراته و جودو نیز نسبت به گذشته افت فاحشی را نشان می‌دهند. بنابراین کاروان ورزش ایران حتی برای تکرار عنوان ششمی نیز کار بسیار دشواری را پیش رو خواهد داشت.

تاریخچه بازی‌های آسیایی نشان می‌دهد که کاروان ورزشی ایران حتی زمانی که میزبان این رقابت‌ها بوده، نتوانسته تعداد مدال‌هایش را سه رقمی کند و با توجه به حضور سایر کشورها و رشد ورزش آنها کاروان ایران برای کسب رتبه چهارمی باید بیش از 50 مدال که تعداد زیادی از آنها طلا باشند، کسب کند.

ورزش ایران به غیر از دوره اول در سال 1951 در دهلی‌نو که سوم شد،یا در سال 1974 که به لطف میزبانی رقابت‌ها در جایگاه دوم بازی‌ها قرار گرفت، تنها در سال 1986 و در سئول توانست با کسب 22 مدال و به لطف طلاهای بیشتر به رتبه چهارمی دست یابد و پس از آن کسب رتبه چهارمی به آرزو تبدیل شده است. با این حال باز هم بیشترین امید کاروان ایران به ورزشکاران رشته‌هایی چون کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، کاراته، بوکس، قایق‌رانی و دوومیدانی است.

کاروان ایران در بسیاری از رشته‌های ورزشی تک چهره‌هایی دارد که می‌توانند مدال‌آور باشند. البته نباید فراموش کرد که کسب مدال از بازی‌های آسیایی همانند رقابت‌های المپیک، بسیار دشوارتر از رقابت‌های بین‌المللی و یا قاره‌ای است، چرا که بسیاری از کشورهای شرکت کننده نه تنها در آسیا، بلکه در رقابت‌های جهانی و المپیک نیز حرف اول رشته‌های ورزشی خود را می‌زنند.

کد خبر 120764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز