گروه شهری: هر گونه ساخت وساز مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و کارگاهی در پارک‌های جنگلی ممنوع شد.

این مصوبه، در ادامه بررسی طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران که اختصاص به ادامه ضوابط استفاده از اراضی و ساخت و ساز زیر پهنه‌های حفاظت‌شده داشت توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و مقررشد فقط فعالیت‌های مرتبط با تفرج و گذران اوقات فراغت ، مجاز به ساخت و ساز در پارک‌های جنگلی باشد. همچنین هرگونه ساخت و ساز منوط به ارائه طرح توجیهی و تصویب در کمیسیون ماده 5‌شهر تهران است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران براساس این مصوبه برای پارک‌های شهری نیز ضوابطی مقررشد که از جمله حداکثر سطح اشغال در پارک‌های شهری 5 درصد و در پارک‌های محله‌ای 10 درصد است که این بنا محدود به امور خدماتی از قبیل دفتر نگهبانی و سرویس بهداشتی است.دیروز شورای شهر همچنین در جریان بررسی این لایحه هرگونه ساخت و ساز در پهنه رود‌دره‌ها را براساس طرح‌های منظر و طراحی شهری مصوب و مجاز اعلام کرد.

براساس این مصوبه شهرداری تهران مکلف شد که ظرف مدت یکسال از ابلاغ طرح تفصیلی جدید شهر تهران ضوابط و مقررات طرح‌های توجیهی، منظر شهری و طراحی شهری برای رود دره‌ها را تهیه کند و به تصویب کمیسیون ماده 5 شهر تهران برساند.
بنا براین گزارش همچنین زیر‌پهنه‌های حفاظت فرهنگی و تاریخی هر گونه ساخت و ساز با مجوز و براساس ضوابط سازمان میراث فرهنگی مجاز است که شهرداری تهران موظف شد با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ظرف مدت یکسال از ابلاغ طرح تفصیلی نسبت به تدوین ضوابط لازم و تصویب آن در کمیسیون ماده 5 شهر تهران اقدام کند.

شورای شهر تهران همچنین طرح اختصاص یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی دولت جهت تامین تجهیزات خطوط راه آهن شهری تهران و حومه در سال‌جاری را به تصویب رساند.براساس این مصوبه از دولت درخواست شد که برای اختصاص مبلغ یک میلیارد دلار (از محل حساب ذخیره ارزی) جهت تامین تجهیزات و احداث خطوط راه آهن شهری تهران و حومه در سال‌جاری اقدام کند و مسئولیت خود را در این زمینه به انجام رساند.

در جلسه روز گذشته ‌شورای شهر کمیته‌ای سه نفره ( متشکل از پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه، حمزه شکیب رئیس کمیسیون فنی و عمران و مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی ) مامور شد تا به همراه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیگیر اختصاص سهم شهر تهران از حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها مصوب سال 1388 و همچنین پیگیری و اجرای انتشار اوراق مشارکت شهرداری تهران و نیز سایر امور محوله در مصوبات آتی شورای شهر تهران باشد.

کد خبر 120728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز