یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه شهری: به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران نمی‌شود اختیار برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای مترو را به اجازه استفاده از فاینانس خارجی تبدیل کرد.

شورای شهر تهران

این سخن از سوی مهدی چمران در پایان جلسه غیرعلنی دیروز شورای شهر در پاسخ به سؤال همشهری مطرح شد که نظر وی را درباره مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تامین اعتبارات و خرید تجهیزات مترو از طریق فاینانس پرسیده بود.

وی با اعلام اینکه هنوز اطلاع دقیقی از جزئیات مصوبه شورای اقتصاد ندارد، اظهار داشت: اگر این مصوبه بخواهد فاینانس جدیدی در اختیار مترو بگذارد و یا فاینانس قبلی را تمدید کرده باشد که خوب است اما اگر منظور جایگزین کردن مصوبه برداشت مترو از صندوق ذخیره ارزی به فاینانس است که شدنی نیست و نتیجه‌ای ندارد.

به گفته چمران، هنوز 2 میلیون دلار فاینانس مصوب شورای اقتصاد در سال 84 متأسفانه محقق نشده است به همین دلیل نیز مجلس استفاده مترو از فاینانس داخلی از طریق صندوق ذخیره ارزی را تصویب کرد، ضمن اینکه از نظر رئیس شورای اسلامی شهر تهران، فاینانس یک اجازه است و نمی‌توان اختیاری که مجلس برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی به مترو داده را به اجازه تبدیل کرد.

تصویب یک فوریت بودجه سازمان آب

بنا براین گزارش نخستین دستور جلسه دیروز شورای شهر به تصویب یک فوریت طرح پیشنهاد بودجه سال آینده سازمان آب به دولت و مجلس اختصاص داشت.در این باره رئیس شورای شهر گفت: دیروز بودجه سازمان آب تهران برای سال 90 حدود 370میلیارد تومان اعلام شد که با جمع عقب افتادگی‌های سال‌های 88 و 89 جمعا به 640 میلیارد تومان رسید.

تصویب ادامه طرح تفصیلی شهر تهران

رئیس شورای شهر یکی از مهم‌ترین مصوبات روز گذشته شورای شهر را مربوط به ادامه بررسی لایحه طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران دانست و گفت: در این جلسه وارد ضوابط و مقررات استفاده عام از اراضی و ساخت و ساز و تراکم مجاز ساختمانی در شهر تهران شدیم و کار تفکیک، توده گذاری، تراکم ساختمانی مجاز و تجمیع قطعات با اصلاحاتی به تصویب رسید اما هنوز به قضیه بلند مرتبه‌سازی‌ در شهر تهران نرسیده‌ایم.

رئیس شورای شهر تهران تفکیک باغات زیر 2 هزار متر را براساس طرح جامع ممنوع اعلام کرد و گفت: در پهنه مسکونی تفاوتی با قبل مشاهده نمی‌شود و تقریبا همان شرایط قبل حاکم است. وی همچنین به محدودیت‌های ساخت ساختمان‌هایی اشاره کرد که در اطراف ساختمان‌های میراث فرهنگی واقع شده‌اند؛ بر این اساس در پهنه‌های میراث فرهنگی اجازه بلندمرتبه‌سازی‌ داده نخواهد شد اما در عوض 50‌درصد عوارض ساخت‌وساز از آنها دریافت نخواهد شد.

این تخفیف از سوی مدیریت شهر در حالی اعمال شده است که به گفته چمران شهرداری در این باره وظیفه‌ای ندارد و سازمان میراث فرهنگی باید مسئولیت بپذیرد اما در هر‌حال شهرداری برای جلوگیری از ضرر و زیان مردم این تخفیف را لحاظ کرده است؛ در واقع این مصوبه به تشویق ساخت و ساز در این مناطق نیز که عمدتا در محدوده بازار قرار دارند منجر خواهد شد.

کد خبر 121283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز