گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران جداشدن شهر ری از تهران را سرآغاز وقوع یک فاجعه دانست.

شورای شهر تهران

به گزارش همشهری، سه‌شنبه گذشته اشاره معصومه ابتکار مبنی بر دریافت پیامک‌هایی درباره قطعی شدن جدایی شهرری از تهران، به موضع‌گیری‌های تند اعضای شورای شهر نسبت به این مسئله انجامید. مهدی چمران این اقدام را فاجعه‌بار خواند.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست گفت: صاحبان قدرت می‌روند ولی نتایج این تصمیمات خلق‌الساعه شان در آینده تبعات بسیاری به‌دنبال خواهد داشت. مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران جدایی ری از تهران را به منزله بردن مردم از زیر باران به زیر ناودان تشبیه کرد.

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اظهار داشت: طرح جداسازی ری از تهران مقدمه تجزیه پایتخت است. حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر تهران خواستار تشکیل کمیته‌ای 5 نفره از اعضای شورای شهر شد تا طی نشستی مشترک با طراحان این طرح، موضوع را به‌صورت منطقی و مستند مورد بررسی قراردهند.

در این بین، عباس شیبانی عضو معمولا کم صحبت شورای شهر نیز در اظهارنظری کوتاه به اعضای شورای شهر فهماند که بی‌جهت زحمت نکشند زیرا آقایان تصمیم خودشان را گرفته‌اند و همین روزها در یکی از اعیاد پیش رو، حکم جدایی شهرری از تهران اعلام خواهد شد.

در این میان اما پروین احمدی‌نژاد تنها عضو شورای‌شهر بود که نظر متفاوتی با سایر اعضای شهر داشت. وی در موافقت با طرح تفکیک شهر ری از تهران این قضیه را خواست مردم این منطقه اعلام کرد اما در عین حال اظهار داشت: اگر بودجه شهرری افزایش یابد نظرش را تغییر خواهد داد.

هشدار رئیس شورای شهر در مورد جدایی شهر ری از پایتخت

بنا براین گزارش، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه این شورا با اعلام اینکه در هر حال طراحان این طرح خودشان می‌دانند و خدای خودشان، گفت: ما از سوز دل بنا به وظیفه اخلاقی و بر مبنای واقعیت، هشدارهای لازم را دادیم. وی افزود: جدایی مناطق شهر تهران همانند جدایی استان‌ها از کشور است و این قابل‌قبول نیست.

چمران گفت: مگر می‌شود وسط شهر با کشیدن خط مجازی وضع را تغییر داد. وقتی که شبکه حمل‌ونقل عمومی، راهنمایی و رانندگی، سازمان‌های خدماتی و فرهنگی آن مانند فرهنگسراها و ورزشگاه‌ها و... وابسته به مدیریت شهرداری تهران هستند؟ جداسازی ری تمام زیرساخت‌ها را مختل می‌کند. وی اظهار داشت: پس فردا لابد می‌خواهند مهرآباد، شمیرانات، دولاب و غیره را چون قدیمی هستند از تهران جدا کنند درحالی‌که این برنامه‌ها خلاف اصول فنی، شهرسازی و مدیریت شهری است و به مردم آسیب می‌زند.

وی بابت اینکه هنگام تصمیماتی از این دست هیچ‌گونه مشورتی با مدیریت شهری نمی‌شود اعتراض کرد و ادامه داد: ما اصلا نمی‌دانیم این تصمیمات را چه‌کسی می‌گیرد وگرنه می‌نشستیم با منطق و استدلال به‌دور از تعصب بر سر این موضوع بحث می‌کردیم تا به یک نتیجه درست برسیم.

چمران گفت: مگر تفکیک باغستان و گرمدره و چاردانگه به نفع شهر تمام شد؟ جز اینکه همه باغ‌های این مناطق را تغییر کاربری دادند و نابود کردند و حالا نیز پشیمانند و می‌خواهند دوباره به تهران متصل شوند؟رئیس شورای شهر در واکنش به اظهارات پروین احمدی‌نژاد که پرسیده بود چرا درآمدهای حاصل از بهشت‌زهرا یا کارخانه‌های اطراف شهرری را صرف نوسازی بافت‌های فرسوده منطقه 20 نمی‌کنند، گفت: اینگونه حرف‌ها و اطلاعات باعث می‌شود مردم به‌صورت کاذب احساسی شوند و تصور کنند حق و حقوقشان ضایع شده است. به‌گفته او بهشت زهرا درآمدزا نیست زیرا هرچه از فروش قبور به‌دست می‌آورد خرج خودش می‌کند ضمن اینکه از شهرداری بودجه می‌گیرد.

چمران درباره درآمد کارخانه‌های اطراف شهر ری که به گفته پروین احمدی‌نژاد باید به نوسازی بافت فرسوده شهرری اختصاص یابد نیز گفت: مناطق 15، 17 و 18 به‌مراتب بیش از منطقه 20 بافت فرسوده دارند و منطقه 21 نیز تعداد کارخانه‌هایش بیشتر از منطقه20 است اما اینطور نیست که درآمدهای هر منطقه تنها صرف همانجا شود بلکه به عدالت و بسته به نیاز در میان همه مناطق باید توزیع ‌شود.

به همین دلیل هم حجم عملیات عمرانی انجام شده در شهرری بیش از مناطق یک، 2، 3 و حتی مناطق جنوبی نظیر 15 بود. معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز درتوضیح انواع خدمات ارائه شده از سوی شهرداری تهران به شهر ری به افزایش سرانه فضای سبز به یک و نیم متر تنها در عرض یکسال اشاره کرد و پیشنهاد داد که در جلسه بعدی شورای شهر از مسئولین استانی دعوت شود تا گزارش شهردار منطقه 20 درباره اقدامات شهرداری تهران در شهر ری و رشدی که در انواع شاخص‌ها با آن مواجه شده بشنوند.

برخی برنامه تجزیه پایتخت را در سر دارند

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در اعتراض به طرح جدایی ری از تهران خواستار موضع‌گیری محکم، شفاف و با برنامه شورای شهر شد، زیرا از نظر وی این قضیه تنها به جدایی ری از تهران ختم نخواهد شد و به‌زودی بحث تفکیک شمیران از تهران مطرح خواهد شد با این بهانه که چرا درآمد بالای شمیران در مناطق محروم هزینه می‌شود.

مسجد جامعی بارها در صحبت روز سه‌شنبه‌ خود از طرح تجزیه پایتخت سخن گفت و اظهار داشت: برای طراحان طرح تجزیه پایتخت، شهرری به‌خاطر جمعیتش مهم است و شمیران نیز برای پولش درحالی‌که اینها کنار هم نقاط قوت شهر تهران را تشکیل می‌دهند و مهم‌ترین دلیل برای پیوستگی شهر به‌عنوان یک مجموعه تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

این عضو شورای شهر گفت: در شرایطی که شورای شهر به شهرداری تاکید کرده حتی در طرح‌های معمول خود ملزم به ارائه پیوست اجتماعی و فرهنگی برای کاستن از عوارض احتمالی اجتماعی و فرهنگی است، آنوقت چگونه است که برای چنین طرح پرمخاطره‌ای طراحان هیچ‌گونه پیوست کارشناسی اجتماعی و فرهنگی ارائه نمی‌دهند؟

کشاندن مردم از زیر باران به زیر ناودان!

مرتضی طلایی عضو شواری شهر تهران، خواستار توقف طرح جدایی شهر ری از تهران و پیروی از تصمیمات کارشناسانه در این‌باره شد. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران جداسازی ری از تهران را از زیر باران به زیر ناودان رفتن دانست و گفت: درآمد شهرداری از منطقه 20 حدود 30 میلیارد تومان است.

این در حالی است که شهرداری تا سقف 300 میلیارد تومان برای شهر ری هزینه می‌کند. به گفته طلایی، ری به نوعی شهرستان است و فقط شهرداری آن با تهران پیوستگی دارد که با توجه به ارتزاقی که شهر ری از شهرداری تهران می‌کند جدا کردن آن از تهران کم لطفی در حق مردم شهر ری است.

کد خبر 120967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز