شورای اسلامی شهر تهران دیروز شاهد اعتراض شدید مهدی چمران رئیس شورای‌عالی استان‌ها نسبت به تصویب طرح انتخاب شهردار با پیشنهاد وزیر کشور در کمیسیون شوراهای مجلس بود.

شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در نطق پیش از دستور خود در سیصدو بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر اظهار داشت: پس از آنکه کمیسیون شوراهای مجلس به این نتیجه رسید که طرح انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم بنا به دلایل قانونی و شرایط موجود امکان‌پذیر نیست، طرح خلق‌الساعه دیگری را مطرح کرد که براساس آن شهردار تهران و مراکز استان‌ها با پیشنهاد وزیر کشور به رای شورای شهر گذاشته شود.

چمران که ریاست شورای‌عالی استان‌ها را نیز برعهده دارد، با تاکید بر اینکه کمیسیون شوراهای مجلس بایستی حامی شوراهای کشور باشد، بابت تصویب طرح‌هایی از این دست اظهار تأسف و تعجب کرد. وی گفت: از سوی شوراهای شهر به‌عنوان گسترده‌ترین نهاد مردمی که نمایندگی بخش عظیمی از مردم کشور را برعهده دارند در مقابل این تصمیم می‌ایستیم و آن را به صلاح کشور نمی‌دانیم.

چمران در بخش دیگری از اظهاراتش از گستردگی شوراهای شهر و روستا که خیلی بیش از سایر انتخابات است سخن گفت. رئیس شورای شهر سعی کرد بدین وسیله به تاثیر شوراها بر تصمیمات سرنوشت‌ساز تاکید کرده، نمایندگان مجلس را مجاب کند تا با چشمان باز و آگاهانه عمل کنند.

وی گفت: برخی‌ها با شوراهای شهر و روستا مشکل دارند این درحالی است که بیانات و نوشته‌های ارزنده حضرت امام(ره) که قانون اساسی نیز برگرفته از آن است به روشنی بر جایگاه والای شوراها تاکید دارد؛ ضمن اینکه عملکرد شوراها هم نشان از تحول عمیق در تفکر و اجرای امورات شهر دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ممکن است بین 110 هزار اعضای شورا چند نفری هم خدای ناکرده اشکالاتی داشته باشند اما اگر نماینده‌ای با شورایی اختلاف پیدا کرد که نباید کاسه و کوزه‌اش را سر بقیه شوراهای شهر بشکنند، شوراها به‌خوبی می‌دانند برای اداره بهینه امور چگونه عمل کنند؛ به همین دلیل هم بحث نظارت بر شوراها توسط شوراهای فرادست را دنبال می‌کنیم. این موضوع در همه جا اتفاق می‌افتد گرچه ما معتقدیم چون شوراها معتمد مردم و منتخب مردمند این جور مسائل باید به حداقل خود برسد.

چمران همچنین از اینکه بعضی‌ها شوراهای شهر را رقیب خود می‌دانند و از این بابت به طرح چنین محدودیت‌ها و اعمال فشارها روی می‌آورند انتقاد کرد و گفت: ما رقیب کسی نیستیم بلکه رفیق آنها هستیم و معتقدیم اگر تصمیم‌گیری در موضوع سیاست خارجی، داخلی، مسائل اقتصادی و غیره در اختیار مجلس است اما به نفع همه است که بگذارند در شهر و امور محلی خودمان تصمیم بگیریم و کار را به این وسیله به مردم بسپاریم.

به گفته رئیس شورای‌عالی استان‌ها اگر مجلس 100 سال عمر دارد و توانسته در این سال‌ها به بالندگی و جایگاه والا برسد اجازه دهند 10 سال دیگر شوراها به فعالیت خود ادامه دهند تا شوراها نیز به همان پایه که مجلس رسیده برسد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به همکاری سازنده شوراها در موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این مورد شوراها محکم ایستاده‌اند و اعلام کرده‌اند با تمام توان با این طرح همکاری می‌کنند که نمونه‌اش ‌افزایش نیافتن کرایه ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس است تا به این وسیله از تبعات هدفمندکردن یارانه‌ها بکاهند. وی در خاتمه خواستار روشن‌بینی نمایندگان مجلس با این موضوع شد و بر اصلاح قانون شوراها تاکید کرد که اگر به ثمر برسد در نهایت به نفع رشد و بالندگی کشور خواهد بود.

گرامیداشت روز 13 آبان

در جلسه دیروز مهدی چمران و معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر هریک به نوبه‌خود به گرامیداشت 13آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی پرداختند؛ در این میان مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز به برخی مصادیق و موارد نقض حقوق بشر در آمریکا پرداخت.

لزوم توجه به میادین اصلی شهر

احمد مسجد جامعی نیز پیش از شروع دستور جلسه دیروز به ایراد سخنانی در باره اهمیت توجه به میدان‌های قدیمی شهر پرداخت. وی گفت: در میدان فردوسی مجموعه عظیمی با 20 طبقه در حال ساخت است که هیچ تناسبی با این میدان ندارد. ضمن اینکه طراحی آن پوشش شیشه‌ای دارد و خطرپذیری آن‌نقطه را بالا برده است.

تصویب پهنه مختلط طرح تفصیلی

دیروز همچنین ادامه طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران مورد بررسی و تصویب قرارگرفت. این بخش از طرح تفصیلی شهر تهران اختصاص به نحوه استفاده از اراضی ساخت و ساز در پهنه مختلط شهر تهران داشت.

بنا بر این گزارش پهنه مختلط، قسمت‌هایی از محدوده شهر است که از رشد خزنده فضاهای کار و فعالیت در بافت‌های مسکونی پدید آمده و در طرح جامع جدید شهر سامان یافته و استعداد استقرار فعالیت‌های چند منظوره کار، فعالیت، سکونت و غیره را دارند. پهنه مختلط علاوه بر برخی گستره‌ها، عمدتا در حاشیه محورها شکل گرفته و ناشی از استقرار پراکنده عناصر خدماتی و تجاری اعم از واحد‌ها و دفاتر تجاری و اداری در بافت‌های مسکونی است.

کد خبر 119819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز