شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: با طولانی شدن روند بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور، مجلس با مشکل غیبت نمایندگان و نرسیدن به نصاب روبه‌رو شده است.

مجلس شورای اسلامی

یازدهمین روز از بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور در حالی برگزار شد که در جلسه علنی نوبت صبح نزدیک به 65 نماینده مجلس غیبت داشتند. بروز چنین مسئله‌ای در پایان ادوار مجلس امری متعارف است؛ چه اینکه در پایان دوره‌های مجلس، نمایندگان یا برای انتخابات بعدی خود را آماده می‌کنند و در حوزه انتخابیه حضور دارند یا از مرخصی‌های خود که در طول دوره استفاده نکرده‌اند در روزهای پایانی مجلس بهره کامل می‌برند؛

اما غیبت‌هایی که این روزها در مجلس مشاهده می‌شود ظاهرا توجیهی جز خستگی نمی‌تواند باشد. 65 نفر از نمایندگان مجلس در بیستمین جلسه بررسی لایحه برنامه پنجم غایب بودند. بنا به گفته امیدوار رضایی نماینده مردم مسجدسلیمان و عضو هیات رئیسه مجلس 9 نفر از این نمایندگان در سفر حج هستند؛ برخی از آنها پیش از این نیز به خانه خدا مشرف شده بودند و سفر آنها تکراری است و در واقع حج واجب نرفته‌اند. از این تعداد غایب، تنها یک نفر مرخصی گرفته است. این معضل باعث شد که هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته همه مرخصی‌ها و ماموریت‌های نمایندگان را لغو کند.

مردم اینها را برای چه انتخاب کرده‌اند

چنان‌که حمید رسایی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نوبت بعدازظهر جلسه علنی تذکر داده بود، صبح دیروز هم ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از تاخیر در آغاز جلسه علنی مجلس در 2 هفته اخیر و همچنین غیبت مکرر نمایندگان گلایه کرد.

حمید رسایی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر روز چهارشنبه با استدلال به اینکه نمایندگان خسته‌اند خواستار تعطیلی زودتر از وقت مقرر جلسه علنی شده بود.وی در آن جلسه در تذکری خطاب به لاریجانی گفته بود: عدد در مرز ۱۹۴ مانده است، نمایندگان از روز شنبه در صحن هستند و زحمت کشیده‌اند و شما هم همین طور و خیلی‌ها خسته هستند و مشکلات دارند علت اینکه خیلی از نمایندگان در مجلس حضور ندارند، این است که ذکر شد.

اگر چه نمایندگان در آن جلسه با فریاد دو دو با تذکر رسایی مخالفت کردند اما دیروز تذکر نماینده گلپایگان مورد قبول هیات رئیسه و نمایندگانی قرار گرفت که در صحن علنی حضور داشتند. نکونام با بیان تذکری ضمن تشکر از علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: ممنون هستم که همه مرخصی‌ها و ماموریت‌های نمایندگان را لغو کردید، اما با این حال جلسه علنی با 45 دقیقه تاخیر تشکیل شد.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لایحه برنامه پنجم توسعه کشور نقشه راه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی5 سال آینده کشور است و اهمیت زیادی در تعیین سیاست‌ها دارد، گفت: متأسفانه در 2 هفته اخیر تعداد نمایندگان حاضر در جلسات روی عدد 194 و 195 مانده است حال این سؤال مطرح است که این 80 تا 85 نماینده باقیمانده کجا هستند، مردم این افراد را برای چه انتخاب کرده‌اند و آنها به چه کاری مهم‌تر از برنامه پنجم توسعه مشغولند؟

وی ادامه داد: نمایندگانی که سر ساعت در جلسه علنی حاضر می‌شوند متأسفانه باید45 دقیقه منتظر بمانند تا جلسه رسمی شود.علی لاریجانی رئیس مجلس تذکر را وارد دانست و گفت: ما اسامی غایبین را در صحن علنی قرائت می‌کنیم و اگر راه حل دیگری دارید بگویید تا آن را اجرا کنیم.براساس ماده 96 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی جلسات علنی مجلس با حضور دوسوم اعضا (194 نماینده) رسمیت پیدا می‌کند.

هنوز بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه به نصف نرسیده است که اینچنین خستگی بر مجلس فائق آمده است. به‌نظر می‌رسد تا تصویب نزدیک به 120 ماده دیگر از این لایحه، سه هفته دیگر نمایندگان باید صبح و بعدازظهر در صحن علنی حضور پیدا کنند اما با این روال ظاهرا باید در روزهای آینده شاهد حادترشدن موضوع ریزش نمایندگان باشیم. این همه درحالی رخ می‌دهد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تابستان امسال در 2 نوبت 2 هفته‌ای به تعطیلات تابستانی رفتند.

کد خبر 120641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز