مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخورددهنده بزرگ هادرون با برخورد یون‌های سرب موفق به شبیه سازی یک مهبانگ کوچک شده‌است

alice l3 lead ion collision

به گزارش بی‌بی‌سی، دمای محل برخورد ذرات در لحظه آزمایش به میلیون‌های برابر دمای مرکز خورشید رسید.

 گفتنی‌است برخورددهنده بزرگ هادرون (LHC) که یک تونل آزمایش 27 کیلومتری در مرز فرانسه و سوئیس است توسط سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) مدیریت می‌شود و با هدف یافتن ذرات زیراتمی و پاسخ به سوالات چندین ساله دانشمندان در مورد چگونگی شکل گیری جهان ماده راه‌اندازی شده‌است.

 تاکنون هدف این برخوردهنده، شتاب دادن و برخورددادن ذرات پروتون با یکدیگر بوده‌است. نظریه‌های فیزیک نشان می‌دهد برخورد دو پروتون با یکدیگر می‌تواند به کشف ذره زیراتمی هیگز و توضیح نظریه ابرتقارن کمک کند.

         با مفاهیم فیزیک ذرات بیشتر آشنا شوید:

 ولی در یک ماه آینده برنامه دانشمندان CERN مطالعه برروی داده‌های بدست آمده از برخورد یون‌های سرب با یکدیگر است.

 این داده‌ها می‌تواند به آن‌ها در درک بهتر چگونگی شکل گیری جهان بعد از مهبانگ در 13.7 میلیارد سال پیش کمک کند.

 تاکنون تنها شتاب‌دهنده آزمایشی ALICE وظیفه برخورد دادن یون‌های سرب را برعهده داشته ولی اکنون دو دستگاه ATLAS و سیملوله فشرده میونی (CMS) نیز برای انجام این آزمایش فعال شده‌اند.

 دکتر دیوید اوانز از دانشگاه بیرمنگام انگلیس که همکار پروژه ALICE است در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گوید: "این آزمایش در کمال ایمنی انجام شد. در این آزمایش گرمای بسیار بالا و گلوله‌های آتشینی از ذرات زیر اتمی تولید شدند که دمای آن‌ها به بیش از 10 تریلیون درجه فارنهایت می‌رسد. در این دما حتی پروتون و نوترون نیز ذوب می‌شوند و ماده گداخته‌ای به نام پلاسمای کوارک-گلئون را تشکیل می‌دهند."

 گفتنی‌است کوارک و گلئون دو ذره زیر اتمی هستند که بخشی از ساختار ماده را تشکیل می‌دهند. در پلاسمای کوارک- گلئون که گمان می‌رود در زمان وقوع مهبانگ شکل گرفته، این دو ذره به یکدیگر هیچ جاذبه‌ای ندارند.

 به گفته دکتر اوانز دانشمندان با مطالعه برروی این پلاسما می‌توانند ماهیت نیروهای قوی اتمی را بهتر درک کنند. نیروهای قوی به نیروهایی گفته می‌شود که ذرات تشکیل دهنده هسته اتم را به یکدیگر متصل می‌کنند.

کد خبر 120343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز