سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که کشور‌های گروه 1+5 برای مذاکره با ایران بدون پیش شرط قدم بگذارند. اشتباه استراتژیک برای تهران محسوب می‌شود.

سلطانیه نمایده ایران در آژانس

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری در مقر آژانس در وین گفت که تهران هرگز نمی‌تواند از نظر تعداد کلاهک‌های هسته‌یی که قدرت‌های جهانی در اختیار دارند با آن‌ها رقابت کند و به همین دلیل در صورتی که درصدد تولید سلاح هسته‌یی برآید نسبت به این کشورها در وضعیت نامطلوبی قرار خواهد گرفت.

 به گزارش خبرگزاری رویتر، سلطانیه گفت: به همین دلیل ما هرگز این اشتباه استراتژیک را مرتکب نخواهیم شد. ما بدون سلاح هسته‌یی نیز به قدرتمندی آن کشورها هستیم.

 نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اظهارات را چند روز پس از آن بیان کرد که تهران آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات با گروه 1+5 اعلام کرد.

 سلطانیه گفت که ایران از این شش کشور خواسته است که بدون پیش‌شرط به میز مذاکرات بیایند.

 او با طرح این پرسش که در صورتی که ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای بگیرد آیا قادر به رقابت با این کشورها خواهد بود؟ افزود: می‌توانم با صدرصد اطمینان بگویم که جواب این سوال منفی است. به همین دلیل ما در وضعیت نامطلوبی قرار می‌گیریم.

 یک کارشناس غربی نیز گفت که باید حرف‌های تهران مبنی بر این‌ که ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست را جدی گرفت.

 گرت ایوانز ـ یکی از مدیران یک کمیسیون بین‌المللی ـ که سال میلادی گذشته گزارشی را درباره حذف تهدیدات هسته‌ای منتشر کرد گفت که به عقیده وی باید حرف ایران را جدی گرفت.

 ایوانز که وزیر امور خارجه پیشین استرالیا است در یک سخنرانی در وین گفت که چندین دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد ایران سلاح هسته‌یی را تولید نمی‌کند.

 این کارشناس غربی دلایل این ادعای خود را احتمال حمله رژیم صهیونیستی، تحمل نکردن چنین واقعه‌ای از جانب چین و روسیه، تشدید تحریم‌های بین‌المللی بیش‌تر از پیش و این‌که اسلام تسهیلات کشتار جمعی را نمی‌پذیرد، اعلام کرد.

 ایوانز گفت این عاملی است که بدبینی‌های غربی اعتبار زیادی برای آن قائل نیستند، اما باید بگویم که در گفت‌وگوهای خصوصی که با مقامات ایرانی داشته‌ام خیلی بر این مساله تاکید می‌شد.

کد خبر 119789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز