گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از دریافت پیشنهاد ایران در مورد تاریخ انجام گفت‌وگو با کشورهای 1+5 خبر داد.

5+1

ایران پیشنهاد زمان و مکان گفت‌وگو با این 6 کشور را روز سه‌شنبه به دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فرستاد.
«زمان» و «مکان» گفت‌وگوها بین ایران و 6 کشور مؤثر در قطعنامه‌های سازمان ملل در حالی در اخبار خبرگزاری‌های ایران و 6 کشور اهمیت پیدا کرده که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکره با1+5 قطعا شامل تبادل سوخت نیست.

به‌نظر می‌رسد پیش‌فرض ایران با 6 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از «محتوا»ی این گفت‌وگوها یکسان نباشد.

پیشنهاد زمان و مکان

شامگاه سه‌شنبه 18 آبان 89، دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی خبر داد: رئیس دفتر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا طی نامه‌ای پیشنهاد ایران را درباره زمان و مکان گفت‌وگوها بر مبنای نامه مورخ89.4.15(6 جولای 2010) به اشتون (نماینده 1+5) اعلام کرد.

ساعتی بعد آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد که فلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایران رسماً‌ به پیشنهاد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره آغاز گفت‌وگوها پاسخ داده است. کراولی در این باره گفت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ما اطلاع داده که ایران به پیشنهاد کاترین اشتون رسما پاسخ داده است. ایران در پاسخ خود چند تاریخ جایگزین را برای گفت‌وگوها پیشنهاد کرده است.

15 نوامبر صحیح نیست

دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هیچ کدام اشاره‌‌ای به زمان و مکان پیشنهادی در نامه ایران نکردند. وزیر امور خارجه ایران پیش از این درباره زمان و مکان آغاز گفت‌وگوها با گروه 1+5 گفته بود: ما قبلا تاریخ را اعلام کرده‌‌ایم و مکان این مذاکرات که بناست در ترکیه صورت بگیرد مورد توافق قرار گرفته و ۱۵ نوامبر نیز برای زمان گفت‌وگوها در حال بررسی است.

اما مهر دیروز خبری را به نقل از «یک مقام آگاه در وزارت خارجه» روی خروجی خود گذاشت و نوشت: خبر منتشره در برخی از رسانه‌ها به نقل از منوچهر متکی وزیر امور خارجه درخصوص تاریخ پیشنهادی برای گفت‌وگو با گروه 1+5 به‌طور صحیح منعکس نشده است.

این مقام بی‌نام در خبر مهر تاکید کرد که وزیر امور خارجه در کنفرانس خبری پایانی نهمین نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در 18 آبان ماه اعلام کرد: تاریخ پیشنهادی 15 نوامبر (از طرف مقابل) پیشنهاد شده است و فکر می‌کنم انعطاف کافی این است که از طریق رایزنی تاریخ مشخص تعیین شود.

غفلت از محتوا

اما آنچه از زمان و مکان گفت‌وگوها اهمیت بیشتری دارد و ضریب کمتری در خبرهای هسته‌ای روز گذشته داشت، محتوای گفت‌وگوهاست.متکی شامگاه سه‌شنبه در میان گفت‌وگوی مفصل خود با بخش گفت‌وگوی ویژه خبری سیما درباره دستور کار گفت‌وگوها با 1+5 نکته کوتاهی گفت. او خبر داد: معمول جلسه‌ها این است که دستور کاری داشته باشد و گاهی هم دو طرف توافق می‌کنند که درباره دستور کار بحث کنند.

بنابر این یکی ازاین دو طریق تصمیم‌گیری می‌شود و مبنای تشکیل جلسه خواهد بود.سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز درباره «دستور کار» گفت‌وگوها تاکید کرد: تا درباره دستور کار گفت‌وگوها توافقی صورت نگیرد مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.
رامین مهمانپرست به مهر گفت: ما بر سر زمان و مکان انجام مذاکره مشکل جدی نداریم و به راحتی می‌توانیم در این موضوعات به تفاهم برسیم و آمادگی خود را نیز اعلام کرده‌ایم اما بحث اصلی این است که وقتی بر سر میزمذاکره نشستیم درباره چه موضوعاتی باید گفت‌وگو کنیم.

مهمانپرست با اشاره به بسته پیشنهادی سال گذشته تهران برای گفت‌وگوهای پیش از قطعنامه 1929 سازمان ملل علیه ایران تاکید کرد: دستور کار مذاکرات باید مورد توافق قرار گیرد و فکر می‌کنیم پیشنهاد ما که بسته پیشنهادی ایران است، می‌تواند مبنای خوبی برای مذاکرات باشد اما اگر طرف مقابل پیشنهادهای جدیدی دارد زودتر با طرف ایرانی مطرح و مذاکره کند تا دوطرف به چارچوب مشترکی برسند.

مهمانپرست همچنین درباره گفته‌های مقام‌های غربی مبنی بر لزوم به‌روز‌رسانی بسته پیشنهادی ایران برای آغاز گفت‌وگوها با 1+5 تاکید کرد: موضوع به روز رسانی بسته پیشنهادی مقداری مبهم است، اگر 1+5 خواهان مذاکره جدی است باید برای دستور کار گفت‌وگو توافق طرف ایرانی را اخذ کند.

او موضوع به روز رسانی بسته پیشنهادی را بحث انحرافی دانست و گفت: این بحث‌های انحرافی و غیررسمی که از طرف برخی مطرح می‌شود ما را به مذاکرات واقعی نزدیک نمی‌کند.

درباره تبادل سوخت، هرگز

رامین مهمانپرست درباره اینکه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده احتمالا درباره تبادل سوخت در مذاکرات 1+5 با ایران گفت‌وگو صورت می‌گیرد، تاکید کرد: به هیچ وجه جلسه ما و گروه 1+5 که با حضور دیگران یا بدون حضور آنها انجام می‌شود، شامل بحث تبادل سوخت نمی‌شود.

در قزوین نیز رئیس‌جمهور در جمع مردم این شهر به گفت‌وگوهای ایران با گروه 1+5، اشاره کرد و گفت: آنها گفتند می‌خواهیم مذاکره کنیم ما هم گفتیم ما همیشه اهل مذاکره بوده‌ایم. محمود احمدی‌نژاد در ادامه تاکید کرد: ما بارها گفته‌ایم که ملت ایران در حقوق اساسی خود با هیچ کس مذاکره نخواهد کرد. مذاکرات برای همکاری و رفع مشکلات جهانی با کمک به صلح و امنیت جهان در شرایط برابر خواهد بود.

کد خبر 120448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز